Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av mrabarth »

Bytte till mig denna Escort -68 mot min turbo/kompressor Escort http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=70195 .

Så nu blir det att personifiera denna cosse escort så den passar mig bättre.

Lite fakta:

Ford Escort MK1 -68
Cosworth yb från sierra rwd, BW S200 turbo, bd14 kammar, portad topp, Vems ecu.
Capri Atlas axel med quife semiavlastade drivaxlar, quife diff, sierra skivbromsar, 4-link.
BorgWarner T5 låda från sierra rwd coswoth.
Bur
Sparco EVO2 plus stolar, mockaratt.
Breddare och huv i grp.
Compomotive MO5 fälgar
Kolfiber kofångare.
Framvagn: Sierra spindlar, GAZ Coilovers, Wilwood midilite, 283x24 cosse skivor, compression strut.

Bild
Bild
Bild




Så efter lite utvärdering av materialet beslutade jag mig för att uppgradera lite saker som inte föll mig i smaken riktigt. Bilen var från start byggd för dragstrippen så lite pyssel är det.
Lite normal service ska först göras som: Byta kamrem, olja och filter.
Ny turbo beställdes då den glidlagrade BW S200 turbon kändes för stor och tungspolad till denna lågkompade (7,5:1) 2liters motor. Efter mycket velande och funderande föll lotten på en BorgWarner EFR 6758 då denna ska vara MAGISKT bra med EXTREMT snabb spool med den titanlegerade (gamma-Ti) avgasturbinen. 2st Sellholm knivkrängare införskaffades så man får bukt med ballansen och krängningen.
Nya fälgar och däck är ju ett måste om man knäcka kompisarna i konbanan.
Även här mycket velande. Men eftersom fälgar är ganska svårt att få tag på med 15X8 et0 med 4x108 och var inte helt förtjust i minilight stilen. Ville jag egentligen ha split fälgar från Imagewheels med guldcentrum. Tyvärr blev det lite för dyrt denna gång så jag chansade och "went crazy" och eftersom jag lite "gubben mot strömmen" tänkte jag testa XXR527 15x8,25 et0. Ja... Jag vet.. Det är inte det klassiska valet.. Men varför inte. Det går ju alltid att byta senare till några coola 13" are.

Däcken blev MAXXIS VICTRA RC1 i 205/50x15 så det kommer att bli kanon hoppas jag.

Det allra första jag gjorde med bilen var att demontera de vita mexicostripesen som tråkigt nog satt felmonterade.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av Kadett4wd »

Jag byggde en Volvo V70 förut med likadan turbo.
fullt ladd vid 1800rpm, över 2bar.
sjuk turbo, eftersom vi vet ju att 5cyl blir lite dumma, de drar inte igång turbos så bra.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av Jens Gustavsson »

är den puls splittad i turbinen?
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av mrabarth »

Tjenare!
Den grundladdar till 0,2-0,3 redan vid 3200rpm redan vid låga spjällvinklar men det stanjerar till ca4300rpm då den vaknar till ordentligt. Håller man den på 4500rpm och klappar på så är den riktigt på faktiskt men jag vill halvera responstiden och sänka när allt händer till runt 3500rpm. Men som sagt så tror jag inte turbon är hela grejen för mig. Utan det finns ju fler faktorer också som ställer till det i negativ bemärkelse, som låg kompa och trimkammar.
Men man måste ju börja i någon ända, så jag började i den mest uppenbara ändan "turbon". Så köper man en MAGISKT bra turbo och det inte funkar iaf. DÅ vet man ju, att det är ju inte turbons fel... :thumbright: Och då får man ju helt enkelt leta vidare och eliminera bit för bit. Nästa steg känns spontant som ett kolvbyte med högre komp "8,1:1" skulle vara en bra lösning. Kamaxlar i all ära.. Visst är dom grymt viktiga. Men jag har redan dom fränaste kammarna för hydraultryckare och jag gillar karaktären. Uppgradera till solida tryckare samt hårdare ventilfjädrar kommer senare för att vara på den säkra sidan när man varvar 8000rpm. Den är nu ställd på 7000rpm så än så länge är det inga problem då Robin som byggde bilen från start, drog den till 8000 med denna motor. och han försäkrade att kammarna stod rätt. Så länge jag inte har justerbara kamdrev eller ska av någon annan anledning riva isär motorn. Finns ju ingen anledning att kontrollera att kamsliparen gjort rätt då jag ändå inte kan göra något åt det. Ähh, jag tar en sak i sänder. Till sist står jag nog ändå där med indikatorklocka och snurrar kamaxlar.. :mrgreen:
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av mrabarth »

