Sida 1 av 1
lite frågor om sånt som man borde kunna
Postat: ons maj 10, 2006 4:54 pm
av team_240
Skillnad på sug turbo och turbo motor?
Vad är spikningar egentligen, vad händer med motorn?
Vad händer vid högt komp mot lågt komp, varför kompsänka - vad händer med motorn?
Visst störs inte kompet på en turbo bil om man har grövre avgassystem än vad som behövs? läst att det ska gälla sugmotorer...

Postat: ons maj 10, 2006 5:49 pm
av henkeboi
Först o främst, läs:
http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... er&sidnr=1
sen
Skillnad på sug turbo och turbo motor?
En sugturbomotor ÄR en turbomotor, med SUGTURBO anläggning, istället för tryckturboanläggning (som nog är vanligast)
Visst störs inte kompet på en turbo bil om man har grövre avgassystem än vad som behövs? läst att det ska gälla sugmotorer...
Kompressionsförhållandet kan inte ändras genom att ändra dimension på avgassystemet.
På turbomotorer ska man ha grovt avgassystem (ofta så grovt som får plats), eftersom turbon ger tillräckligt med avgasmottryck för motorn.
På sugmotorer med för stora avgassystem kan man få för lågt avgasmottryck, vilket sänker effekten(?), en del påstår dock att en 4-takts motor inte kräver nåt avgasmottryck... men det har jag ingen aning om.
Varför man kompsänker en turbomotor och vad spikningar är för nåt kan säkert nån annan här på forumet berätta bättre än jag.
mvh
Henke[/quote]
Postat: tor maj 11, 2006 12:21 pm
av team_240
tack Henke
Men vad är det för skillnad på en sugturboanläggning mot en tryckturboanläggning då? båda trycker väl och en sugmotor suger? ;S
är jag helt ute å vandrar

Postat: tor maj 11, 2006 1:50 pm
av Dalmasen
Sugturbo= Förgasarn på sugsidan på turbon dvs före turbon.
Tryckturbo= Förgasarn sitter efter turbon och turbon trycker i genom förgasarn.