Sida 1 av 2

värre förgasar turbo

Postat: lör aug 23, 2014 4:38 pm
av vongyllis
halloj. laddar för tillfället 0.7 med förgasar turbon... mer orkar inte förgasarn ge bensin om jag inte slipar nålen ännu mera..

men. suget efter mer ladd blir allt större.
så beställt en ny turbo. skall få på extrasprut.

ngt mer som skall göras tycker ni ?.. funderar på 531 topp men passar den b21?.

eventuellt portad topp?.
´svarva ned kolvarna?. hur mycket isåfall ??.

kom med tips :)

Re: värre förgasar turbo

Postat: sön aug 24, 2014 2:18 am
av SebbeR
porta toppen är väl inte helt nödvändigt när du tryckmatar.. veva ur sätena och byt till en potent turbokam och chimsa in den rätt.. sen är väl ett grenrör inte helt fel.. men skit i extrasprutet om du ska ha förgasare.. byt istället till dubbla dellorto 40 tryckförgasare och montera en bättre pump samt montera en IC sen får du börja fundera på en sinterlamell :)

Re: värre förgasar turbo

Postat: sön aug 24, 2014 1:50 pm
av vongyllis
varför ska jag skita i extra sprutet?. lär ju gå hyfsat bra med de.

turbo kam har jag tittat på.. funderar på en A-kam men vart i hela friden kan jag hitta en att köpa ?!

Re: värre förgasar turbo

Postat: sön aug 24, 2014 5:44 pm
av dsimila
Jag är rätt säker på att det redan sitter en A-kam i din motor.

Re: värre förgasar turbo

Postat: sön aug 24, 2014 8:37 pm
av vongyllis
Ohfan :o. Vore as nice ju haha.

Re: värre förgasar turbo

Postat: mån aug 25, 2014 3:12 pm
av SebbeR
Ja asså dubbla Dellorto 40 kan du ju bara bestycka upp till den bränslemängd du behöver.. dom klarar säkert runt 400hk så känns lite onödigt med extrasprut..
Varför en A-kam? en KK3 kam har ett mycket bättre register och funkar fint ihop med tryckmatade förgasare! :)

Re: värre förgasar turbo

Postat: mån aug 25, 2014 4:30 pm
av Jens Gustavsson
vongyllis skrev:halloj. laddar för tillfället 0.7 med förgasar turbon... mer orkar inte förgasarn ge bensin om jag inte slipar nålen ännu mera..

men. suget efter mer ladd blir allt större.
så beställt en ny turbo. skall få på extrasprut.

ngt mer som skall göras tycker ni ?.. funderar på 531 topp men passar den b21?.

eventuellt portad topp?.
´svarva ned kolvarna?. hur mycket isåfall ??.

kom med tips :)
berätta mer om motorn och vad du använder den till och tanken med den så kommer nog bättre svar.


hej har du en BB lamda?

har du funderat på lite doping av flotör huset? :)

mvh jens

Re: värre förgasar turbo

Postat: mån aug 25, 2014 7:07 pm
av vongyllis
SebbeR skrev:Ja asså dubbla Dellorto 40 kan du ju bara bestycka upp till den bränslemängd du behöver.. dom klarar säkert runt 400hk så känns lite onödigt med extrasprut..
Varför en A-kam? en KK3 kam har ett mycket bättre register och funkar fint ihop med tryckmatade förgasare! :)
äsch.. ska va snikbygge ;D..


jens:
tanken med motorn e få en rolig bakhjulsdriven bil och åka på träffar med.
så som den gick nu i slutet med en turbo som rök som helvete åkta jag i alla fall i kapp med en 960 med 180 hästar :).
släppte 3:an när de va blött och inga problem med att burna med full bil även om bakaxeln lät förjävligt då ;D..

BB lamda har jag inte..
vad är doping för nått?. vad gör man då ?.
funderar på extrasprut som kommer gå på 1 eller 2 spridare som aktiveras med en oljetryckskontakt :)

Re: värre förgasar turbo

Postat: tis aug 26, 2014 3:23 pm
av vongyllis
Jens Gustavsson skrev:
vongyllis skrev:halloj. laddar för tillfället 0.7 med förgasar turbon... mer orkar inte förgasarn ge bensin om jag inte slipar nålen ännu mera..

men. suget efter mer ladd blir allt större.
så beställt en ny turbo. skall få på extrasprut.

ngt mer som skall göras tycker ni ?.. funderar på 531 topp men passar den b21?.

eventuellt portad topp?.
´svarva ned kolvarna?. hur mycket isåfall ??.

kom med tips :)
berätta mer om motorn och vad du använder den till och tanken med den så kommer nog bättre svar.


hej har du en BB lamda?

har du funderat på lite doping av flotör huset? :)

mvh jens
svara dååå ;)

Re: värre förgasar turbo

Postat: tis aug 26, 2014 8:22 pm
av Jens Gustavsson
:hihi:

läs denna tråd och titta på bilderna och fundera på hur en förgasare fungerar då kommer du på vad en dopning är. men köp en bb lamda innan du börjar exprimentera annars blir du galen.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=70798

Re: värre förgasar turbo

Postat: ons aug 27, 2014 3:31 pm
av vongyllis
ah trycksätta flotörhuset närmare turbon innan plenum alltså :)..

men skall försöka med extrasprut först och ställa in förgasaren efter insprutet :)..

skall ta ned toppen nu och fräsa ur den.. även svarva ned kolvarna..

om jag har tänkt att ladda runt 1-1.4. hur mycket bör jag svarva ned kolvarna..räcker 1 mm ?

och vad för topplockspackning är bra? :)

Re: värre förgasar turbo

Postat: ons aug 27, 2014 7:03 pm
av vongyllis
Jens Gustavsson skrev::hihi:

läs denna tråd och titta på bilderna och fundera på hur en förgasare fungerar då kommer du på vad en dopning är. men köp en bb lamda innan du börjar exprimentera annars blir du galen.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=70798
hur fasiken får man av kamremmen ??

Re: värre förgasar turbo

Postat: tor aug 28, 2014 1:53 pm
av dsimila
Lossa muttern på spännhjulet. Dra eller tryck med handen på det fjäderbelastade spännhjulet och tryck in en pinne i hålet. En 2mm svetspinne brukar jag använda för att låsa spännaren.

Re: värre förgasar turbo

Postat: tor aug 28, 2014 5:32 pm
av vongyllis
vad skulle jag gjort utan dig dsimila ;D..

nu till de tråkiga.. vissa kolvar hade spikat där själva förbränningsrummet inte är, det jag hade tänkt å slipa bort alltså i toppen. men får väl jämna till lite med sandpapper :).
och att kolvarna va plana....

hur mycket kommer det göra om jag slipar toppen ? :)..

och sedan köra 98 bensin :)

Re: värre förgasar turbo

Postat: tor aug 28, 2014 9:24 pm
av dsimila
Det spikar inte lika lätt då. Jag skulle sikta på ca 8:1 komp om jag var du.