Sida 1 av 1

Team Volvo Dragster, banrekord och vinst dragrace Narvik

Postat: mån aug 11, 2014 11:04 pm
av PerAage
Hej, då var det dragrace på hemmaplan i hälgen.

Första repan blev det inget av, då transbraken inte fungerade. Tilbaks i depon hittade jag en kabel som var av. Jag hadde självklart skruvat på nånting brevid....

Repa 2, då hände nånting konstigt..
Laddtrycket var skruvat ner en bit, efter mina beräkningar till 2,8 bar. Anledningen var at vi laddade över 3 bar i Fällfors, och at vi upptäckte at den gav 2 hekto mindre ladd i 32plussgrader än hemma i 17-18....
I teorin skulle den alltså då ladda 3,4bar (innjusterat i Fällfors, efter sista repan, till 3,2 bar.
Jag vred ner till det jag trodde skulle bli 2,8 bar, men den laddade 2,5-2,6 istället. Där gick den fett, och boggade ut från start på ettan, när nya slicksen greppade...
Så, av nån anledning, växlade den inte till tvåan....men gick i varvstoppet på 8200rpm... Jag trodde först det var fel med lådan, men kollade co2-växlingen, kollade allt, linjetrycken osv, men det såg okej ut. Teorien är at jag helt enkelt har haft låret emot växlingscylinderen och hindrat den... men inte at jag tror det, då den växlar med rätt mycket tryck..
Repan:
https://www.youtube.com/watch?v=7QKhF6tDi0s
7,2s/135km/t

Jag gjorde som alltid, vred upp laddet igjen istället för å fega. Det blev 2,9 bar, nytt banrekord på 5,75s/205km/t
(har film nån stans, men det får bli sen) Jag var startsnabb på granen, men dårlig 60-fot (lågtladd) och åkte ifrån Vidar direkt. Han hadde bara 182km/t över mål, och dårligt grepp.

Så var dom 4 kvalreporna kjörda, och jag hadde åkt 2 av dom.

Vi var 3 anmälda, jag, Vidar Pettersen (vinnaren av pro street i Pite, 3 år i rad, (grøn Chevy Nova) och John Egil Bustadmo med sin v8 kompressor Mark Williams dragster (1000hk).
John Egil hadde en hel del strul, så han blev inte kvalifierad. Jag och Vidar fick valet mellan bäst av 3, eller en finalrepa. Vi valde å ta en normalrepa till för å testa lite saker, för så å åka finalrepa.

Repa 3: Testrepa:
3,0bar-3,05bar, nytt banrekord på 5,64s/208km/t (bra då 60 foten var 1,48s (lågt ladd)). Vidar var lite före i början, men så slapp kräfterna i B20in lös, och dragsteren blåste om :)
Repan:
https://www.youtube.com/watch?v=blv6qaVT8lk

Så var det dags för final. Jag mappade lite om, och fuskade lite, då map-sensoren tar slut vid 3 bar, och jag vred upp till 3,05-3,1 bar i peak. Tunade till lite mellanregister och lustgas också. Sen var det dags. Den här gången mistänkte jag at Vidar kom till å ladda på med gas, men jag struntade i det.
Vi for iväg samtidigt ut från start, och midt ute på banan, när han la i 2an, var han vid sidan av mej. Jag satt rakt i avgaserna och ljudet, rätt häftigt :D. Och den var arg, och fick lustgas.. men inte helt bra grepp, så jag åkte ifrån, och kom inn på 5,97s (för mycket ladd ur starten gav dårlig 60-fot på 1,63s!!! och för tidig växling, och lite dårligt grepp på början av tvåan, men sen drog den hårdt och gav hela 214km/t över mål, och före Vidar, dvs at Vi äntligen tog en siger här på hemmabana :D
Finalrepan:
https://www.youtube.com/watch?v=0VSjXI8x8Qo

Rätt bra med 214km/t över mål på 201m, med 60 fot på 1,63s.... börjar bli endel mos i B20in nu :D
Lite fränt at 1000 hästars dragsteren började gå godt, och i ena testrepan åkte 6,13s/207km/t med lite sådär halvgas... som dom sa. Sen kom han ut efter finalen, och åkte 6,0s och 208km/t, med fullgas och däcksrök hela vägen. Det var tydligt at om han inte skulle va med å tävla, var det rätt intererssant å prova på nytt rekord. Jag är nöjd med at B20in gav dom hastigheterna som den gjor, och at det fanns grepp, även om det syns at finalrepan blev så dårlig i starten för at banan inte tog emot 1,2 bar ut från start, men hjulen spann på ettan, och litegrann på tvåan. Jag är också nöjd med at Vi nu fortfarande har banrekordet, som i tid är 5,64s på dårlig opreppat bana (faktisk helt kasst grepp) och också hastighetsrekordet på 214km/t. Vårat gamla rekord var på 5,94s/198km/t.
v8-killarna måste bli lite less nu... :roll:

