Huvudbrytare, Bränslepump Rallybil.

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Huvudbrytare, Bränslepump Rallybil.

Inlägg av Daniel-635 »

En arbetskamrat som åker rally ställde lite frågor, om inkopplingen av huvudbrytare i deras Rallybil.
Bilen är en gammal Opel, motor med förgasare och eftermonterade elektriska bränslepumpar.

Huvudbrytaren ska stoppa motorn. (Krav)
Huvudbrytaren ska ju helst bryta ned så stor del av bilens elektronik som möjligt. (Önskan)
Om motorn stängs av ska bränslepumparna automatiskt stanna. (Krav)


Kopplar man huvudbrytaren direkt på batteriet, stannar ju inte motorn, och man riskerar att spänningen skjuter i höjden.
Kopplar man in generatorn på "batterisidan" av huvudbrytaren dör ju iallafall bilen när man stänger av huvudbrytaren.

Bränslepumparna ska stängas av vid motorstopp, kopplar man detta lämpligast via ett relä ihop oljetryckslampan ?
(Vissa verkade använda någon lösning med återfjädrande knappar för att Prima förgasaren innan man startar bilen.)


Hur brukar det göras ?
Finns det scheman på rekommenderade inkopplingar ?

Känns liksom onödigt att uppfinna hjulet igen.
Dessutom kanske det redan finns framtaget lösningar som är reglementsenliga.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Re: Huvudbrytare, Bränslepump Rallybil.

Inlägg av m00jons »

Det finns en FIA-typ av huvudbrytare som har en extra kontakt med ballastmotstånd externt. Med denna kan du koppla så att även generatorn blir spänningslös när huvudströmmen är bruten.
Finns kopplingschema för denna på nätet.

För bränslepumparna så tror jag det är en tryckgivare av samma typ som till bromsljus du ska använda. Denna sluter ju kretsen vid tryck. Sen kan man koppla med återfjädrande knapp för att köra upp bränsletrycket.

/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Huvudbrytare, Bränslepump Rallybil.

Inlägg av Niklas Sandström »

Man kan koppla med ett växelrelä som styrs av laddlampan eller oljetryckskontakten.

30 kopplar du till pumpen
87 till matning av pumpen
87a till startknapp

Utan oljetryck stannar pumpen men trycker man på startknappen så går pumpen också utan oljetryck.
/ Niklas Sandström
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Huvudbrytare, Bränslepump Rallybil.

Inlägg av T Landholm »

Som Niklas skriver så är det kopplat på min rallycrossbil, det fungerar bra, behöver inte nöta alls på starten då den verkar hoppa igång på det som finns i förgasarna tills oljetrycket slocknar och pumpen startar! :)
Tommy Landholm
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Huvudbrytare, Bränslepump Rallybil.

Inlägg av Daniel-635 »

Suveränt !

http://rallyshop.se/produkt/Huvudstrombrytare-FIA

Bild

Niklas precis vad jag efterfrågade, dessutom behövs ju ingen primer knapp då.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: Huvudbrytare, Bränslepump Rallybil.

Inlägg av redheat »

jag använder elektrisk huvudströmbrytare på min terrängbil, och styr den via en nödstoppsknapp med extrablock för tändning och motstånd för att spara generatorn


http://www.oie.se/Produkt/batterifransk ... 2-80949%29
Skriv svar