opel omega

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

opel omega

Inlägg av nicke.t »

Har en 3L på gång men de sitter en oljekylare i kylaren typ.har inte
Sett konstruktionen, orginal är de. Å oljekylarn har börjat läcka så blir olja
I glykolen. Nån som har erfaren het av dessa å har nå info om bilen?
Bra eller skit..oljeläkaget går ju fixa, är de nå specielt att kolla upp på dom?
,19500mil -98.
tel 0707149931
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: opel omega

Inlägg av Anders_Karlsson »

Inte helt ovanligt att oljekylaren börjar läcka och blanda olja med vattnet.

Oljekylaren sitter i V-et mellan cylinderbankarna, man får plocka av hela insuget för att komma åt den.
När man plockat av insuget så sitter det ett lock med två banjokopplingar i vardera änden, där går oljan in och ut i kylaren.
Man måste även släppa på oljerören där de går in i blocket nere vid oljefiltret ungefär, på förarsidan av motorn.
Viktigt att man tätar locket över kylaren ordentligt, annars läcker det ut kylarvatten där sen.

Passa på att byta termostat och kamrem när du ändå skruvar isär så mycket, kamremmen ska bytas vid 6000 mil eller vart fjärde år.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: opel omega

Inlägg av nicke.t »

Ok de va fina tips , tack för de.följde me jävla massa delar oxo om nån behöver.
tel 0707149931
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: opel omega

Inlägg av nicke.t »

Är de alu kylare till oljan som spricker eller va är de som brukar pajja? Nån tätning?
tel 0707149931
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: opel omega

Inlägg av Anders_Karlsson »

Jag tror det är själva cellpaketet som spricker.

Ett litet tillägg, när man lyft av insuget så ser man ett rör eller en brygga av aluminium mellan topplocken. Det går kylarvatten genom den, sitter lite tempgivare och grejer på.
Den måste plockas loss innan man kan lossa på bakre banjokopplingen till oljekylaren.
Använd nya tätningsbrickor till alla banjokopplingar sen, rätt tråkigt att behöva riva isär allt igen om det läcker nånstans.

Det sitter några vacuumslangar och lite vevhusventilation bak på insuget, samt ett vacuumstyrt spjäll för det variabla insuget. Märk upp de olika slangarna så de kommer tillbaka på rätt ställe.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: opel omega

Inlägg av nicke.t »

Tack för dom tipsen, bra info.men en sak ja undrar nu har ja inte börjat meka så vet inte så mycke. Men sitter de inte en oljekylare luftkyld i fronten oxo? Varför har man byggt på detta sett egentligen? De kanske du oxo undrar, men när de är automat kan ja förstå om den kör automatoljan igenom.men när de är manuel å dessutom sitter en luftkyld oljekylare , då fattar ja inte meningen.
tel 0707149931
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: opel omega

Inlägg av nicke.t »

Men går de ta bort cellpaketet å bara köra ett rör igenom? Vet ju inte hur de ser ut än som sagt. En
Ny kylare kostar 4000.å de tänker ja inte köpa. Då blir de antingen försöka laga eller ett rör om de går.
Annars slaktar jag den å säljer delar. Fin skinn inredning tex.
tel 0707149931
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: opel omega

Inlägg av Anders_Karlsson »

Motoroljan kyls endast med kylaren/värmeväxlaren mellan cylinderbankarna. Automatlådans olja kyls i en slinga som går genom den vanliga vattenkylaren.
Servooljan kyls i en rörslinga som är dragen framför AC-kylaren, är det den du tänker på?

Det lär nog inte vara så nyttigt för motorn att ta bort oljekylaren och ersätta med ett rör, motoroljan kommer att bli för varm.
Då är det nästan bättre att du försöker få dit en luftkyld oljekylare i fronten nånstans, kapa oljerören som kommer ut ur blocket och dra slang därifrån till oljekylet.
Sen får du täta rören som kommer från gamla oljekylaren annars lär det väl komma vatten därifrån.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: opel omega

Inlägg av nicke.t »

Ok ja ja får se hur ja löser de när ja börjar riva i den.mvh
tel 0707149931
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: opel omega

Inlägg av nicke.t »

Blev slakt å sålt i delar.:)
tel 0707149931
Skriv svar