Sida 1 av 7

överladdning och förgasare på V8!

Postat: ons maj 10, 2006 10:44 am
av Jens Gustavsson
Har märkt att jänkarna har börjat förstå fördelarna med överladdning nu på allvar, inte bara på värstig dragrace bilar med jätte mycket hi tech grejor som vanliga dödliga inte förstårsig på eller har råd med.

när jag säger överladdning så menar jag turbo eller centrufugal kompresorer, gamla rots kompresorer ger inte i närheten samma effekt ökning.

Tror vändpunkten var när procharger lanserade detta förgasar Kitt till cheva sb och BB http://www.procharger.com/chevy.shtml

intreserade har också intresant läsning här om hur man prepar och bygger överladdade förgasar v8 http://www.procharger.com/chevy_info.shtml



Andra länkar om prepade förgasare och bilder

http://www.candsspecialties.com/

http://www.customcarbs.com/

http://www.stevemorrisracingengines.com/

http://www.lutzracing.com/index.html


jag håller ju som många vet på med en enkel csb 350 turbo förgasar anlägning i min cheva vega där jag ska försöka visa de mer traditionella v8 dragrace åkarna hur man enkelt och billigt åker fort utan att krångla till allt för mycket.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=6232

för visst är det kul att köra fort billigt och enkelt?

hollley tryck prepning på svenska http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=105


Bild

Postat: ons maj 10, 2006 11:52 am
av Jonas L
En annan bra sida att spåna igenom är www.turbomustangs.com och sedan in på forumet och frossa....

Postat: ons maj 10, 2006 12:25 pm
av Jens Gustavsson
Jonas L skrev:En annan bra sida att spåna igenom är www.turbomustangs.com och sedan in på forumet och frossa....
jo där finns mycket turbo värstigar där, men kanse inte så enkla/billiga?

denna bil var dock relativt enkel och sjukt snabb men den är nog inte så billig http://www.turbomustangs.com/feature_ca ... owthru.php

Postat: ons maj 10, 2006 1:15 pm
av Dalmasen
Jens: Kan du förklara lite om fördelarna med att använda enkelturbo istället för dubbla på en V8? Att det blir billigare antar jag men finns det några fler fördelar?
Hur blir skillnaden i respons med en stor enkelturbo vs dubbla om du tex vill ha turbo i en bil du kan åka på cruising på och inte bara rejsa med?

Postat: ons maj 10, 2006 1:43 pm
av Jens Gustavsson
Dalmasen skrev:Jens: Kan du förklara lite om fördelarna med att använda enkelturbo istället för dubbla på en V8? Att det blir billigare antar jag men finns det några fler fördelar?
Hur blir skillnaden i respons med en stor enkelturbo vs dubbla om du tex vill ha turbo i en bil du kan åka på cruising på och inte bara rejsa med?
Det blir mindre trångt, enklare, du behöver bara en westgate (2 st bruka va svårt att synka), mindre vikt, bättre turbo, coolare :).


responsen är inget du behöver oroa dig för då det är obefintilg skilnad till ingen skilnad och det kommer finnas botten vrid så det räcker och bli över om turbon är av rätt storlek :)

hur stor ska den då va?

lite grovt räknat!

5-5.8l standard motor på 180-280hk sug effekt så behövs minst en 60mm turbo med 65-72mm avgashus.

har man bytt till en kam på 220-230grader vid 0.05" och portat lite i topparna så sug effekten blivit upp mot 280-350hk så behövs en 66-68mm turbo.

med bättre insug 235-245 kam och lite större 2.02x1.6 ventiler och 400sug hk så behövs en 72-76mm turbo.

med ännu vassare kam race portade toppar mm så behövs mycket luft och dubbel turbo kan BÖRJA övervägas men komihåg att vi nu pratar om en motor på 1000++hk :!:

Postat: ons maj 10, 2006 5:46 pm
av bedford
vad skulle du rekomendera för turbo till en pontiac 455:a med 225 236 graders kam. motorn kommer inte att varvas mer än 5500 och har vanliga pontiac d port toppar med 2.11 1.66 ventiler. kommer bli ett snikbygge så det bör va en billig lastbilsturbo.

