effekten ökar andra och tredje pullet?

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

effekten ökar andra och tredje pullet?

Inlägg av Jens Gustavsson »

tänkte fråga dom erfarna bromsbänks killarna va de tror om varför motorerna alltid ökar effekt då man kör andra tredje pullet på en sugmotor? efter det så stannar ökningen av mer eller mindre och bänken repeterar väldigt exakt.

det är en sak jag märkte för länge sen redan på VOC tiden (-90 talet) men alldrig riktigt kommit fram till vad de beror på?

automatiska korrigeringar i programmet och insugnings temp är väldigt stabila nu och allt är lite bättre än tidigare men det blir ca 3-4 hk mer iallafall tredje pullet på en sug volvo.



några saker som det kan bero på....


tempen i insugningsröret sjunker efter man sköljt det med kall luft länge?

grenrörs tempen ökar?

olje tempen? (jag erkänner har ingen större koll på den oftast men ska börja hålla koll på den mer)



mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: effekten ökar andra och tredje pullet?

Inlägg av Kadett4wd »

lås den vid maxvrid då den är 'kall' och se om det ökar under tiden.
Då får du väl svar i loggen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: effekten ökar andra och tredje pullet?

Inlägg av Jens Gustavsson »

så här jör jag oftast.... först motorvärmare sen värmer jag upp motorn tills termostaten öppnar (85 grader på denna motor, 2150rc tråden) + några minuter till sen små gasar jag lite så att man rensar stift mm lite sen kör jag men inte förrns tredje pullet brukar sug motorerna ge full effekt/vrid. sen räcker det att man stänger av motorn 2 minuter så måste man gasa tre pull igen. värkar som om den står på tomgång ett par minuter så fortsätter den ge full effekt.

att stå och hålla motorn på samma varv länge brukar inte va så bra men man kan köra upp och ned några gånger och se hur den regerar under tiden. jag har för liten retur pump för att dyna mer än ca 20-30 sekunder åt gången. men vi kör lite enduranc ibland på våra egna motorer iallafall. fins en film nånstans?

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: effekten ökar andra och tredje pullet?

Inlägg av Jens Gustavsson »

ett långt pull på is B200 motorn för ett par år sen då den hadde förgasare och super hx 40. vi ville se att flotörhusen hängde med och att det inte ska gå så varmt nånstans. i kjells p så går det väldigt tungt (mer än i en rc bil eller ban bil) så bra att testa ut grejorna.
https://www.youtube.com/watch?v=qj_l7H_uuEE
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: effekten ökar andra och tredje pullet?

Inlägg av jacobson_se »

Har kört med olika oljetemp och det är märkbar skillnad på effekten.
Att den ger mer direkt vid flera pull är nog mer temperatur i insug/grenrör förbränningsrum mm.

/Christer
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: effekten ökar andra och tredje pullet?

Inlägg av Kadett4wd »

eventuellt luftombyte i lokalen?

Att låsa dem på säg 4500rpm i 30sekunder borde de väl kirra?
Jag vet jag läste nånstans också fördelen med rostfria headers i Nascar, de gav mer effekt än svartstålsrör beroende på de höll värmen bättre OCH eftersom de blev varma ordentligt hela piporna så brände det även bort 'våt' sot.
Dessutom en tredje grej, de var lättare att räkna tune på då de blev i stort sett lika varma utmed hela längden.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: effekten ökar andra och tredje pullet?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jacobson_se skrev:Har kört med olika oljetemp och det är märkbar skillnad på effekten.
Att den ger mer direkt vid flera pull är nog mer temperatur i insug/grenrör förbränningsrum mm.

/Christer

jag ska börja logga olje temp men den går nog inte ned då motorn är avslagen bara några minuter? det beror nog mer där på att insuget värms upp och det kyls inte ned förens man haft full gas en stund då kall lyft flödar in och kyler den.

kadett jag har väldigt bra ventilaton sen kör jag separat luft in till insuget som håller exakt samma temp hela tiden nuförtiden. behöver inte kompensera nått nästan på temp nu :thumbright:

har kört ca 25-30 pull i går utan att ändra nått på motorn bara testat olika små saker som påverkar repitets noggrannheten. målet är att få bänken så bra så den blir bland de allra bästa i landet!

mvh jens
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: effekten ökar andra och tredje pullet?

