Sida 1 av 1
En annan carrier?
Postat: sön jun 29, 2014 1:55 am
av Nisse Hult
Jag håller på med att montera en ny 3,55-utväxling i en Pontiac-axel men får det inte att stämma.
Det satt tidigare en 2,XX utväxling i den och när jag sänker ner diffklumpen (öppen diff)
som den tidigare satt så vidrör inte kronhjul & pinjong varandra.
Det är inte bara att shimsa om verkar det som, utan jag måste ha en annan diffklump
där infästningen för krondrevet är lite förskuten åt pinlongen till
så att kuggarna kan greppa varandra.
Stämmer detta antagande?
Jag har svårt att finna nå´t på webben om det.
Vad ska jag i så fall leta efter?
Tror mej ha hittat någon växlingspunkt vid 3,08:1
Axeln är en 8,2 med kullager ute i drivaxlarna.
Re: En annan carrier?
Postat: sön jun 29, 2014 8:02 am
av Mark IV
2 serie 2.56-2.78 / 3 serie 2.93-3.23 / 4 serie 3.36- 4.33 och upp.
Du kan ju använda en spacer men är inget fan av sådana.
Prata med Stigs axle and parts han kan säkert hjälpa dig.
Re: En annan carrier?
Postat: mån jun 30, 2014 12:43 am
av Nisse Hult
Tnx.
Jag får nog prata med Stig.
Så det är alltså en annan carrier då, ok det borde väl Stig ha hemma också.
Ska bara kolla en sak:
När du pratar om "upp till 2.73" så menar du numreriskt, eller?
Så min 3,55 hamnar på serie 3.
Re: En annan carrier?
Postat: mån jun 30, 2014 7:48 pm
av Kalle LKPG
Är det cheva axel på pontiac? Fanns ju 10 bult både 8,2 samt 8,5 på Cheva. Satt 8,2 på min camaro -70 innan jag bytte.
OT: Vad är det troligt att det sitter på en Firebird -72 med 350 org?
/Kalle
Re: En annan carrier?
Postat: mån jun 30, 2014 10:37 pm
av Mark IV
Ja numeriskt, antog att det är en BoP 8.2" axel? Inbuktningar på kåpan i höjd med rören?
Kalle: Firebird 72 bör ha en 8.5" om ingen bytt den.
Re: En annan carrier?
Postat: mån jun 30, 2014 11:51 pm
av Nisse Hult
Ja, det är en BOP. Till Pontiac.
Inga inbuktningar alls, helt slät kåpa. Men den kan ju vara bytt...
Re: En annan carrier?
Postat: ons jul 02, 2014 10:12 pm
av Nisse Hult
Har pratat med Stig nu och det finns inga nya diffhus att köpa
så det är begagnat-marknaden som gäller.
Så han fick ta hem en lamelldiff istället.

Re: En annan carrier?
Postat: tor jul 03, 2014 7:16 am
av OlavT
Finnes og spacer for Kronhjulet. Om du ikke har 500hk pluss og slicks så viker det.
Re: En annan carrier?
Postat: tis jul 08, 2014 7:01 am
av Andre Johann
Jag håller på med att montera en ny 3,55-utväxling i en Pontiac-axel men får det inte att stämma. Det satt tidigare en 2,XX utväxling i den och när jag sänker ner diffklumpen (öppen diff),som den tidigare satt så vidrör inte kronhjul & pinjong varandra.
Re: En annan carrier?
Postat: fre jul 11, 2014 8:34 pm
av OlavT
Spacer
Re: En annan carrier?
Postat: fre jul 11, 2014 10:42 pm
av Nisse Hult
Jag håller på med att shimsa in pinjongen nu,
men det är inte lätt när verkstadspressen står hos ett företag i andra ändan av stan...
Jag har inga tolkar till det där utan får mäta mej fram till axelns centrumlinje till att börja med.
Den tolken som man ställer på pinjongen, ska den vara lägre eller högre än cc?
(Volvo hade det ena till att börja med men bytte plötsligt till det andra...)
Är det någon som vet vilken längd det ska vara på tolken?
Eller kanske avståndet från pinjongen till cc
Nåväl, mellan pinjongen och anliggningsytan för difflagrets ytterring är det 25,9 mm.
Halva ytterringdiametern är 36,73 mm.
dessa mått ger 62,63 mm mellan pinjongen och cc.
På Pinjongen står det inristat 40 samt 2,465 och det är väl antagligen tum som menas.
Gångar jag 2,465 med 25,4 så får jag 62,61 mm vilket är ganska nära 62,63 som jag mätte tidigare.
Men 62,63 är inte 100% rätt, tror jag, undermåliga mätmetoder...
Men fråga är hur jag ska fortsätta nu.
Jag har kollat pattern och den är för mycket Heel och Face så jag ska lägga till pinjongshims.
Frågan är bara hur mycket.