Postat: ons maj 10, 2006 8:31 pm
av Camaro 69
Du glömde den viktigaste länken av alla Jens www.csucarbs.com
Kanske inte dom billigaste men har aldrig heller hört någon klaga på dom.

Postat: ons maj 10, 2006 9:56 pm
av Dalmasen
Jens Gustavsson skrev:
Det blir mindre trångt, enklare, du behöver bara en wastegate (2 st bruka va svårt att synka), mindre vikt, bättre turbo, coolare :).


responsen är inget du behöver oroa dig för då det är obefintilg skilnad till ingen skilnad och det kommer finnas botten vrid så det räcker och bli över om turbon är av rätt storlek :)

hur stor ska den då va?

lite grovt räknat!

5-5.8l standard motor på 180-280hk sug effekt så behövs minst en 60mm turbo med 65-72mm avgashus.

har man bytt till en kam på 220-230grader vid 0.05" och portat lite i topparna så sug effekten blivit upp mot 280-350hk så behövs en 66-68mm turbo.

med bättre insug 235-245 kam och lite större 2.02x1.6 ventiler och 400sug hk så behövs en 72-76mm turbo.

med ännu vassare kam race portade toppar mm så behövs mycket luft och dubbel turbo kan BÖRJA övervägas men komihåg att vi nu pratar om en motor på 1000++hk :!:
Det låter ju både billigare och enklare än en Volvomaskin för samma effekt...konstigt att inte fler som åker dragracing har börjat med det?

Fast det där med 8 får vänta tills drömbilen är inhandlad
Bild

för jag tror inte att Caddy -55:an skulle gilla turbotryck :twisted:

Postat: tor maj 11, 2006 6:50 am
av Jens Gustavsson
bedford skrev:vad skulle du rekomendera för turbo till en pontiac 455:a med 225 236 graders kam. motorn kommer inte att varvas mer än 5500 och har vanliga pontiac d port toppar med 2.11 1.66 ventiler. kommer bli ett snikbygge så det bör va en billig lastbilsturbo.

utan att veta tilräckligt mycket om din motor och bil så säger jag att en holset HX60 men 75mm in och 82-88 ut och ett 25-28 avgashus kommer att behövas på din BB.

du är från umeå såg jag, du kan ju åka ut till sävar så får vi prata igenom mer ingående om du vill veta mer!

Postat: tor maj 11, 2006 3:33 pm
av dezzan
Dalmasen skrev:
Jens Gustavsson skrev:
Det blir mindre trångt, enklare, du behöver bara en wastegate (2 st bruka va svårt att synka), mindre vikt, bättre turbo, coolare :).


responsen är inget du behöver oroa dig för då det är obefintilg skilnad till ingen skilnad och det kommer finnas botten vrid så det räcker och bli över om turbon är av rätt storlek :)

hur stor ska den då va?

lite grovt räknat!

5-5.8l standard motor på 180-280hk sug effekt så behövs minst en 60mm turbo med 65-72mm avgashus.

har man bytt till en kam på 220-230grader vid 0.05" och portat lite i topparna så sug effekten blivit upp mot 280-350hk så behövs en 66-68mm turbo.

med bättre insug 235-245 kam och lite större 2.02x1.6 ventiler och 400sug hk så behövs en 72-76mm turbo.

med ännu vassare kam race portade toppar mm så behövs mycket luft och dubbel turbo kan BÖRJA övervägas men komihåg att vi nu pratar om en motor på 1000++hk :!:
Det låter ju både billigare och enklare än en Volvomaskin för samma effekt...konstigt att inte fler som åker dragracing har börjat med det?

