Sida 2 av 6

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Postat: fre okt 03, 2014 4:40 pm
av jre
Intressant. Har du måtten på hjullagren (för BMW-nav i volvo-spindeln) och artikelnummer på dem?

Bromsok från V70 & S60 passar bolt on på mk2-spindlarna. Tillsammans med XC90-skivorna passar V70R-bakoken hyffsat. Det blir helt klockrent om man också V70R-bakskivan och svarvar ner den lite i ytterkant. (Givetvis med påföljande balansering).
//Jacob

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Postat: lör okt 04, 2014 8:15 am
av Ferken
Art DAC 42x84x39
3mm distans bricka krävs för att få lika mått

har inte provat att press ihop allt, ligger lite längre framåt i tiden så lovar inget ;)

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Postat: mån okt 06, 2014 3:14 pm
av Ferken
Si så allt är ihop monterat, bmw m5 nav och nå eftermarknads lager verkar lira ihop, mycket små pill men nu sitter det på plats ihop med xc90 broms skivor bak, väntar på bmw m5 knutar å axel å provmontera med..

Troligen blir det en adapter för jag provade garage polarens bmw 525 e34 axel och knutar och den är lite för kort vilket är positivt :D


svikt stål axlar kvar sen ska det vara en ala "skotersäker" bakvagn :hihi:

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Postat: fre okt 31, 2014 10:03 am
av strangled
En polare beställde prylar av Myranes här om veckan, pröva att ringa eller sms:a på mobil nr 070-5407711. Om det är så att han har det ni söker hemma så är det nog inga problem att beställa, men är det så att han i sin tur måste beställa hem något blir det problem. Jag själv beställde och förskottsbetalade :), en massa saker i början av sommaren av Myranes som jag för någon vecka sedan fick leverarat, dock så fick jag inte den bak coilovern jag hade beställt, men det kändes som att det var bättre att jag fick nånting än inget.

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Postat: fre okt 31, 2014 10:22 am
av strangled
Skulle inte en coilover till en stel axel funka på mk1/mk2 i rätt längd? För det ser ut som att det bara är den nedre infästningen på coilovern som man behöver göra annorlunda, typ pressa i ett ledlager och sen göra adapter för att kunna montera coilen på mk1 längsgående swing/länkarm, ännu enklare om man tar swing/länkarm från 960 mk2 till sin mk1 brygga om man ska modda dit en coilover. Men jag är inte säker om det är så enkelt att bara modda nedre infästning på coilovern på stel axeln för att få den att passa multilink.

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Postat: tis nov 04, 2014 2:30 pm
av chybber

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Postat: tis nov 04, 2014 5:17 pm
av strangled
Ja det där suger ju balle! Har främre diff fäste gett med sig, eller vad har du för teori?

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Postat: ons nov 05, 2014 1:07 pm
av jre
Bussningarna ser ju ut som de är lite väl stumma kanske?

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Postat: ons nov 05, 2014 2:50 pm
av strangled
Jag har orginal bussningar kvar i bakre diff fästet, har dock inte testat än. Lite orolig över mitt främre diff fäste, såg hur det ser ut orginal på m3 e46 där diffen kommer ifrån, och det främre diff fästet är ganska rejält tilltaget om man jämför med det jag böjt ihop. Man skulle kastat ett öga på det innan man började modda i diffen i volvo axeln. :)

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Postat: tor nov 06, 2014 12:59 pm
av Kristoffer Helle
Varför så tunga bromsar bak? Man vil ju ha vikten nere på en så fin Axel.

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Postat: sön nov 09, 2014 6:08 am
av Ferken
mitt fäste gick av på liknade vis när främre fästet vek sig, bända tillbaka allt, ner med hela bakvagnen å svetsa stag överallt så det verkligen håller, nu funkar det fint...
Kristoffer Helle skrev:Varför så tunga bromsar bak? Man vil ju ha vikten nere på en så fin Axel.
kanske lite onödigt, med det var dom grejerna jag hade liggandes, vet inte vad man skulle köra med för skivor och OK... har haft problem med att hydrauliska handbromsen tagit dåligt så tänkte få dit nå riktiga OK och skivor som verkligen nyper när man drar i handbromsen

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Postat: sön jan 11, 2015 12:28 am
av jre
Det är ju kanske off topic då jag bara har drivaxlar från BMW, men nu sitter det en torsendiff på min 960 i mk2-bakvagnen. Mycket förutsägbar under körning. Funkar bra i halt väglag till och med. Har visserligen inte provkört mer än 45 minuter än så länge.

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Postat: sön jan 11, 2015 8:59 pm
av Micke K
jre vad är det för torsendiff du har? Och hur är den mer modifierad? Har en mk2 axel i min Hult healey men behöver ha kortat drivaxlarna 100mm/sida
Micke K

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Postat: sön jan 11, 2015 9:15 pm
av jre
Det är en Eaton Truetrac tänkt för 1031. Den har 27 splines (som 940ins drivaxlar givetvis). 960in har 26 splines så jag bytte medbringarna. Dessutom svarvade jag ett spårringsspår och shimsade en lageryta i de yttre gavlarna. Den passar sen i 1065-huset rakt av.
//Jacob

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Postat: tis feb 10, 2015 11:23 pm
av Phranz
Hejhej, intressant ämne! Har en 760 -88 med multilink som jag grejar med. Köpte bilen som ett påbörjat projekt där folk i olika omgångar gjort egna lösningar på. Bland annat stötdämparinfästningen i bärarmarna. Köpte i somras på mig coilovers till 740 som jag ska testa att få dit. Kommer att få göra om fästena än en gång och blev lite nyfiken på hur fästena ser ut från början?

//Frans