Linelock på 240
Linelock på 240
Nån som har tips om att koppla linelock på Volvo 240? Jag vill ha den, så den stänger av bakbromsarna när den är aktiverad. Det jag tänker är... det går ju två ledningar till bakbromsarna, räcker det att T-ihop dom genom locken och sen T-ut dom? Eller ska man koppla så det går en krets till frambromsarna och en till bakbromsarna genom fördelningsblocket och sätta locken under huvudcylidern på ledningen till bak bara? Nån som testat och vet vad som funkar?
Re: Linelock på 240
På en 240 jag hade så kopplade jag en krets fram och en krets bak, funkade hur bra som helst
T:ar du ihop ledningarna där bak och sätter linelocken och T:ar ihop dom igen så har du ju kopplat ihop systemen så du bara har en krets, och det är ju inte så bra
Dock så satte jag först linelocken så den skulle stänga av bakbromsarna, men jag vet inte om jag hade den för långt fram eller nåt för pedalen blev typ stum när man aktiverade den så man kunde inte bromsa så hårt med frambromsarna...så det blev så att jag monterade den som man ska, så den låser frambromsarna och jag tycker nästan de va bättre att ha så...dock så hade jag ju manuell låda. Smidigare att stå still och byta växlar på det viset
T:ar du ihop ledningarna där bak och sätter linelocken och T:ar ihop dom igen så har du ju kopplat ihop systemen så du bara har en krets, och det är ju inte så bra
Dock så satte jag först linelocken så den skulle stänga av bakbromsarna, men jag vet inte om jag hade den för långt fram eller nåt för pedalen blev typ stum när man aktiverade den så man kunde inte bromsa så hårt med frambromsarna...så det blev så att jag monterade den som man ska, så den låser frambromsarna och jag tycker nästan de va bättre att ha så...dock så hade jag ju manuell låda. Smidigare att stå still och byta växlar på det viset

Okey, hade du kvar fördelningsblocket på framvagnsbalken och kopplade om kretsarna i det? Tänkte så det inte är nå strypningar eller nå i det om man kopplar det annorlunda.Steve skrev:På en 240 jag hade så kopplade jag en krets fram och en krets bak, funkade hur bra som helst
Jo näe det har du ju rätt i... inte bra!
Jag vill ha den, så det stänger av bakbromsarna och man kan använda fram som vanligt. Ska alltså inte använda den som det är tänkt att låsa fram. Vill kunna burna på "rull" utan att måsta nöta bromsar.
Borde ju kanske funka med två linelock och montera på varje ledning, men känns lite onödigt med två om det går lösa på annat sätt?
Vars montera du din när pedalen blev stum mer exakt?
Jag tog bort fördelningsblocket på framvagnsbalken och använda några andra t-kors och grejjer jag hade liggande
Satte bl.a. ett t-kors just framför ventilerna som sitter under golvet där bak och sen rör ända därifrån och upp till huvudcylindern
Sen hade jag nåt fördelningsblock från en 140 tror jag med 5 förgreningar som jag satte på andra utgången på huvudcylindern och sen till varje bromsslang där fram
Jag hade linelocken på rambenet framför framvagnsbalken, och därifrån gick röret direkt till huvudcylindern
Satte bl.a. ett t-kors just framför ventilerna som sitter under golvet där bak och sen rör ända därifrån och upp till huvudcylindern
Sen hade jag nåt fördelningsblock från en 140 tror jag med 5 förgreningar som jag satte på andra utgången på huvudcylindern och sen till varje bromsslang där fram
Jag hade linelocken på rambenet framför framvagnsbalken, och därifrån gick röret direkt till huvudcylindern