weber 36dcd eller dubbla su?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
link_696
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: tis maj 13, 2014 10:45 pm
Ort: Lessebo

weber 36dcd eller dubbla su?

Inlägg av link_696 »

Hej.
Tänkte fråga vilket det är bäst klipp i eller om det är jämnlilt.
Weber 36dcd antar att det är en 36/36?
Eller rätt bestyckade dubbla su. Rätt kam ska ju köpas oxå givetvis. Kg17.
Non stop drivning!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: weber 36dcd eller dubbla su?

Inlägg av Erland Cox »

Jag vet faktiskt inte vad som går bäst.
Dubbla SU ser ju klart fräckare ut men är dom slitna så måste dom renoveras.
Jag satte dubbla Stromberg på min 144:a men den är inte startad än.
Enkel renoverad B20 med putsad topp och K kam, bara det billigaste.
Hoppas på en skön vägvagn med 120 hästar som drar runt litern men det återstår att se.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: weber 36dcd eller dubbla su?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tror webern är bättre på flera sätt men lite svårare att bestycka kanske?

mvh jens
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Re: weber 36dcd eller dubbla su?

Inlägg av TVR »

Har man en snäll kam som ger mycket undertryck vid lågvarv borde SU vara bättre i teorin. De har ju "variabel" halsring och får rätt gashastighet hela tiden. Dock fungerar ju inte systemet så speciellt bra om kammen är för vass. En Weber har fasta halsringar och kan tveka om man plötsligt öppnar spjället fullt vid låg gashastighet (i alla fall teoretiskt). Dock har 36/36orna ju ganska små halsringar så det är troligen inget problem som man märker av.
Sen ska ju SU synkas och skötas för att fungera bra. Webern får nog ses som lite smidigare på den punkten.

Personligen tycker jag det är svårare att slipa nålar och få dem rätt än att byta fasta munstycken i en Weber. De fasta munstyckena kan man byta tillbaka om man får fel men en felslipad nål är förstörd.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: weber 36dcd eller dubbla su?

Inlägg av hauge »

ot, men ändå
"Enkel renoverad B20 med putsad topp och K kam, bara det billigaste.
Hoppas på en skön vägvagn med 120 hästar som drar runt litern men det återstår att se."

Min 1:a bil, en 145:a med B20A. k kam, 1mm planat(E-packning), enkel stromberg. Drog faktisk mindre på landsväg efter åtgärderna.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
link_696
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: tis maj 13, 2014 10:45 pm
Ort: Lessebo

Re: weber 36dcd eller dubbla su?

Inlägg av link_696 »

Dubbla su. Med KD nål. Kg17 kam. Lite portad. Avgasknölen borttagen eller till snyggad och kullen kantwn precis ovanför ventilen bort tagen. Toppen planad 2.5mm

Sen var det här med trattar till suna. Vilken längd ska man ha på dom? Finns ju korta och långa?

Någon som har bra förslag?
Non stop drivning!
link_696
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: tis maj 13, 2014 10:45 pm
Ort: Lessebo

Re: weber 36dcd eller dubbla su?

Inlägg av link_696 »

Bäste gasrespons med weber 36/36? Än dubbla su
Non stop drivning!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: weber 36dcd eller dubbla su?

Inlägg av Kadett4wd »

36/36dcd lider dock av liten åkomma så de kan också behöva en genomgång.
Bussningarna för spjällaxeln brukar vara utnött varav det läcker tjyvluft där och man får dålig tomgång.
Jag hade rätt okej klipp i en gammal Ascona med 36/36dcd.
2 liter, småportad, extractorrör,2.5" avgas, I10(enem kam).
Ungefär samma trimnivå, men jag testade köra utan halsring på 2a steget samt rundade inloppet i gasaren likt en tratt, det gav nog fasen 5-10hk.
då med nackdelen att den 'stuttade till' lite då man öppnade 2a steget snabbt.
Prestandamässigt.. vettefan.. men en kompis hade i samma veva en 740glt(16v) med lite moddar, bortagna balansaxlar mm mm.
Den hängde jag av i både acc och toppfart, så Asconan var ju rena blixten *S*
Kanske 0-100 på 9sekunder och toppfart en liten släng över 200.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
link_696
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: tis maj 13, 2014 10:45 pm
Ort: Lessebo

Re: weber 36dcd eller dubbla su?

Inlägg av link_696 »

Har fått tag på extraktor steg 4 va jag förstått. Sen en e topp.
Större ventiler. 2000 för allt och toppen är komplett.
Vad är effekt skillnaden med dubbla du och weber 36/36 på det här. Original toppen är portad på avgas lite kört i f- rummen. Insidan ventilen och kg 17 kam. Vad blir bäst?

Är det värt att lägga pengarna på en 36/36 weber?
Senast redigerad av link_696 den sön aug 31, 2014 8:03 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Non stop drivning!
link_696
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: tis maj 13, 2014 10:45 pm
Ort: Lessebo

Re: weber 36dcd eller dubbla su?

Inlägg av link_696 »

Planade och 2.5 mm glömde jag
Non stop drivning!
link_696
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: tis maj 13, 2014 10:45 pm
Ort: Lessebo

Re: weber 36dcd eller dubbla su?

Inlägg av link_696 »

Jens Gustavsson skrev:jag tror webern är bättre på flera sätt men lite svårare att bestycka kanske?

mvh jens

Är det mer ös i webb 36/36 då
Non stop drivning!
ingesjo
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am

Re: weber 36dcd eller dubbla su?

Inlägg av ingesjo »

Vi var ett gäng killar som höll på precis som du tänker göra.
Polarna hade några Amazoner med B20 och SU.
Jag hade 140a med DCD , resten var ungefär samma lite hemmaportat och D eller K kam.. mer eller mindre komp.
Ingen hängde med min 140a obs den var rejält lättad oxå..
Vill väl säga med det att SU var bra men hade aldrig den "Snärten" som Webern hade..
Sedan är resten bara historia :-)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: weber 36dcd eller dubbla su?

Inlägg av Jens Gustavsson »

link_696 skrev:
Jens Gustavsson skrev:jag tror webern är bättre på flera sätt men lite svårare att bestycka kanske?

mvh jens

Är det mer ös i webb 36/36 då

ja men du behöver ett bra insug och stora halsringar (svarvade för det fins inga stora vad jag mins?), korta trattar eller gradad förgasare för att den ska flöda sen bestycka in den med en BB lamda för att få det bra.

mvh jens
link_696
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: tis maj 13, 2014 10:45 pm
Ort: Lessebo

Re: weber 36dcd eller dubbla su?

Inlägg av link_696 »

Jaha. Över min kunskap då. Lär sig hela tiden. Dum fråga men hur funkar en bb. Insug till 36/36 hittade jag på tradera rätt billigt. Tänkte om det var värt att lägga någon tid på det.
Halsringar? Ja kunskapen är inte så bra när det kommer till just sånt.
Non stop drivning!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: weber 36dcd eller dubbla su?

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok då är kanske dubbla su bättre eller så om du är intresserad så läser du på skafar en bredbands lamda mätare och kör på weber.

fins olika insug till 36/36 du kan ju lägga upp en bild på det du är sugen på så ser jag om det är ett av dem bättre.

mvh jens
Skriv svar