Oljepump B230

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
BigBee
Lite mer laddtryck

Oljepump B230

Inlägg av BigBee »

Hejsan. Håller på att turbo konvertera en b230f. Nu undrar jag om jag måste byta oljepump. Eller om jag kan åka orginal.
Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Oljepump B230

Inlägg av Jens Gustavsson »

det går bra att åka original. bra med en oljetrycks mätare av bra kvalite dock + en lampa.

mvh jens
Johan
För mycket laddtryck

Inlägg av Johan »

Jag minns att jag läste för länge sedan att man kunde chimsa oljepumpen med några brickor för att få högre tryck. Är det något som ni i Sävar har testat? När anser ni att det är dags att byta pump?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

man vill inte ha högre tryck bara "rätt tryck" ca 5-6bar på lite varv.

man bygger om tråget då man monterar bättre däck sen torrsump då det blir riktigt fullrace...

mvh jens
BigBee
Lite mer laddtryck

Inlägg av BigBee »

Tackar för svar. Kommer att sätta dit en högflödespump ändå. Fick tag i en sprittny för 650 spänn.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

vad gör den till en högflödes? frågar bara för jag är nyfiken vad det är? det käns för mig som en pirat pump med oftast inga fördelar... kolla tryck och kör med lampa om nått går sönder.

och mät gärna drevens brädd de är 25 eller 30mm standard om jag mins rätt ?

mvh jens
BigBee
Lite mer laddtryck

Inlägg av BigBee »

Det är en hög volyms pump. Siffrorna slutar på 144. Men man kan ju ha blivit lurad åsså. Ha ha ha ha. Men jag tänkte byta ändå. Pumpen som sitter i nu har gått 50,000 mil, kan ju inte skada med en ny pump.
BigBee
Lite mer laddtryck

Inlägg av BigBee »

När jag ändå har kunnigt folk på tråden. Det är en b230f som ska turbo konverteras. Någon som vet hur mycket ladd en cometic mls på 2,35 tål att laddas? Och vad blocket tål. Det är ett standard block från en 90:as 740. Det sägs att det sitter grova stakar från 89b och frammåt. Ska köra med t70 super agg. Funderar på spridare runt 860cc. Ska köra på bensin. Det är mitt första bygge så vore tacksam för idéer och åsikter.
Mvh
Magnus
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

ja men flödar den mer än en vanlig pump? :) har du nå data på den eller nån bild på vad som är bättre?

frågan om packning går inte att svara på. men då motorn inte trivs och börjar spika så spelar det ingen roll vilken packning eller stakar man har den går sönder hur som helst. jag har kört standard elring packning + beg sträck bultar på 673hk iallafall utan problem i min test B230 turbo motor http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=79039

mvh jens
Skriv svar