Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Ferken »

Nu jäklar ska det redas ut hur och vad folk kör med för grejor, sluta hyssca för jag kommer snart å berätta allt som jag kommer att prova..

Volvo mk1 = multilink bakvagn i stål perfekt att svetsa och greja med ( volvo mk2 i alu sämre å greja med )

Bussningar? kommer själv köra järn bussningar rätt upp mot karaossen
Diffen kommer sitta stumt mot upphängningen, resterade av bussningar förutom 4st är gjorda i nylon

Har moddat dit bmw's m3 3,2 diffen med stora 210 huset riktig lamell diff (shimsad)
tåla cirkus 1000whp

bilder kommer

hur mycket effket har de körts med orginal drivaxlar och knutar?
volvos drivaxel är 28mm 2mm grövre än vad bmw e34 är, då går det att åka en hel sommar på gatdäck och det håller för cirka 700whp med bmw axlar

vad kör folk med för coilovers?
tänkte själv köpa myrans racing coilovers bara för att bakvagnen ska bytas snabbt för att jag totalt tröttnat på 1031 axeln som skottar drivaxlar på löp meter

någon som tillverkat egna svikt stål drivaxlar?

material val?
orvar supreme ska tydligen vara riktigt bra ppf kör även detta stål

tänkte prova original knutar och axlar till en börjar och bygga om till bmw m5 knutar med sviktstål vet inte alls hur det stämmer i längder med drivaxlarna med det visar sig

Erlandssons Volvo 760 T6 kör ju denna setup har han provat änn?
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=230165

min effekt cirka 800whp 900nm

tänkt köra allround drifting / dragrace

Splinsen mätt i mätmaskin, garage kamrat mätte upp splinsen, tror dock ena är lite sliten gissar på att det 100grader

Bild
Senast redigerad av Ferken den mån sep 22, 2014 9:39 am, redigerad totalt 2 gång.
Fredrik
Erlandsson
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: ons nov 28, 2007 6:39 pm
Ort: Åmål

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Erlandsson »

Min bil är inte provkörd ännu. Har en kompis som kör med liknande setup, han kör med 600whp och har kört 3 eller 4 sommrar utan att köra av en enda original drivaxel, så dom verkar tåla mer än man tror .


Mvh
Samarbetspartners:
Do88.se
Degab
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Ferken »

gött med lite info :thumbright:

har kikat på coilovers
Lmr kan fixa fram för 7500kr koni
sellholm typ 8 tusen bilstein

myranracing verkar gått i konkurs dom tar annars 6 tusen

ska prova orginal dämparna så länge lite budget lösning innan säsongen är över,
för övrigt bytte jag ut damaskerna längst ut mot hjulen till audi a6 passar bra..

fick även tag i en drivaxel från s90 men där ser inre knuten helt annorlunda ut
ska kika om det är samma splines, men tror det, går nog att svarva nytt segersäkrings spår (ser ut som att det är det enda som skilja iaf) återkommer med info
Fredrik
kopsen__
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: sön sep 02, 2012 8:53 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av kopsen__ »

Har också en multilink mk1 axel som jag satt i en diff klump från bmw 525 (?) e34 är iaf lamelldiff o 210 klump. Stummonterad i axeln o själva axeln bli de delrin bussningar som håller den i karossen, även dom stora främre på länkarmarna blir delrin.

Ska monteras i biln (760 -88) inom några veckor..
Men hur har ni löst det med krängnings hämmare? Håller på försöka få dit en främmre från 940 turbo på min axel.
Sen kardan har jag inte en aning om, tips? Har en 6vxl zf 320D låda o på diffen är de den runda medbringaren med 5-6 bultar(har de inte i huvve nu..).

Mvh jon-erik
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Ferken »

jadu krängarna har jag funderat på, dålig koll faktiskt knivkrängare kanske vore nå? många kör utan krängare när det gäller delad bakvagn..


kardan ser ut så här för mig
supra främre - till volvo - stödlager volvos - volvos 70mm kardan - supra bakre bit- supra hardy - svarvad adapter till bmw klumpen
( fick måtta som fean ) för att få rakyta mot hardyn på bakaxeln fårla se fall det lirar

smidigast borde ju vara volvo kardan bmw bakre med cv knut..

ett till problem uppkom, svarvade nylon bussningar till bär armarna, orginal sitter nå gummi med nå plåt som gör att bärarmarna ej fjädrar fullt ut,

Som det är nu fjädrar det så långt så medbringaren i diffen åker ut, håller på och moddar dit uniballs så det blir som ett stopp
så den inte fjädrar ut max, blir väll cirka 40mm mindre

Detta är på orginal dämpare å fjädrar, kanske försvinner om man kör coilovers.. tänkt prova bakvagnen innan säsongen är över blir lite budget bygge
Fredrik
kopsen__
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: sön sep 02, 2012 8:53 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av kopsen__ »

får se hur de blir med min krängare annars få man väl sätta dit nå kniv krängare, men frågan om är vart man ska få plats o sätta dit den..