Fast det där med 8 får vänta tills drömbilen är inhandlad
Bild

för jag tror inte att Caddy -55:an skulle gilla turbotryck :twisted:
Det är inte så konstigt, inte alla klasser som tillåter turbo skulle jag tro är en anledning. Sen så är det brutalare med en gammal stor kompressor tycker nog många, än om de inte har så bra verkningsgrad.

Postat: tor maj 11, 2006 4:27 pm
av Jens Gustavsson
dezzan skrev:
Det är inte så konstigt, inte alla klasser som tillåter turbo skulle jag tro är en anledning. Sen så är det brutalare med en gammal stor kompressor tycker nog många, än om de inte har så bra verkningsgrad.

Det är väll bara pro stock och liknande proffs klasser igenteligen som det är förbjudet med modärnare grejor som insprutning och överladdning?

Alla folkligare klasser som ET, bracket, super klasserna mm är det tillåtet!

jo det är nog sant att en del tycker en stor rots kompressor är snyggare men de vinner inga race nuförtiden, inte utan metanol som kylning av luften iallafall (de kan dock va bra i klasser där jämna tider ska köras) men för snabba tider och fräna körupplevelser så får turbo åkarna mycket prestanda för pengarna!

Postat: tor maj 11, 2006 5:39 pm
av bedford
jasså det behövs en såpass rejäl turbo. ja bilen är inte besiktad än men jag återkommer när det är gjort och börsen tillåter att man börjar turbobygget.

Postat: fre maj 12, 2006 11:21 am
av Tommy
Har börjat fundera på ett turbobygge själv baserat på antigen en 355cui eller en 406cui. Har skaffat två Hx55or (borde väl funka??) men vad för wastegatear ska man ha. storlek?
Har en demon 1090cfm går det trycka genom den? och i så fall vad för soppapump samt regulator ska man använda?
Samt undrar jag vad man ska sikta på för kompförhållade i motorn?
Skulle vilja höra lite åsikter om detta.

Postat: fre maj 12, 2006 11:41 am
av Jens Gustavsson
Tommy skrev:Har börjat fundera på ett turbobygge själv baserat på antigen en 355cui eller en 406cui. Har skaffat två Hx55or (borde väl funka??) men vad för wastegatear ska man ha. storlek?
Har en demon 1090cfm går det trycka genom den? och i så fall vad för soppapump samt regulator ska man använda?
Samt undrar jag vad man ska sikta på för kompförhållade i motorn?
Skulle vilja höra lite åsikter om detta.
försök svara på dessa frågor föst så ska jag fundera på ett konsept till dig.

önskad effekt?

servisintervall på motorn?

andväningsområde? gata/stripp mm

budjet?

toppar?

insug?

kam?

bottendel?

storlek på HX 55 in/ ut och arian avgashusen?

bränsle?

grenrör, utrymme för grenrör?

nuvarande bränsle system?

låda, bakaxel, däck mm. hur mycket tål bilen?

Postat: fre maj 12, 2006 3:31 pm
av Tommy
effekt ja fyra siffror vore nog nice men där i kring någonstans

Ska vara en dragracemotor och servas därefter

Enbart strippkörning

Budget ja någon tusenlapp finns väl

Topparna blir ett par Brodix alu välportade 2.08insug 1.6 utblås ventiler

Insug har jag ett Brodix HVA-1002 för dominator

Kam den enda jag har är en rullpinne för banracing börjar dra vid 6200rpm kanske inte optimal turbokam.Förslag??

Bottendelen jag har är ett GM performance specialblock med billetöverfall betongat och oringat 4.155"borr, Colavev 4340stål 3.75slag Alt ett fyrbultat 010 350block 4.030"borr, smidd vev 3.48slag

Turbona är 65mm in 80mm ut 25`ans avgashus

bränsle bensin av något slag??

grenrörens utrymme är väl stort ska sitta i en racebil

Har inget bränslesystem tänkte inhandla när jag bestämt vad det ska bli

låda Har en TH-400 som ska palla runt 800-900hk allternativt byter man den mot en PG, bakaxel däck kommer dimensioneras efter motorstyrka