Inlägg av Jarmo Y »

Jag har märkt det där också, motorn ger inte den effekten den kan ge på de första pullet, trots att motorvärme är redan ok. Därför jag kör hela drivlinan och rullar in ordentligt före de första riktiga pull som räknas. Vi har funderat ofta varför det blir så men om man bara vet den så det är okej.
Måste ha nånting att göra med insugtemp, därför att extra långa insuget funkar sämre i början än på de korta.

Okej är det inte om man vill bara jämföra bromsbänkar, därför att det finns bänkar här, vars ägarna kör bilen inte "in". De gör snabbt ett par repor och thats it, nu är det jämfört.
På de samma bänkar efter tuningen effekten blir alltid bättre än vad det var i början just därför att det första pullet är det som räknas..och folk tänker att skiclig tunare, fast effekten har inte verkligen ändrat .. :lol:

Kadett4wd skrev:
Jag vet jag läste nånstans också fördelen med rostfria headers i Nascar, de gav mer effekt än svartstålsrör beroende på de höll värmen bättre OCH eftersom de blev varma ordentligt hela piporna så brände det även bort 'våt' sot.
Därför finns det avgas bandage, har funnit på årtals :) slutet på åttiotalet hadde jag redan såna bandage i min bil och märkte skillnaden.
Andra fördelen är att motorummet blir inte så varmt.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: effekten ökar andra och tredje pullet?

Inlägg av Kadett4wd »

delvis ja delvis nej.
Det hade fler orsaker till varför det brände bort sotet, eller rättare sagt, brände det till typ keramiska egenskaper och isolerade än mer, när det var 'blött' igen så var effekten borta.
Tror det var nånstans på burnsstainless sida det stod, eller om det var i deras katalog.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: effekten ökar andra och tredje pullet?

Inlägg av whilliam »

Jens Gustavsson skrev:så här jör jag oftast.... först motorvärmare sen värmer jag upp motorn tills termostaten öppnar (85 grader på denna motor, 2150rc tråden) + några minuter till sen små gasar jag lite så att man rensar stift mm lite sen kör jag men inte förrns tredje pullet brukar sug motorerna ge full effekt/vrid. sen räcker det att man stänger av motorn 2 minuter så måste man gasa tre pull igen. värkar som om den står på tomgång ett par minuter så fortsätter den ge full effekt.

att stå och hålla motorn på samma varv länge brukar inte va så bra men man kan köra upp och ned några gånger och se hur den regerar under tiden. jag har för liten retur pump för att dyna mer än ca 20-30 sekunder åt gången. men vi kör lite enduranc ibland på våra egna motorer iallafall. fins en film nånstans?

mvh jens
Från "proffs som borde veta bättre" - tråden: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 47#p698669
Här ställdes en fråga till Jens: vilket "proffs" är det som, för 8 år sedan sagt till dig att turbon, på de flesta varvtal, läcker genom Ported Shroud slitsen
Jens Gustavsson skrev:det va nästan 10 år sen och jag mins inte vem eller vart det kom ifrån? mer intresant är hur man skulle kunna mäta hur det ligger till lite vetenskapligt?

jag har loggat insugs temp in till turbon mellan filter och kompressor kåpa några gånger ganska nära turbon iallafall och sett mycket höga insugs tempar (20-30 grader varmare än rums temp) ännu upp på höga varv och laddtryck och det är ju ett täcken att det kommer en hel del luft tillbaka från ported shroud ringen iallafall. men förstår att det är ganska spesefikt på olika motor/turbo system.

skulle man borra in en snabb temp givare i kompressor kåpan så kan man få svaret ganska enkelt då slipper man tro så mycket :) ska göra det nån dag då jag har passande motor i motorbänken.

jag testar och ser helst med egna ögon saker. jag är ingen teoretiker som tycks kunna bevisa allt med en mattematisk formel eller teori om hur det kanske fungerar. där för jag byggt upp min verksta med diverse grejor allt från flödesbänkar, kam mätare, flera olika bromsbänkar som kan logga allt möjligt mellan himmel och jord.

mvh jens
Till att börja med vill jag påminna om att lufttemperatur är något av det svåraste man kan mäta, givarna är inte tillräckligt snabba och det blir stora felmarginaler.
Med det sagt vill jag också få fram att det alltså är olämpligt att förlita sig på temperaturer som grund för slutsats om hur något hänger ihop.

