Sida 1 av 2
Åka på toluen
Postat: fre maj 09, 2014 1:41 am
av DreRacing@
Som alla vet så var det toluen som var hemligheten bak den enorma effekten i F1 bilarna på 80-talet
Det går ju att köpa detta rakt av på ebay, 140kr för 5l och 700kr för 25l.
går även få tag på billigare annanstans?
Varit kul att prova bromsa med detta bränslet, kolla vad man kan ha för tänding vid extrema laddtryck.
Det fins väl en god del effekt att hämta med denna soppa.
vad jag läser så ska 10% toulen blandat i 98bensin öka til 104 oktan, stämmer detta?
ren toulen är väl 120 oktan?
nogon som testat?
annan tanke är att åka på lackförtunning? vill det funka? vad för oktan snackar vi då?
Postat: fre maj 09, 2014 6:23 am
av Big Al
-
Re: Åka på toluen
Postat: fre maj 09, 2014 6:42 am
av Kadett4wd
Hemligheten vill jag påstå satt i gasväxlingen och det höga laddtrycket.
samma parametrar går säkert att nyttja med annat bränsle och få likvärdig effekt.
Metanol,Racesoppa(finns riktigt griniga sorter om man skiter i regler)
Re: Åka på toluen
Postat: fre maj 09, 2014 9:14 am
av DreRacing@
är det så lågt energi innehåll? man kan väl åka med ett afr värde på 10-11.
n-heptan var vär där för att sänka oktan talet innom reglerna.
Postat: fre maj 09, 2014 10:19 am
av Big Al
-
Re: Åka på toluen
Postat: fre maj 09, 2014 2:03 pm
av Enok
Om jag inte är fel informerad, så är det inte många som är i livet av dom som
handskades med F1 soppa. Något att tänka på. Om det nu inte bara är en myt.
Re: Åka på toluen
Postat: fre maj 09, 2014 3:18 pm
av Pacman
Finns en bok om turboeran inom F1 där det beskrivs hur det gick till.
Jag har läst den för många år sen och minns nån berättelse om hur M-Techniks tekniska chef spelade golf ihop med nån chef på BASF och att de två kokade ihop en 85/15 blandning, 85% Toluen och 15% N-heptan. N-heptan skulle vara för att lura FISAs oktanmätare att bränslet höll de 102oktan som reglerna tillät men eg höll det bra mycket mer!
Med denna soppan kunde de ladda 5bar och bottnade sin bromsbänk som var "överdimensionerad" till 1200hk.
Minnet sviker men jag har för mig det var en 1987 Honda på omslaget, sista året de fick köra.
Re: Åka på toluen
Postat: fre maj 09, 2014 4:20 pm
av Erland Cox
Det kom regler för hur mycket bränsle man fick göra av med under ett race i liter.
Eftersom Toluen var tyngre än vanlig bensin fick det plats mer energi i tanken.
Jag har boken om bilen hemma, den är skriven av Ian Bamsey.
Med ännu striktare bränslerestriktioner körde man t.om. med förvärmning på bränslet.
En polare provade med Toluen i sin rally bil, en Nissan GTIR 4 hjulsdriven och det ökade möjligheten att ladda på rejält.
Erland
Re: Åka på toluen
Postat: fre maj 09, 2014 8:24 pm
av DreRacing@
man måste väl förvärma toulen till 70 grader om det ska funka?
Re: Åka på toluen
Postat: fre maj 09, 2014 9:39 pm
av Erland Cox
Dan som jag känner hällde det bara i tanken och körde.
Honda värmde bara för att kunna köra magrare och spara bensin.
Erland
Re: Åka på toluen
Postat: sön maj 11, 2014 2:04 pm
av Per Ohlsson
Jag vet de som fuskat med toulen i högkompade rallycrossmotorer. Då har dom blandat 3 liter toulen på 20 liter soppa. Man ska inte hålla på med sånt här utan kolfiltermask, för det är giftiga grejor. Har hittills aldrig varit med om att man tagit prover på bränslet, så det är rätt riskfritt att fuska.
Re: Åka på toluen
Postat: sön maj 11, 2014 9:16 pm
av wuffee
ett bränsletest ligger väl i 50k+ regionen har jag hört.. gör man gärna inte i onödan..
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Re: Åka på toluen
Postat: sön maj 11, 2014 11:45 pm
av Erland Cox
Ett bränsletest där man mäter dielekricitet har Bilsportförbundet.
Dom är alltid ute och mäter på dragracingtävlingar men det kanske bara visar att man har blyfritt?
Erland
Re: Åka på toluen
Postat: mån maj 12, 2014 7:00 am
av Jens Gustavsson
borde ju va ganska enkelt att mäta specifika vikten också? då är man rökt också. dumt att chansa då man riskerar att bli av med alla poäng i en serie eller bli omtalad som en fuskis. bättre att köra med E85 som är godkänt i de flesta klasser och bättre. mindre giftigt också
mvh jens
Re: Åka på toluen
Postat: mån maj 12, 2014 5:36 pm
av Per Ohlsson
Jag håller med om att det inte är värt att chansa. Däremot hag jag aldrig varit med om att man har tagit några prover på varken istävlingar eller rallycross. Tycker att dom borde ta prover i alla fall. Om dom sedan häller ut soppan bakom hörnet, så känner ju de aktiva osäkerhet om dom inte har rent mjöl i påsen.