Sida 1 av 1
komp b20?
Postat: mån mar 29, 2004 9:59 pm
av 142t
hej. jag snackade med dom på gik turbo och dom sa att om man får ner kompet till 7,5 så kan man ladda 1kg på b20:n är det någon som vet vad kompet blir med gik:s turbo packning till b20?
Postat: mån mar 29, 2004 10:41 pm
av CWR
Den blir ca 8.0-1 med deras packning. (undrar om det inte är volvos Pentapackning 2,5mm?)
Hur mycket du kan ladda beror inte bara på kompressionsförhållandet.
Postat: mån mar 29, 2004 11:16 pm
av Fredde Holmgren
precis... så lite som 7.5 i kompförhållande behövs inte det minsta på en b20 om man ska ladda 1 kilo.. jag körde med 1mm avsvarvade originalkolvar samt lite gröpta förbränningsrum, (vet inte vad kompet låg på men så lite som 7.5 kan det aldrig varit) och laddade 1.5 bar med en vanlig t3 och kasst fungerande k-jetronic+6 kallstartventiler, det spikade ibland men det höll ihop fint. GIK ska man inte lyssna på när de predikar om vad man ska ha för kompförhållande eller speciellt vilka turboaggregat som funkar.
komp
Postat: tis mar 30, 2004 9:10 am
av Simon Jonsson
Gik är inte så mycke för B20 turbo

Jag har då laddat 1kilo i en b20 med över 8,0 i komp utan Ic och vattteninsprutning och det funkar hur fin som helst.
/simon
Postat: tis mar 30, 2004 1:17 pm
av Jens Gustavsson
GIK gillar inte B20 motorn! dom vill mest sälja dyra saker man inte har någon användning för.
Postat: mån apr 19, 2004 9:50 pm
av Nitrolarse
vad menas med vatten insprutnig ??? när behövs de vid vilket hk antal

Postat: mån apr 19, 2004 10:45 pm
av mattias
Postat: tis apr 20, 2004 5:27 pm
av Nitrolarse
tackar så mycket de var ricktigt intressant
men är det ett måste det funkar la i samma prinsip som intercooler eller
Postat: tis apr 20, 2004 5:45 pm
av mattias
Det kan man väl säga, båda åstadkommer samma sak: Kyler laddluften.
Allt står beskrivet i länkarna.
Jag skulle ta en intercooler över vatteninsprutning för då vet jag att jag inte behöver göra annat än att montera den och se till att det är tätt. Vatteninsprutning behöver man ställa in och fippla med, det känns inte så kul att behöva lita på att det alltid fungerar när man laddar på lite, rätt vad det är så spikar man sönder motorn. På en race-bil kanske det är en ok risk, men på en bruksbil så är intercoolern överlägsen.
Postat: ons apr 21, 2004 11:16 am
av Jens Gustavsson
mattias laddluft kyler framför allt luften innan den går in i motorn. vatten insprutning kyler mest förbräningen i motorn, de går att kombinera.
Postat: ons apr 21, 2004 6:36 pm
av mattias
Jo jag vet vet, ville bara generalisera för nitrolarse. Jag har tänkt lite på hur man skulle kombinera de två också men det känns som jag sa tidigare bara som ett onödigt steg om man inte ska köra race med motorn.
Jens Gustavsson skrev:mattias laddluft kyler framför allt luften innan den går in i motorn. vatten insprutning kyler mest förbräningen i motorn, de går att kombinera.