Sida 1 av 3

Mickes 940 8v Turbo. Äntligen tillbaka. 577hk 708nm

Postat: fre maj 30, 2014 10:06 pm
av mickehr
Hejsan

Har smygt runder på forumet ett par år och tycker de är dags att visa min hirk :) inpulsköp för att kunna leka av sig som man la ner för mycket tid och pengar på... :doh: får väl skylla på mannen som bor 1xxmil bort, Jens G och många andra på forumet som man fått ideer ifrån :hihi:

Grunden är en Volvo 940 Ltt från 1996.

Nog pratat, info om bilen:

*Block/botten:
-B230FK med Oljesprutt under kolvar.
-H-profil stakar.
-Smidda kolvar. Första ÖD
-Balanserad och lättad/polerad vev.

*Topp/övandel:
-531 topp som fått massage av Bengans Racing. 
44/38ventiler, Portad in/ut, mira fräst, 
Hårdare ventilfjädrar 108kg inpressning.
-Svanhalsinsuget med omsvetsat svep
-Ställbart kamdrev
-STS 247 kam från Jens Gustavsson Sävar turbo

*Bränsle/tändning:
-Nuke fuelrail med klocka
-1700CC spridare högohmiga (Bosch)
-Linjär 1:1 Malpassi bränsletrycksregulator
-deutchwerk(stavning) i original armaturen som pumpar till catch.
-Extern 2st "044" som pumpar från catch
-Megasquirt 1 v3 med EDIS 4 tändsystem
-Innovate bredbandslambda (MTX-L)

*Turbo system/avgas:
-extractor grenrör ala Jens G/kl extreme.
-Holset HX40 Super 
- 3,5" rostfri DP
-Hemmabyggt rostfritt 3” avgassystem med en Jap-crap...
- 50mm WG HKS
-Hemmabyggda tryckrör till och från IC
-IVECO IC med hemmabyggda gavlar

Bränsle: E85

*Drivlina:
-Lättat samt stiftat enkelmasse svänghjul
-765 tryckplatta och 6puckad lamell
-M90 låda
-Aussi locker diff. (3,73 utväxling)

*Chassi:
Jemex 40/40sänkning
Bilstein Dämpare (för hårda bak)
Polybussningar i bakvagn dock original stora hundbenen pga krossa polybussning...

Låter bilderna tala för sig själv då de sägs att bilder säger mer än 1000ord, blir de ju en jäkla massa läsande om jag ska berätta allt om bilen :thumbright:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Mvh Micke

Re: Sv: Mickes 940 8v Turbo

Postat: sön jun 01, 2014 10:53 am
av mog1
Ser fint ut :-) har du bromsat den? Setupen liknar min lite nyfiken på kurvan och effekt :-)

Skickat från min D6503 via Tapatalk 2

Re: Mickes 940 8v Turbo

Postat: sön jun 01, 2014 11:04 am
av mickehr
Tack, nej inte bromsad med denna setup tyvärr då jag nyligen fått ihop den. Bromsning kommer såfort jag fixat lite smågrejor som jäklas :P

Re: Mickes 940 8v Turbo

Postat: sön jun 01, 2014 8:00 pm
av philleee
10 räkmackor för den stilrena stylingen, snyggt!

Ska bli kul att se vad den lämnar på rullarna!

Re: Mickes 940 8v Turbo

Postat: sön jun 01, 2014 9:16 pm
av mickehr
Hehe tack philleee :)
Om jag inte är ute och cyklar så köpte jag grenrör o wg av dig förra året :)

Re: Mickes 940 8v Turbo

Postat: sön jun 01, 2014 11:11 pm
av philleee
Stämmer bra det :thumbright:

Re: Mickes 940 8v Turbo

Postat: mån jun 02, 2014 6:34 am
av NTCRS1
Kul med fler 8v!

Väldigt sugen på att härma dig lite med bränslesystemet.

Satt och räknade lite slangar bara, du kör från originaltanken upp till catchen, sen 044:orna fram till railen?
Kör du med en returslang så får jag det till en slang för mkt? Jag tänker säkert helt konstigt, men du får gärna förklara lite om du vill :)

Re: Mickes 940 8v Turbo

Postat: mån jun 02, 2014 8:01 am
av mickehr
NTCRS1:
Absolut de är roligt med 8v

Jag har totalt 6st slangar ut från catchen.
1st går från org tank till catch
1st från catch till org tank (retur vid full catch)
2st går till mina 044 pumpar
1st från rail (returen) till catch,
Sedan har jag 1st som jag använder som avluftning, man behöver inte den om man använder en grövre retur till org tank :)

