B230 16v turbo släcker gnistan
Postat: mån maj 12, 2014 6:40 pm
Tjena har problem med att min 16v turbo släcker gnistan... (99% säker på de)
Felet uppstår endast vid 6000 rpm och vid 0,8bar i ladd. Vid högre ladd kommer det tidigare.
Sänker ja laddet så går den som den ska.
Är precis motorn går in i en "vägg" när detta händer och bryter. Och ja släpper gasen.. Håller man där emot fortfarande full gas så gör den det en gång till tills att laddet har blivit tillräckligt lågt och den drar hela vägen till varvstop.
Verkar även som att den slår ifrån värst på 2an och 3an.
Lambdavärdet ligger runt 0,83 hela vägen tills detta händer.
Körs på lh 2.4 med chipade turbo boxar för 3"lmm och R-spridare. (98 oktan)
Tändstift ngk Bcpr7es 0,5mm gap har testat mindre hjälpte inte direkt.
Fakta om motorn:
Block:
B230fk.
H-Profil.
FK kolvar med ventilurtag. (8,8:1)
Toppdäckat.
"O-ringat" ( Fräst spår med en 3mm bred svarvad stålring 0,10mm uppstick)
Spm Högflödes oljepump "144"
Spm Toppbultar (Pinnbultar)
Ståldrev och alu remhjul
Nya kolvringar, Lager och packningar m.m.
Original 16v topp och orginal kammar.
Extraktor Grenrör (Pulssplitat)
Tb60-03 ( 60,5 in och 65 ut)
60mm Wastegate
Msd blaster 2 spole
ngk Bcpr7es tändstift
Alla andra tänd delar nya
3"lmm
R-spridare 465cc@3,8bar
Anpassade chip från kl racing.
DeatschWerks 320L/H Nytt filter under bilen med.
Frågan är nu vad man ska göra för att lösa problemet?
Kanske testa med Ngk Bpr7eix Iridium stift ? erfarenhet?
Sprut hade ju varit det bästa men blir till vintern är tanken.
Har slut på ideer och är väldigt taksam för svar.
För övrigt första bygget.
MVH Henke
Felet uppstår endast vid 6000 rpm och vid 0,8bar i ladd. Vid högre ladd kommer det tidigare.
Sänker ja laddet så går den som den ska.
Är precis motorn går in i en "vägg" när detta händer och bryter. Och ja släpper gasen.. Håller man där emot fortfarande full gas så gör den det en gång till tills att laddet har blivit tillräckligt lågt och den drar hela vägen till varvstop.
Verkar även som att den slår ifrån värst på 2an och 3an.
Lambdavärdet ligger runt 0,83 hela vägen tills detta händer.
Körs på lh 2.4 med chipade turbo boxar för 3"lmm och R-spridare. (98 oktan)
Tändstift ngk Bcpr7es 0,5mm gap har testat mindre hjälpte inte direkt.
Fakta om motorn:
Block:
B230fk.
H-Profil.
FK kolvar med ventilurtag. (8,8:1)
Toppdäckat.
"O-ringat" ( Fräst spår med en 3mm bred svarvad stålring 0,10mm uppstick)
Spm Högflödes oljepump "144"
Spm Toppbultar (Pinnbultar)
Ståldrev och alu remhjul
Nya kolvringar, Lager och packningar m.m.
Original 16v topp och orginal kammar.
Extraktor Grenrör (Pulssplitat)
Tb60-03 ( 60,5 in och 65 ut)
60mm Wastegate
Msd blaster 2 spole
ngk Bcpr7es tändstift
Alla andra tänd delar nya
3"lmm
R-spridare 465cc@3,8bar
Anpassade chip från kl racing.
DeatschWerks 320L/H Nytt filter under bilen med.
Frågan är nu vad man ska göra för att lösa problemet?
Kanske testa med Ngk Bpr7eix Iridium stift ? erfarenhet?
Sprut hade ju varit det bästa men blir till vintern är tanken.
Har slut på ideer och är väldigt taksam för svar.
För övrigt första bygget.
MVH Henke