Mickes 940 8v Turbo. Äntligen tillbaka. 577hk 708nm
Postat: fre maj 30, 2014 10:06 pm
Hejsan
Har smygt runder på forumet ett par år och tycker de är dags att visa min hirk
inpulsköp för att kunna leka av sig som man la ner för mycket tid och pengar på...
får väl skylla på mannen som bor 1xxmil bort, Jens G och många andra på forumet som man fått ideer ifrån
Grunden är en Volvo 940 Ltt från 1996.
Nog pratat, info om bilen:
*Block/botten:
-B230FK med Oljesprutt under kolvar.
-H-profil stakar.
-Smidda kolvar. Första ÖD
-Balanserad och lättad/polerad vev.
*Topp/övandel:
-531 topp som fått massage av Bengans Racing.
44/38ventiler, Portad in/ut, mira fräst,
Hårdare ventilfjädrar 108kg inpressning.
-Svanhalsinsuget med omsvetsat svep
-Ställbart kamdrev
-STS 247 kam från Jens Gustavsson Sävar turbo
*Bränsle/tändning:
-Nuke fuelrail med klocka
-1700CC spridare högohmiga (Bosch)
-Linjär 1:1 Malpassi bränsletrycksregulator
-deutchwerk(stavning) i original armaturen som pumpar till catch.
-Extern 2st "044" som pumpar från catch
-Megasquirt 1 v3 med EDIS 4 tändsystem
-Innovate bredbandslambda (MTX-L)
*Turbo system/avgas:
-extractor grenrör ala Jens G/kl extreme.
-Holset HX40 Super
- 3,5" rostfri DP
-Hemmabyggt rostfritt 3” avgassystem med en Jap-crap...
- 50mm WG HKS
-Hemmabyggda tryckrör till och från IC
-IVECO IC med hemmabyggda gavlar
Bränsle: E85
*Drivlina:
-Lättat samt stiftat enkelmasse svänghjul
-765 tryckplatta och 6puckad lamell
-M90 låda
-Aussi locker diff. (3,73 utväxling)
*Chassi:
Jemex 40/40sänkning
Bilstein Dämpare (för hårda bak)
Polybussningar i bakvagn dock original stora hundbenen pga krossa polybussning...
Låter bilderna tala för sig själv då de sägs att bilder säger mer än 1000ord, blir de ju en jäkla massa läsande om jag ska berätta allt om bilen








Mvh Micke
Har smygt runder på forumet ett par år och tycker de är dags att visa min hirk



Grunden är en Volvo 940 Ltt från 1996.
Nog pratat, info om bilen:
*Block/botten:
-B230FK med Oljesprutt under kolvar.
-H-profil stakar.
-Smidda kolvar. Första ÖD
-Balanserad och lättad/polerad vev.
*Topp/övandel:
-531 topp som fått massage av Bengans Racing.
44/38ventiler, Portad in/ut, mira fräst,
Hårdare ventilfjädrar 108kg inpressning.
-Svanhalsinsuget med omsvetsat svep
-Ställbart kamdrev
-STS 247 kam från Jens Gustavsson Sävar turbo
*Bränsle/tändning:
-Nuke fuelrail med klocka
-1700CC spridare högohmiga (Bosch)
-Linjär 1:1 Malpassi bränsletrycksregulator
-deutchwerk(stavning) i original armaturen som pumpar till catch.
-Extern 2st "044" som pumpar från catch
-Megasquirt 1 v3 med EDIS 4 tändsystem
-Innovate bredbandslambda (MTX-L)
*Turbo system/avgas:
-extractor grenrör ala Jens G/kl extreme.
-Holset HX40 Super
- 3,5" rostfri DP
-Hemmabyggt rostfritt 3” avgassystem med en Jap-crap...
- 50mm WG HKS
-Hemmabyggda tryckrör till och från IC
-IVECO IC med hemmabyggda gavlar
Bränsle: E85
*Drivlina:
-Lättat samt stiftat enkelmasse svänghjul
-765 tryckplatta och 6puckad lamell
-M90 låda
-Aussi locker diff. (3,73 utväxling)
*Chassi:
Jemex 40/40sänkning
Bilstein Dämpare (för hårda bak)
Polybussningar i bakvagn dock original stora hundbenen pga krossa polybussning...
Låter bilderna tala för sig själv då de sägs att bilder säger mer än 1000ord, blir de ju en jäkla massa läsande om jag ska berätta allt om bilen









Mvh Micke