Sida 1 av 2

BMW E28 518i - M50 Turbo

Postat: tis aug 26, 2014 9:14 am
av clew
Hej!

Har hängt här och läst ett tag men har inte skrivit så mycket, så jag tänkte jag skulle presentera min bil här.
Bilen är en 518i från 1985 som jag köpte 2011 då den stått avställd i 5 år.
Bilen hade vid inköp läckande bromscylindrar bak, rostiga fjäderben fram, glappande bakvagn och var i ett allmänt ovårdat skick.
Den var dock skonad från klåparmeck och var ganska fin i plåt/lack så jag tyckte den var värd att räddas.
Jag bytte då bromscylindrar samt svetsade upp fjäderbenen och fick den igenom besiktningen, körde runt med den så under sommaren 2012/2013.

Skaffade sedan en riktig garageplats och satte igång med att ge bilen lite mer kärlek.

Har under vintern/våren här gjort följande:
* Tagit ner bakvagn samt lagat rost i trösklar och silentblocksinfästning
* Renoverat en 535 bakvagn samt monterat denna
* Monterat nyrenoverade E34 540i bromsar runt om
* Byggt egna coilovers
* Köpt BBS RS 16x9 samt 16x10 fälgar (RS022 samt RS076)


Såhär såg bilen ut efter det i somras:
Bild

Bild

Bild

Postat: tis aug 26, 2014 9:31 am
av clew
Efter ett tag tröttnade jag på att åka runt med en original M10 och började fundera lite på M50 turbo...

Hade ett tomt M52-block ståendes så det blev ju perfekt att måtta med:
Bild

Gjorde motorfästen i grenrörsdelar då jag hade det liggande, borde bli stabilt (jag är ingen licenssvetsare direkt men det blev genombränt och bra iaf...)
Bild
Bild

ZF-låda från E39 528i, kuddar från E39, balk från skrotlådan (troligtvis 524td?)
Bild


Lite rost hittades också i infästningen till framskärmen på förarsidan:
Bild

Lite kap och svets:
Bild

Slipar ner det lite, det vart helt OK!:
Bild


Nu inväntar jag turbo och lite flänsar, sedan är det dags för grenrörsbygge!
Tänker testa något lite oprövat (iaf i Sverige) och bygga ihop en turbo av Mitsu-delar.
Jag tänker att TD04an är en fin turbo, men lite liten. Så jag tänkte köra TD06H turbo med ett kina-avgashus så jag blir av med intern WG och får v-band.
Måtten på denna är 60/78 mm på kompressorsidan och 58/67 mm på avgas (ungefär, mätt med skjutmått).
Blir intressant och se hur avgashuset ser ut, det kan ju vara katastrof...

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Postat: tis aug 26, 2014 8:47 pm
av Crille_
Riktigt fint utgångsobjekt, lycka till med projektet :)

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Postat: tor aug 28, 2014 9:21 pm
av Elias_
fint bygge :thumbright:

du borde svetsa i en plåt mellan plattan på motorn och röret till fästet på avgassidan. blir mycket påfrestningar på svetsen annars.
har tyvärr ingen bild att hänvisa till men gjorde mina först som dina ser ut nu och de sprack i svetsen efter ett tag men efter att stagat upp med plåt vart det kanon :thumbright

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Postat: fre aug 29, 2014 6:14 am
av Rovers
Snygg! Kan inte bli fel med en vit E28

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Postat: fre aug 29, 2014 10:20 am
av stefanfloden
Hur lågt kommer tråget jämfört med framvagnsbalken?

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Postat: fre aug 29, 2014 12:07 pm
av clew
Elias_ skrev:fint bygge :thumbright:

du borde svetsa i en plåt mellan plattan på motorn och röret till fästet på avgassidan. blir mycket påfrestningar på svetsen annars.
har tyvärr ingen bild att hänvisa till men gjorde mina först som dina ser ut nu och de sprack i svetsen efter ett tag men efter att stagat upp med plåt vart det kanon :thumbright
Jag insåg det själv också... Blir att bränna dit en triangel där!

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Postat: fre aug 29, 2014 12:44 pm
av clew
stefanfloden skrev:Hur lågt kommer tråget jämfört med framvagnsbalken?
Har inte mätt exakt, men ca 3cm under balken skulle jag nog säga.
Tillräckligt lågt för att vara lägsta punkten iaf... Eventuellt så gör jag om tråget så att det blir bredare men inte lika djupt.
Så här ser det ut (lite svårt att se...):
Bild

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Postat: mån sep 08, 2014 7:35 am
av clew
Grenrörsbygge påbörjat! Då det är väldigt ont om plats med M50-lutning och jag vill ha så lika långa rör som det går så har jag valt att bygga ett 3-2-1-grenrör.
Primärrören är 42mm som går ihop tre och tre till ett 60mm (blir ungefär samma area).

Än så länge är bara kollektorerna klara:
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Postat: fre okt 17, 2014 10:39 am
av clew
Grenrör uppunktat:
Bild

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Postat: fre okt 17, 2014 10:51 am
av Roger Berglund
såg väldigt smutt ut ! :thumbright:

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Postat: tor okt 23, 2014 12:40 pm
av clew
Lite mer bilder på grenrörsbygget!

TIG-at kollektorer:
Bild

Utprovning av turbons placering:
Bild

Gjort en jigg och börjat med första tre cylindrarna:
Bild

Första halvan klar:
Bild

Lite provmontering, fick ta bort lite i övre delen av rambalken, detta kommer att boxas igen och förstärkas:
Bild

Testmonterade turbon efter att grenröret blev uppunktat:
Bild


Väldigt nöjd hittills! Tack till Joni som hjälpte mig med detta och som nu ska TIGa ihop allting åt mig!

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Postat: mån dec 15, 2014 10:28 am
av clew
Update!

Svetsad oljeretur (AN10):
Bild

Motorn är snart klar, måste få en insugskam svarvad och lite fler delar tvättade bara.
Bild

Såhär blev grenröret, fattas bara wastegaterör nu:
Bild

Joni testade att lägga lite betpasta på min TIAL-wastegate som var rödeloxerad:
Bild

Lite puts på det så blir det fint:
Bild

Vill inte ha några blåa/röda detaljer, ska vara enkelt och stilrent i motorutrymmet.
Tack till Joni (BusE) än en gång för all hjälp!

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Postat: mån dec 15, 2014 3:57 pm
av NTCRS1
Snyggt bygge, gillar grenröret!

Hur får man tag på betpasta? :)

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Postat: tis dec 16, 2014 9:53 am
av clew
NTCRS1 skrev: Snyggt bygge, gillar grenröret!

Hur får man tag på betpasta? :)
Tackar, det ligger några timmar bakom det!
Vad jag vet kan man bara köpa betpasta som företag med specialtillstånd, inte särskilt hälsosamt att handskas med...