Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Phranz
För mycket laddtryck
Inlägg: 166
Blev medlem: tor sep 01, 2011 5:26 pm

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Phranz »

Dags att plocka upp tråden igen med en liten fundering.

Det finns ju ett par olika fästen och kåpor på 210 klumparna. Plockade en klump från e32 735-88 med detta fästet

http://www.bmw-forum.de/viewtopic.php?p ... aa3e7c2e4b

Fäste i gjutjärn som skruvas i kåpan.

Sen finns ju denna variant

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... &start=119


Är det något som kört sönder dem så man ska kolla på annan lösning eller är jag orolig i onödan?

Edit: Och, går det att få hastighetssignalen att komma överens med i mitt fall ett 960 mätarhus? Skiljer ju en hel del på antalet tänder.
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Ferken »

På bmw m3 3,2 sitter det ett fäste i aluminium, gjorde ett eget av något plattjärn, använde även 2 bultar till som håller i locket för att vara på den säkra sidan...

jag körde sönder aluminium fästet, där av blev det plattjärn,
varför det gick sönder var för att jag hade stagat infästningen till diffen för dåligt så allt vred sig

Främre infästningen är inget problem på m3 3,2 diffen (sitter 2 bultar) vissa diffar som 188 diffen har bara 1 bult fram vilket brukar vara standard att köra sönder

http://www.bimmerforums.com/forum/showt ... fferential

Hastighets mätaren blir nog svårt fall man inte gör ett likadant trigger hjul som volvo samt volvos givare?
Fredrik
Phranz
För mycket laddtryck
Inlägg: 166
Blev medlem: tor sep 01, 2011 5:26 pm

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Phranz »

Får se lite hur det stämmer med fästen för mig. Det främre fästet som sitter med 3 bultar i diffen och 1 i vaggan/karossen, är det det du menar? För jag tycker det ser rätt grovt ut..

Jag får försöka måtta fram nått bra vad gäller hastighetsgivaren :)
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av warp »

Tjenare

Har ni sett dessa?
http://bakaxel.se/hubb-gavel-27-splines ... ilink.html

Då borde ju vilken 1031 diff som helst passa rätt bolt-on :)
Nackdelen är ju att det är rätt dyrt.

Mvh Öberg
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Ferken »

Absolut kan man göra så,
fast bmw's 210 lamell diff har grymt kvalité och hållbarhet, med bmws m3 3,2 diff behöver man bara göra nya fästen för infästningen och annan kardan

Kört hela sommaren 2015 850hk/970nm utan bekymmer vilket är jäklig gött att slippa krångla med gammla 1031 axeln
Fredrik
burken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: lör mar 03, 2007 4:00 pm
Ort: Virsbo

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av burken »

Hej är det någon som har svetsat i MK2 axeln? Hur är svetsbarheten?

Ferken har du nå bilder på din axel?

MVH/Björklund
volvo 960 95 TT
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Ferken »

Vet inte riktigt men är väll smidigare att hålla på med mk1 bryggan, tror jag la upp någon bild på min facebook sida
Ferken volvo 965 2jz
Fredrik
Phranz
För mycket laddtryck
Inlägg: 166
Blev medlem: tor sep 01, 2011 5:26 pm

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Phranz »

Tja, har nån ett 960 mk2 hus och kan kolla upp eller kanske kan ändå. Hastighetsmätarkransen, ser den likadan ut som nyare 740 axel med 48 'fönster' att läsa på? Och givaren, är det samma?
burken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: lör mar 03, 2007 4:00 pm
Ort: Virsbo

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av burken »

Japp 48 (hål) Det går ju att sätta den på drivaxeln om man vill eller så fräser man en ny som passar i bmw klumpen som har 48 tänder och kör med bmw givaren BMW har väl 8 tänder tror jag

MVH/Danne
volvo 960 95 TT
Phranz
För mycket laddtryck
Inlägg: 166
Blev medlem: tor sep 01, 2011 5:26 pm

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Phranz »

Perfekt! :) Har en tanke att jag ska göra en remsa likt den bakaxeldelar säljer som passar att punkta utepå flaggorna på Bmwns krans och sedan modda i volvogivaren i locket. Tycker det borde gå att få till. Men visst finns det två typer av givare? En med e liten pigg i änden och en med två spår? Är det den sistnämnda jag ska ha?
Phranz
För mycket laddtryck
Inlägg: 166
Blev medlem: tor sep 01, 2011 5:26 pm

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Phranz »

Är det förresten nån som vet om det finns kitt med bussningar till 760 bakvagnen? Eller är det bara att ställa sig vid svarven?
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Ferken »

finns på volvo, svin dyrt, rekommenderar svarven. dock är det väll 1 eller 2 bussningar man lär köpa för dom får ej vara stumma
Fredrik
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av jre »

Phranz
För mycket laddtryck
Inlägg: 166
Blev medlem: tor sep 01, 2011 5:26 pm

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Phranz »

Ferken skrev:finns på volvo, svin dyrt, rekommenderar svarven. dock är det väll 1 eller 2 bussningar man lär köpa för dom får ej vara stumma
Vilka bussningar tänker du på som bör kunna flexa?



De var fina jre! Men 10 stycken känns som det ändå blir några kvar som fattas.
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av jre »

Jo, men rimligen är 10 st en bra start. Jag har bytt alla i min mk2 och det var klart fler än 10st.
En snabb överslagsräkning så var det ca 20 st jag bytte.
//Jacob
Skriv svar