Hoppas du förstår min beskrivning :P

Re: Mickes 940 8v Turbo

Postat: tis jun 03, 2014 9:17 pm
av mickehr
Jahapp uppstart gick bra efter mycket om och men... diverse relä och säkrings problem men men nu går den att starta :D woho haha
Dock är de nog lite tufft för mitt ms1 v3 att driva mina 1700cc spridare vid tomgång och låglast, men de förväntade jag mig nästan :)

Dock läcker mina fina alu catchtank i en av svetsarna :( har mailat företaget som sålde den och väntar svar :)

Dock har jag en fundering, min oljetrycks mätare visar att jag har 0,3-0,8bars oljetryck kall tomgång, tycker de känns väldigt lite, men när jag öppnar oljelocket så ser man att de stänker olja :S
Kör med en volvo org oljepump med "144" slutnummer.

Re: Mickes 940 8v Turbo

Postat: lör jun 07, 2014 10:35 am
av mickehr
Hej igen, lite meningslösa uppdateringar men...
Jag provade en annan oljetrycksmätare (mekanisk) och då hade jag nästan 4kilo på kall motor tomgång och 3.4kilo på varm, de är ju betydligt bättre :D

Nu har jag en fråga, ska man ha elektronisk eller mekanisk oljetrycksmätare? Samt undrar jag om man ska satsa på STACK eller Autometer?

Re: Mickes 940 8v Turbo, oljetrycks frågor och mätar råd

Postat: lör jun 07, 2014 9:51 pm
av ahberg
har man ordentligt pressade slangar kan man ha en mätare inne i bilen.

jag har en billigt elektrisk ifrån klracing o den gör sitt jobb :thumbright:

Re: Mickes 940 8v Turbo, oljetrycks frågor och mätar råd

Postat: lör jun 07, 2014 10:27 pm
av Jens Gustavsson
en mekanisk som är gjord för oljetrycks mätning (kan fladra rätt mycket) är alltid mer att lita på men ha den helst inte inne i bilen om den skulle gå sönder och börja läcka.

Re: Mickes 940 8v Turbo, oljetrycks frågor och mätar råd

Postat: sön jun 08, 2014 12:30 am
av mickehr
Ahberg: afan jo vissa av hans mätare verkar funka men de har en tendens att vara litet lotterispel med de tyvärr, men o andra sidan är de ju en pisse summa man betalar för hans mätare. Man får vad man betalar för helt enkelt :)

Jens: Jo de lutar starkt åt en mekanisk, har tänkt på de där med att ha 3bar+ med olja på 60-80* inne i bilen känns ju lite si sådär men sen o andra sidan så köper man en kvalitets mätare så ska den ju klara de då den är byggd för de liksom. Kör man med pressad slang eller kopparör så ska de ju klara trycket och man är noga med att kolla så de inte skaver mot kaross o dyligt.
Har kollat på dessa två:
http://www.dalhems.se/p/179847f0cac045e ... p-mekanisk

http://www.trendab.se/mekanisk-oljetryc ... c-188.aspx

autometer körs ju mycket i dragrace medan Stack används i rally och racing, båda ska ju hålla hög kvalite.

Re: Mickes 940 8v Turbo "Kurmit"

Postat: tor jun 19, 2014 11:16 pm
av mickehr
Lite onödig update kanske men bara för att visa att de inte står still.
Köpte mätare hos trendab då jag fick bäst svar utav dom när man fråga en massa.

Har dock sjuhelsikes vibrationer i bilen, börjar smått i 55, 70km/h så skakar allt och i 100km/h är de okontrollerbart. Kvittar om jag har gasen i botten eller jag motorbromsar eller har den i friläge.
I vintras stumma jag stödlagret på kardanen med Sika flex efter att fått de tipset från forumet men är rädd att de blivit något knas där. :doh: Blir att prova byta kardan i helgen.
Vill ut o :lakrits:

Re: Mickes 940 8v Turbo "Kurmit"

Postat: ons jun 25, 2014 12:22 am
av mickehr
Hittade felet på vibrationer. Var kardanen.. efter jag moddat stödlagert.

Var ute o mappade idag, slutade med 2.25bar och släpp på 3an utan problem :D varvar 7500rpm. Går faktiskt riktigt fint.

Spridarna (1700cc) ligger på 88-90 dutcy @ 2.25bar o 6000-7500rpm.
Tändningen där uppe står på 16-17 grader om jag minns rätt :$

Vågar man gå högre eller man ska vänta tills den står i rullarna och dom kan lyssna efter spikning?

Vad kan man gissa på för effekt?


På tors blir de prova slick, o lördag blir de night race på Malmö raceway :) om den håller dvsa :p