Kadett4wd skrev:Jag byggde en Volvo V70 förut med likadan turbo.
fullt ladd vid 1800rpm, över 2bar.
sjuk turbo, eftersom vi vet ju att 5cyl blir lite dumma, de drar inte igång turbos så bra.
Menar du S200 eller 6758 EFR?
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av mrabarth »

Jens Gustavsson skrev:är den puls splittad i turbinen?
Nej det är singel inlopp på denna AR/0,64. Den finns i AR/0,8 med T4 fläns med men då blir det mycket dyrare då den inte är lika vanlig och måste beställas direkt från Fullrace i USA.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Ken-1
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jul 26, 2007 10:59 am
Ort: Jakobstad, Finland

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av Ken-1 »

Hej,

Ta gärna någon logg med gamla turbon innan du river och börjar byta. S200 borde inte vara så slö, intressant att se hur mycket bättre 6758 är. Är måtten in och ut ungefär samma på dem bägge?

Mvh Kenneth
Ascona 400
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: mån jul 18, 2005 10:49 am
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av Ascona 400 »

Per på Trollspeed körde en Saab/GM L850 med en samma EFR och i motorbänken så nådde han fullt laddtryck 1500rpm tidigare än med en Garrett GT30 (vet inte exakt vilken GT30 det var..)
Och då var turbon den enda ändringen.
Dom använder ju även en större variant av EFR på rallycross-maskinerna och det ända som är bättre hittills är Garrett Motorsport men den kostar 4-5 gånger mer.

Så helrätt turboval!
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av mrabarth »

Tackar för svaren! Låter kanon det där. Det är samma sak jag läst på nätet om några som testat 6758- dom säger precis samma sak. En som mätte upp över 100kw mer i 100km/h. Han var övernöjd med responsen och det långa registret "NO LAG!!". Frågan är nog mest hur det blir med mottrycket. Givetvis måste man ha avgastryck i grenröret för att kunna spinna upp turbinen på lägre rpm. Hoppas bara att det inte blir alldeles tät i stjärten.. Jag kommer att använda mig av den inbyggda WG:n vilket jag inte gör nu "60mm och screampipe". Detta kommer säkert att synas på toppeffekten i form av mottryck. Men jag kan gärna backa av 10-15hk om jag får ett bättre register och en ett grymt spool.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av wuffee »

hur länge ska den turbon hänga med då??

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av mrabarth »

wuffee: Förklara gärna hur du menar?
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av wuffee »

ja till vilka hp?:). ser ju smutt ut :)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av Jens Gustavsson »

mrabarth skrev:
Jens Gustavsson skrev:är den puls splittad i turbinen?
Nej det är singel inlopp på denna AR/0,64. Den finns i AR/0,8 med T4 fläns med men då blir det mycket dyrare då den inte är lika vanlig och måste beställas direkt från Fullrace i USA.
det känns som om du missar viktiga grejor då. speciellt då du är så grym på att bygga så är ju ett nytt grenrör en enkel match sen en turbo som har riktig puls splitt och snabb i spolupp men ändå låga avgastryck.....

har du åkt med peters 1.8 liters BMW M10 8v? 470hk och fullt tryck mellan 3600rpm till varvstop på 8500rpm. liknade koncept fast en modärn 4v på 2 liter så blir det liknade register men ca 150hk till om man vill? eller köra lägre laddtryck och ännu tidigare ladd...

du har inte funderat på att sug motor trimma ford motorn? går ju att få bra fart i dem och passar ju bra i bilen :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av Kadett4wd »

mrabarth skrev:
Kadett4wd skrev:Jag byggde en Volvo V70 förut med likadan turbo.
fullt ladd vid 1800rpm, över 2bar.
sjuk turbo, eftersom vi vet ju att 5cyl blir lite dumma, de drar inte igång turbos så bra.
Menar du S200 eller 6758 EFR?
EFR turbon ;)
Är toppen portad förresten?
Avgaskanalerna är hemska i std utförande.
Säg det är ~30mm avgasventiler, diam på kanalen under hålet är mera korrekt för 25mm ventiler *S*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar