cheva 350 oljeproblem? eller?
Postat: ons maj 21, 2014 11:05 pm
Håller på o sätter ihop min 350 smallblock och har en fundering över oljan till topparna.
För att smörja vippor och styrningar så ska oljan gå genom lyftarna och upp genom stötstängerna. Så långt är jag med, men i vilken mängd ska det komma olja?
Har kört upp oljetrycket med borrmaskin, och i hålet för oljetryckskontakten sprutar det, så pumpen bör vara frisk, även lyftargalleriet forsar det olja genom. Men det går inte upp i stötstängerna.. efter att ha kört några minuter med borrmaskin så är lyftarna i stortsett stumma så jag antar att det är oljetryck i dom då? De kändes väldigt hårda innan jag stoppade i dom dock. Plockar man ur en stötstång så droppar det lite grann i botten på den, men inte mer. Utan stötstänger på lyftarna så ser man att det kommer olja, men det är inte mycket..
Finns där nån som kan svara på om jag har ett bekymmer eller om det är som det ska va.
Det är hydraliska lyftare och oljan är 15-40..
Motorn har vart isär pga ett snurrat vevlager och fått ny vev, nya lager och ringar. Lyftarna är de som satt i motorn innan raset, o har legat urplockade men orörda i ca 9mån, kan de ha kärvat ihop? Plockade itu en ikväll o rengjorde o satte ihop igen, men det blev ingen större skillnad på oljeflödet genom den jämfört med de andra..
För att smörja vippor och styrningar så ska oljan gå genom lyftarna och upp genom stötstängerna. Så långt är jag med, men i vilken mängd ska det komma olja?
Har kört upp oljetrycket med borrmaskin, och i hålet för oljetryckskontakten sprutar det, så pumpen bör vara frisk, även lyftargalleriet forsar det olja genom. Men det går inte upp i stötstängerna.. efter att ha kört några minuter med borrmaskin så är lyftarna i stortsett stumma så jag antar att det är oljetryck i dom då? De kändes väldigt hårda innan jag stoppade i dom dock. Plockar man ur en stötstång så droppar det lite grann i botten på den, men inte mer. Utan stötstänger på lyftarna så ser man att det kommer olja, men det är inte mycket..
Finns där nån som kan svara på om jag har ett bekymmer eller om det är som det ska va.
Det är hydraliska lyftare och oljan är 15-40..
Motorn har vart isär pga ett snurrat vevlager och fått ny vev, nya lager och ringar. Lyftarna är de som satt i motorn innan raset, o har legat urplockade men orörda i ca 9mån, kan de ha kärvat ihop? Plockade itu en ikväll o rengjorde o satte ihop igen, men det blev ingen större skillnad på oljeflödet genom den jämfört med de andra..