Så nu blir det att personifiera denna cosse escort så den passar mig bättre.
Lite fakta:
Ford Escort MK1 -68
Cosworth yb från sierra rwd, BW S200 turbo, bd14 kammar, portad topp, Vems ecu.
Capri Atlas axel med quife semiavlastade drivaxlar, quife diff, sierra skivbromsar, 4-link.
BorgWarner T5 låda från sierra rwd coswoth.
Bur
Sparco EVO2 plus stolar, mockaratt.
Breddare och huv i grp.
Compomotive MO5 fälgar
Kolfiber kofångare.
Framvagn: Sierra spindlar, GAZ Coilovers, Wilwood midilite, 283x24 cosse skivor, compression strut.
![Bild](http://rejsa.nu/im/user/132/2014-08-13-07-51-13_dsc_1025.jpg)
![Bild](http://rejsa.nu/im/user/132/2014-08-13-14-12-21_dsc_1019.jpg)
![Bild](http://rejsa.nu/im/user/132/2014-08-13-14-12-45_dsc_1016.jpg)
Så efter lite utvärdering av materialet beslutade jag mig för att uppgradera lite saker som inte föll mig i smaken riktigt. Bilen var från start byggd för dragstrippen så lite pyssel är det.
Lite normal service ska först göras som: Byta kamrem, olja och filter.
Ny turbo beställdes då den glidlagrade BW S200 turbon kändes för stor och tungspolad till denna lågkompade (7,5:1) 2liters motor. Efter mycket velande och funderande föll lotten på en BorgWarner EFR 6758 då denna ska vara MAGISKT bra med EXTREMT snabb spool med den titanlegerade (gamma-Ti) avgasturbinen. 2st Sellholm knivkrängare införskaffades så man får bukt med ballansen och krängningen.
Nya fälgar och däck är ju ett måste om man knäcka kompisarna i konbanan.
Även här mycket velande. Men eftersom fälgar är ganska svårt att få tag på med 15X8 et0 med 4x108 och var inte helt förtjust i minilight stilen. Ville jag egentligen ha split fälgar från Imagewheels med guldcentrum. Tyvärr blev det lite för dyrt denna gång så jag chansade och "went crazy" och eftersom jag lite "gubben mot strömmen" tänkte jag testa XXR527 15x8,25 et0. Ja... Jag vet.. Det är inte det klassiska valet.. Men varför inte. Det går ju alltid att byta senare till några coola 13" are.
Däcken blev MAXXIS VICTRA RC1 i 205/50x15 så det kommer att bli kanon hoppas jag.
Det allra första jag gjorde med bilen var att demontera de vita mexicostripesen som tråkigt nog satt felmonterade.
![Bild](http://rejsa.nu/im/user/132/2014-08-22-11-09-55_2014-08-15-10-06-24_dsc_1027.jpg)
![Bild](http://rejsa.nu/im/user/132/2014-08-22-11-09-55_10308053_365966053557532_1986515202691783138_n.jpg)
![Bild](http://rejsa.nu/im/user/132/2014-08-22-11-09-55_10624894_365966076890863_2541242918572984967_n.jpg)
![Bild](http://rejsa.nu/im/user/132/2014-08-22-11-09-55_10641008_365966130224191_7374250834056896206_n.jpg)
![Bild](http://rejsa.nu/im/user/132/2014-08-22-11-10-22_10356011_365965200224284_2539189158396789434_n.jpg)
![Bild](http://rejsa.nu/im/user/132/2014-08-22-11-10-22_10600591_365965226890948_7907960589488894591_n.jpg)
![Bild](http://rejsa.nu/im/user/132/2014-08-22-11-10-22_10613140_365965260224278_5906562687138903687_n.jpg)