Haltech e8

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Mobne
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: tor jan 26, 2006 8:45 pm
Ort: västerås

Haltech e8

Inlägg av Mobne »

Är de någon som kan svara på om de sprutet stödjer separat justering av soppan per cylinder? Så man kan kompensera att nån går snålt?

Mvh Teddan.
Nissan 200sx s13
-------------------------
Mitt Projekt
-------------------------
Västmanlands Palltjänst | J-spec.se | Pbz.se | Jocke Mellberg | kungsarabildemo.se | Bakaxel.se
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

kolla www.haltech.com vilket jag va snäll o gjorde åt dig
The Haltech E8 is packed with more features than any ECU in its class by more than just a quarter mile. The all new E8 performance ECU is for those who are on a budget and need full sequential control for their engine.

The Haltech E8 ECU is an ECU capable of controlling sequential injection on 2 and 4 cylinder with semi sequential 6 and 8 cylinder applications. With 8 channels capable of controlling injection and ignition duties, the E8 can support most modern engines with multi-coil ignition systems, as well as conventional distributor ignition systems.In addition to controlling fuel and spark, the E8 can control various auxiliary engine functions.
så varsegod
//Bjäle
Bild
Användarvisningsbild
Mobne
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: tor jan 26, 2006 8:45 pm
Ort: västerås

Inlägg av Mobne »

Vill inte verka dum men de står på 2 och 4 cylindrar? Kan man inte ställa t.ex om bara 4:an går snålt? Dvs 3st går perfekt men 4:an lite snålare, vill kunna få den kompenserad med mer soppa? Hoppas ni fattar va ja menar.

De va därför ja frågade :) Hoppas nån förstår sig på detta bättre än mig och tack för svaret iaf. Inte den bästa på engelska.

Mvh Teddan.
Nissan 200sx s13
-------------------------
Mitt Projekt
-------------------------
Västmanlands Palltjänst | J-spec.se | Pbz.se | Jocke Mellberg | kungsarabildemo.se | Bakaxel.se
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

om jag fattar rätt står det att dom går o styra var för sig på 2 o 4 cylindriga motorer.men du ska nog be om en till åsikt i den frågan

//Bjäle
Bild
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Det står i E8 specificationen "Individual Cylinder Trimmning +/- 12.5%"
Och det brukar betyda att man justerar varje cylinder individuelt.
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: lör jan 17, 2004 3:02 pm
Ort: Norrland

Inlägg av ANorberg »

tror att man har 4 separata utgångar. går att köra sekv. på 2 eller 4 cyl. bilar. ingen 3 cyl går att mappa sekv. och 1 cyl behöver man ju bara en bränsle mapp till..
När man kör 6 cyl kör man med 3 utgångar och 2 cyl får en utgång.
4 utgångar med 2 spridare på en 8 cyl motor
5 cyl funkar inte heller..
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Användarvisningsbild
Mobne
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: tor jan 26, 2006 8:45 pm
Ort: västerås

Inlägg av Mobne »

Så kortfattat så kommer ja på min 4cylindriga motor kunna skjutstera ca +-12% individuellt per cylinder?

Blir kanon då 2 av mina går lite snålare av nån anledning.
Nissan 200sx s13
-------------------------
Mitt Projekt
-------------------------
Västmanlands Palltjänst | J-spec.se | Pbz.se | Jocke Mellberg | kungsarabildemo.se | Bakaxel.se
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

det är kanske bättre att börja ta en funderare på vad som är trasigt och laga det först? Känns som att det är lite snett att försöka kompensera bränslemängden om det är märkbar skillnad.
Grenrör som är knepigt ellernåt?
Användarvisningsbild
Mobne
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: tor jan 26, 2006 8:45 pm
Ort: västerås

Inlägg av Mobne »

Ingen aning vad som kan orsaka att de går lite snålare på 2st. Kan bero på mycket. Men insuget är ju en bov som gör att många rasar dessa motorer. 4:ans cylinder får för mycket luft original. Så de är ju rätt givet att den kommer bli vitare då. men varför 2:an blir lite lite ljusare vet ja inte. Grenröret tror ja inte har nån inverkan då de är byggt bra. Och toppen är endast lite putsad i insugskanalerna, inget som kan ge nått direkt ojämt flöde in i cylindern heller.

Så att kompensera med nån % mer soppa känns rätt nödvändigt ändå. Istället för att bygga nytt insug osv så den aldrig kommer gå igenom besiktningen :D
Nissan 200sx s13
-------------------------
Mitt Projekt
-------------------------
Västmanlands Palltjänst | J-spec.se | Pbz.se | Jocke Mellberg | kungsarabildemo.se | Bakaxel.se
Användarvisningsbild
Mobne
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: tor jan 26, 2006 8:45 pm
Ort: västerås

Inlägg av Mobne »

Har kikat igenom haltechs program. Ja hittar inget ställe där ja kan skjustera soppan individuellt?

Hur ska man gå till väga för att kompensera bränlemängden mellan olika cylindrar? Nån som har koll på det?

Edit: Hittade detta, ser ut som att det är här man ställer i procent den extra bränslemängden som olika cylindrar ska få, kan de stämma?

Bild
Nissan 200sx s13
-------------------------
Mitt Projekt
-------------------------
Västmanlands Palltjänst | J-spec.se | Pbz.se | Jocke Mellberg | kungsarabildemo.se | Bakaxel.se
Skriv svar