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster

Re: Team Volvo Dragster, banrekord och vinst dragrace Narvik

Postat: tis aug 12, 2014 4:46 am
av W108
Makalöst vad du fått den till att gå bra, detta gillas skarpt :thumbright:

Re: Team Volvo Dragster, banrekord och vinst dragrace Narvik

Postat: tis aug 12, 2014 8:20 am
av Sten
Superfränt!

Hur många hk kan det vara?!

Re: Team Volvo Dragster, banrekord och vinst dragrace Narvik

Postat: tis aug 12, 2014 9:00 am
av Kadett4wd
Verkar vara ca 450hk som hittar ned på marken om man räknar på en 8.9(motsvarar ungefär det de kört på 201m) och vikten 1654Lbs(752kg)
(wallaceracing)
finns dock utrymme för många fel pga konvertering från 1/8 - 1/4mile

Räknar man på ~250km/h slutfart på 402m och deras vikt blir det ~490hk

Re: Team Volvo Dragster, banrekord och vinst dragrace Narvik

Postat: tis aug 12, 2014 9:25 am
av S Iwarson
Starkt jobbat, har du fått den tät mellan cylinder och kylsystem nu eller vill den fortfarande trycka vatten?

Re: Team Volvo Dragster, banrekord och vinst dragrace Narvik

Postat: tis aug 12, 2014 2:37 pm
av PerAage
Kadetten räknar :thumbright:
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster

Re: Team Volvo Dragster, banrekord och vinst dragrace Narvik

Postat: tis aug 12, 2014 4:24 pm
av PerAage
Ja, den är 100% tätt då kylkanalhålen är lödt numer.
Alla bekymmer med spruckna block är också borta. Använder rostfritråd i blocket och i toppen, och en 3mm tjock kopparpackning.
FUnkar riktigt bra.! :thumbright:

Wallace racing säjer om hälgens siffror:
Your HP computed from your vehicle ET is 468.02 flywheel HP and 421.22 rear wheel HP.
Your HP computed from your vehicle MPH is 636.87 flywheel HP and 573.18 rear wheel HP.

Och från snabbaste repan i Sverige i sommar (med grepp 5.05s/223km/t på 201m):
Your HP computed from your vehicle ET is 651.18 flywheel HP and 586.06 rear wheel HP.
Your HP computed from your vehicle MPH is 741.91 flywheel HP and 667.72 rear wheel HP.

Så får du gjärna utveckla hur du tolkar Wallace :)
Ena dragsteren jag åkte mot i sommmar, åkte 8,45s på 402m, med 45kg lägre!!! vikt och bromspapper på 700hk i sin smallblockare.
Jag åkte 8,35, med tyngre dragster.... Det är reella världen.
Så måste man komma ihåg at v8'an håller sin effekt och sitt vrid, från start till mål, dvs at Wallace som uppgjer medeleffekt, stämmer bra.
Det är ju inte tilfället med en liten turbomotor.

Jag skulle gissa at effekten ligger en bra bit över 741hk på starten av repan. :thumbright:

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster

Re: Team Volvo Dragster, banrekord och vinst dragrace Narvik

Postat: tis aug 12, 2014 5:30 pm
av Kadett4wd
jag tolkar det som det stämmer hyfsat om värdena man knappar in är rätt, jag hade bara din vikt som exakt uppgift.
slutfarten 250 tog jag ur luften bara sen var det omräkningar från 1/8 till 1/4 vilket jag skrev kunde ge felaktigheter.
Tar jag min merca så är det så gott som spot on mot bränslet jag matar i, men där vet jag exakta siffror vikt,slutfart etc etc.

Jag gjorde faktiskt det skumma inlägget för att du skulle räkna på exakta siffror själv .
Lite psykologi :)

Re: Team Volvo Dragster, banrekord och vinst dragrace Narvik

Postat: tis aug 12, 2014 7:12 pm
av PerAage
Den får soppa för 800hk 8)
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster

Re: Team Volvo Dragster, banrekord och vinst dragrace Narvik

Postat: ons aug 13, 2014 4:42 am
av Kadett4wd
ja men en B20 är inte så 'rädd om soppan' ;)