Borde väl gå ta hel bmw kardan för mig som har zf låda o bmw klumpen?.. har inte kollat så noga på de än.

menar du dom två stora främmre på länkarmarna som sitter mot karossen? Har resten nya org tills vidare på min.. Får väl konstrurera nå stopp :P

har också org dämpare o fjädrar än så länge..
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av jre »

Hej!
Min egen bakaxel är kanske off topic?: Volvo 960 mk2 med Eaton-innehåll samt BMW-knutar och drivaxlar.
Men jag tänkte iallafall berätta att BMWs 188-diff (sitter på tex E34 & E36 med små motorer) har samma splines som 940s drivaxlar (27 st), 960in (mk1 & mk2) har 26 splines. Det är samma storlek på 188ans drivknutar som på mk2:ans drivknutar. BMWs drivknutar till 210-diffen (som sitter på bla E34 & E38 med större motorer) har samma storlek som mk1. Till 210:ans drivknutar finns det många olika drivaxelpinnar som passar. Olika längd och diameter så behovet att tillverka full custom pinnar är nog litet. Det finns både solida samt ihåliga pinnar.

På det stora hela finns det inte så många olika storlekar på sakerna som jag först trodde, så möjligheterna för att mixa och macha är ganska goda för den som önskar.

Jag sitter på en del drivaxelpinnar och knutar om någon önskar bilder eller mått på dem (jag säljer dem inte (just nu iallafall)).
//Jacob
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Ferken »

Har varit ute och provkört, lilla mappen 580 whp cirka, kör orginal dämpare och kan säga att det är en jäkla skillnad på grepp på multilink bakvagnen..
kan påpeka för er som bygger att förstärka fästerna rejält för diffen,
körde orginal alu staget som håller i på baksidan på diffen, första burnen så gick den av, ink att främre infästningen böjde sig, så fick rikta och bygga om så det blev stadigt ska fixa lite bilder på alltsammans
Fredrik
Micke K
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Ort: Halmstad

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Micke K »

Hej
Kapar lite här
Är i behov av kortare drivaxlar till 960 MK2 axel.
De ska vara 100mm kortare per sida finns det någon BMW axel som kan passa?
Se bild på hur jag vill ha det här.
http://www.locostsweden.se/ipb/index.ph ... ntry116746
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av jre »

Kolla på E34 & E36 (ej V8). Vet inte exakt hur mkt kortare än volvo 960 mk2 de är, men de är kortare och splinesen stämmer. Varför inte ta hela bmw-drivaxeln med knutar å allt? Volvons knutar går ändå inte att öppna. Sen måste du göra inre å yttre medbringarna, men där tar du volvons som du svarvar av, svetsar stålplattor på och borrar ny bultcirkel. Du kan i princip glömma att skarva drivaxlar. De har för liten diameter för att svetsen ska hålla om du inte har väldigt lite motoreffekt.

Om jag kommer ihåg ska jag mäta längden på de drivaxlar jag har liggandes.
//J
Micke K
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Ort: Halmstad

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Micke K »

Det hade varit bra om du kunde mätt längd på drivaxlarna (bara axlarna utan knutar)
Har kollat på friktionssvetsninga av axlarna det ska funka men har inte hittat någon som kan göra det i sverige
Har pratat med Fricweld men de har inga fixturer till mina axlar så det blir alldeles för dyrt.
Har haft kontakt med CPS Drivelink i England de gör det för £95/axel + frakt tycker bara att det borde finnas någon som kan göra det här i Sverige.
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av jre »

Vi fortsätter i PM istället då detta känns som off topic.
//J
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av fugazi »

Näe faan! Är fortfarande intressant. Lägg gärna ut lite bilder också!
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av jre »

Okay fugazi, för din skull :-)
Volvos mk2-pinne + BMW-188-knutar blir 535 mm lång ihopskjuten (glömde mäta utdragen, men 'lite längre' är en bra gissning).
En BMW E34-divaxel med orginal 188-knutarna är 475 mm lång ihopskjuten (ytteryta till ytteryta på 'fettkoppen' = inte anliggningsytor).
En BMW E34 drivaxelpinne är 465 mm från ytteryta till ytteryta (dvs det längsta måttet).

Således är volvos mk2-pinnar ca 525 mm om man mäter på samma vis, men de ser lite annorlunda ut i låsningen så det måttet finns nog bara teoretiskt. Helt klart är iallafall att med BMW-pinnar så blir det ca 60 mm kortare (per sida) vilket är en bra bit från de efterfrågade 100mm per sida.

En BMW E34 är ju aningens smalare än en E36 så kanske att man kan hitta aningens kortare drivaxelpinnar på de, men de kommer inte vara mycket kortare gissar jag.

Jag tog lite bilder (som inte säger mer än min text), men fixar inte att lägga upp dem.
//Jacob
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Ferken »

Har kört lite mera med bakvagnen, gatebil mantorp m.m

Axlarna verkar hålla, men yttre knuten ut mot hjulet den splinsen körde jag av,
har fått tag i bmw m5 ytternav med lager å allt..

Även fått tag i lager som passar ihop med volvos ytter diameter, volvos bredd, och bmw m5 inner diameter

så ska tillverka adapter från bmw bultdelning så volvos fälgar passar, blir nog att modda dit xc90 bromsskivor + nå bra broms ok
Fredrik
Skriv svar