Sida 1 av 3
problem med b20
Postat: ons maj 10, 2006 9:17 pm
av Tobbbameister
vet ej om detta är rätt forum del om det inte är det så kan en moderator flytta den men iallafall... det är så att det börja läcka olja mellan topp och block för ett tag sen trodde det var topplockspacknigen... efter att jag hade skruvat tillbaka allt så startar den inte jag mäta men fick ingen kompression och jag tror också att ventilerna inte står rätt.. någon som kan hjälpa mig med detta??
motor är en b20 och allt är orginal
Postat: ons maj 10, 2006 11:21 pm
av Hasse63
Var har du köpt toppackningen,inte på biltema hoppas jag. Vad har du för ventilspel 0,40 ska de vara

Postat: tor maj 11, 2006 7:00 am
av Jens Gustavsson
tänd följd 1342 1an längst fram.
fördelaren snurrar mot sols.
Postat: tor maj 11, 2006 7:27 am
av Eric Wiklund
Detta är helt rätt avdelning du lagt tråden i

Postat: tor maj 11, 2006 8:25 am
av Tobbbameister
packnigen är från biltema... kan man inte se på vevaxlen när typ en viss ventil ska vara öppen eller stängd...
Postat: tor maj 11, 2006 1:27 pm
av team_240
Min är också från biltema och fungerar utmärkt än så länge... men cylinder väggarna på packningen vettefan hur dom gjort, STORA var dom iaf

Postat: tor maj 11, 2006 1:45 pm
av Tobbbameister
start motorn går runt jättelätt... men om det läcker någonstans då blir det ingen kompression eller??? och så undrar jag om man kan kolla på vevaxlen hur ventilerna ska stå??
det är jättebra gnista på alla tändstiften....
Postat: tor maj 11, 2006 1:47 pm
av Bengan
Har du ställt ventilerna ? Tänkte så du inte bara har skruvat fast vippbryggan utan att justera nåt så de inte öppnar nåt..
E ju nästan omöjligt att INTE få nån kompression alls, du kan ju ha ventilkåpan av o dra runt och se så ventiler öppnar osv, nåt motstånd måste det ju bli ibland?
Postat: tor maj 11, 2006 5:13 pm
av Tobbbameister
hur ställer man ventilerna??? kan vara det för att jag rörde aldrig ventilerna men jag kan juh iallafall kolla....
Postat: tor maj 11, 2006 5:21 pm
av Jens Gustavsson
Tobbbameister skrev:hur ställer man ventilerna??? kan vara det för att jag rörde aldrig ventilerna men jag kan juh iallafall kolla....
den nya packningen var lite tunnare därför blit spelet fel. skaffa rephandbok, eller kolla i KG volvotrimning katalogen
Postat: tor maj 11, 2006 5:37 pm
av Tobbbameister
tror ni att problemet kan vara att ventilerna inte öppnar??? hur ska ventilerna stå?? ska man använda ett bladmått när man mäter mellan stötstängerna och armarna??
Postat: tor maj 11, 2006 5:59 pm
av Melkutt
ja du använder bladmått till det, spelet ska vara 0.40 +- 0,05..
jag skulle snarare säga att ventilena inte stänger..
Postat: tor maj 11, 2006 6:18 pm
av Tobbbameister
det kan juh faktiskt vara det att ventilerna inte stänger för att när vi skruva fast vippbryggan då tog dom emot...
Postat: tor maj 11, 2006 10:17 pm
av Hasse63
Biltemas packning är det många som haft problem med till b20 ..de hinner knappt starta förän de har vatten i tråget

Du ska ha tur om den håller. på amazonforumet finns flera trådar om denna "skitpackning"
Lossa muttrarna ett kvarts varv med ringsidan på en ring- blocknyckel samtidigt som du håller fast spårskruven (den med kulan på) med en mejsel, justera och dra åt och då ska bladmåttet gå lite tungt, varken 0.45 eller 0.35 ska gå in i mellan då har du perfekt justerade ventiler.
Lycka till!!!

Postat: fre maj 12, 2006 12:20 pm
av Melkutt
och så går det om 100mil och så börjar det slamra så det bara e att göra om.
Men det e ju en del utav skarmen med stötstängs motoren