Här framkommer det att du inte kör steady state särskilt ofta, när du försöker dra slutsatsen att luft kommer ut genom MWE (ported shroud) så backar du upp detta med din teori om att temphöjningen måste komma därifrån. Tycker du det är en pålitlig slutsats?
Tänk på att luft rusar in med hög hastighet och kör du ett kort pull så rusar den ut igen när du släpper av, det måste bli en osäkerhetsfaktor om när i tiden lufttempen höjts och när den inte gör det.

I början av ett pull så kommer det verkligen att strömma tillbaka varm luft genom MWE-slitsen, det är precis vad det ska göra och då kan man säga att den "läcker" men när du kommer upp i ett område där turbon börjar få svårt att leverera ( på din HX40 runt c:a 550-600 Hp) så är det ju något i turbon som stryper.
Kan vi vara ense om att det är inducern som börjar flöda dåligt då?
Om nu inducern flödar dåligt och vi har fullt atmosfärtryck framför den, vad blir det för tryck några mm in i inducern?
Kan vi vara ense om att det är lägre tryck där?

Vill du mäta så är det bättre att mäta tryck än temperatur, ett sätt att mäta detta är att täppa för inloppet till MWE-slitsen med modellera eller en lämplig gummiring och borra ett litet hål i sidan av inloppet där man kan mäta trycket vid själva slitsen.
Man behöver inte mäta detta om man har förståelse för hur kompressorn jobbar och kombinerar detta med att läsa ett kompressordiagram.

Som tips kan jag berätta att ju längre till vänster om den gröna linjen du ligger, desto högre tryck har du i MWE-slitsen och när du ligger till höger om linjen så sjunker undertrycket mer och mer desto längre åt höger du kommer.
Bild
Till Steve:
Som synes så kan det vara bra med lite teori också :wink: , det sparar massor av huvudbry och nedlagd tid på "onödiga" tester som andra redan gjort.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: effekten ökar andra och tredje pullet?

Inlägg av Steve »

Ibland brukar jag skriva i flera år gamla trådar utan anledning, men det är inte rätt för det :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: effekten ökar andra och tredje pullet?

Inlägg av whilliam »

?? Skrev jag i för gammal tråd?? Bättre om du berättar vilken tråd jag borde skriva i isf.
Eller menar du att du tror att det faktiska som jag skrev är fel - varsågod att låta nån turbokunnig "bita emot" :thumbright:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: effekten ökar andra och tredje pullet?

Inlägg av Steve »

Det hade väl varit mer rimligt att skriva i den tråden du började med och sen länka till den här?

Speciellt eftersom du skrev till mig och jag inte ens hade skrivit i den här tråden, jag hade skrivit i den här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=96747

Det här är ju dessutom en tråd som handlade om att köra en sugmotor i en dyno
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: effekten ökar andra och tredje pullet?

Inlägg av J00r »

Sen kör ju Jens hx50 nu och den har inte svårt att leverera vid 550-600hp...
Jonas Almqvist
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: effekten ökar andra och tredje pullet?

Inlägg av whilliam »

Steve skrev:Det hade väl varit mer rimligt att skriva i den tråden du började med och sen länka till den här?

Speciellt eftersom du skrev till mig och jag inte ens hade skrivit i den här tråden, jag hade skrivit i den här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=96747

Det här är ju dessutom en tråd som handlade om att köra en sugmotor i en dyno
Jag skrev "mest" till Jens men uppmanade dig att läsa också. Du har rätt i att det kanske varit ett mer logiskt val att skriva i den första tråden och länka till denna men jag ville få hela diskussionen kring att mäta temperaturer hamnade i en mer lämplig tråd.
Att den startade med sugmotorfrågor gör inte så mycket men jag hittade ingen "perfekt" tråd för temperaturmätning (det var därför jag tog upp ett till förslag i första hänvisningen)
Skriv svar