surrning be uppkörning

Tjata om vad som helst .
sunkann
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 31, 2009 2:08 pm
Ort: Grums

surrning be uppkörning

Inlägg av sunkann »

Ska köra upp för be i sommar och tänkte höra hur man surrar efter konstens alla regler.
Tänkte ta plast behållare som står på pall som rymmer 1 kubik och fylla med vatten.
Vet inte måtten exakt men skulle tippa på 1x1x1m.
Funderade på 2st spännband över samt spika ihop en ram med stöttor ut mot alla fyra sidor på släpet.
Är detta godkänd utan problem eller behöver det vara ändå mer seriöst?
..
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: surrning be uppkörning

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag gjorde typ så, fast jag hade en 16mm plåt på flaket och en tom sån tank ovanpå (det var vinter) och det var med klart godkänt, fast ditt alternativ kanske ställer högre krav på spännbanden och dess infästningar...?
sunkann
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 31, 2009 2:08 pm
Ort: Grums

Re: surrning be uppkörning

Inlägg av sunkann »

Behöver komma upp i 5-600 kg för att komma upp i vikt intervallen så kan ju fylla den till hälften för att spara vikt och få större marginal på spännbanden. Skulle det innebära knepigheter iom det skvalp som skulle uppstå?
..
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: surrning be uppkörning

Inlägg av coupe76 »

Sand eller betongplattor är bra skit. Betongplattorna får man "spika" fast med brädor osv.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: surrning be uppkörning

Inlägg av W108 »

Kör på den halvfyllda vattentanken, be en kompis åka bakom och filma och lägg upp här. :hihi:

eller inte...

Lasten bör nog vara av fast karaktär.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: surrning be uppkörning

Inlägg av Thunderbo1t »

Ja 500kg som åker fram och tillbaka kan nog bli ganska (o)rolig körning :-D Går det inte att fylla den med lite sand istället?
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: surrning be uppkörning

Inlägg av Bjorn C »

kör inte upp med en tank som är halvfull de vet jag av andra erfarenheter att de inte är så kul :)
sen brukar de slå sönder locken på tanken när vätska skvalpar de har jag varit med om och så skvalpade de ut ca 300 liter diesel i skåpet på en bil :doh:
släng då in sand/grus eller likande i stället som ligger kvar på sin plats så får du betydligt lugnare körning :)
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: surrning be uppkörning

Inlägg av Kirre »

använd sand eller så fyller du den full om du nu skall ha vatten.

se dessa så kanske du får lite tips :)
https://www.youtube.com/watch?v=EZqzWEgXfm4
https://www.youtube.com/watch?v=lW9Acasnnbo
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: surrning be uppkörning

Inlägg av benkoilovikka »

Jag tog BE i september.

Hade en 1 kubiks IBC som jag hade fyllt med ca 600kg/liter vatten då jag inte fick lasta mer på släpet, och inte mindre för att klara minimivikten. (nämnde för "domarn" att det kan bli lite ryckigt men att man får anpassa körningen efter lasten)

Jag spännde totalt 4st spännband. Ett i varje hörn upptil snett utåt mot lämplig krok i släpet.

Kom ihåg att du ska kunna förklara vad spännbanden klarar av och hur mycket som egentligen behövs m.m (kommer ju självklart inte ihåg hur man räknar men det finns lathundar för sådant)

Jag använde alldeles för grova spännband men det är ju inget negativt. Bara enkelt att räkna.


Kom även ihåg att kolla att lasten på eventuell pickup är lastsäkrad enligt konstens regler då de också ingår i säkerhetskontrollen.


Och framförallt, ta det lungt och "tänk högt" så att "domaren" hör hur du tänker och vad du kan m.m
Skriv svar