Sida 1 av 2

Någon duktig på trimning av m60b40?

Postat: sön okt 05, 2014 9:06 am
av laddet
Dags för turbokonvertering av min BMW 540 -94.

Någon som lyckats få det riktigt bra där allt lirar?
Vad ska man köra för turbo,spridare,wastegate,sprut, och framför allt:Vad bör man undvika
och vad bör man göra?Olja in-ut,pumpar,soppatryck bränsletrycksregulator mm?

Tänkt köra oöppnat och hoppas på effekt whp 600-700hk.

Re: Någon duktig på trimning av m60b40?

Postat: sön okt 05, 2014 12:31 pm
av Oskar Johansson
http://www.blocket.se/jonkoping/Volvo_2 ... ?ca=21&w=3 du kan ju kolla lite vad han har gjort. Han får ju ut 600 whp.

Re: Någon duktig på trimning av m60b40?

Postat: sön okt 05, 2014 2:36 pm
av laddet
Tack

Hoppas någon mer kliver fram och berättar lite så har man lite att gå efter för
att sen blanda ihop kompotten och ta det som man tror funkar bäst för en annan

Re: Någon duktig på trimning av m60b40?

Postat: sön okt 05, 2014 2:39 pm
av laddet
Är inne på att köpa sprut (Maxxecu) mm av PPF,det verkar vettigt och dom verkar bra + att det bara är typ 10 mil dit.Har dock inte tagit kontakt med dom ännu

Re: Någon duktig på trimning av m60b40?

Postat: mån okt 06, 2014 7:05 pm
av Oskar Johansson
Det tror jag du gör rätt i :P har bara hört bra saker om det :)

Re: Någon duktig på trimning av m60b40?

Postat: mån okt 06, 2014 10:17 pm
av kolle__
Som föregående skrev så kolla in specen på min annons motormässigt har den ju gått problemfritt i två säsonger.
Olja till turbon plockade jag från oljetrycksgivaren med hjälp av t-kors och sen an4 slang till turbon.
Kör med en nuke regulator på 3bars tryck.
Bara fråga på om det är nåt mer du vill veta :)

Re: Någon duktig på trimning av m60b40?

Postat: tis okt 07, 2014 9:15 am
av laddet
Aha tack :D Hur funkade HX52an?En del som jag pratat med tycker den är lite liten
speciellt med 16 hus?Fränt bygge!!

Re: Någon duktig på trimning av m60b40?

Postat: tis okt 07, 2014 9:22 am
av laddet
Vilket laddtryck körde du med?Förresten skall jag till med grenrören,har du några tips på
t.ex innerdiameter,4/1 per sida eller hur gjorde du dina?mm

Eftersom jag trimmat diesel innan tar man ju all info man kan få så ös på bara om
diverse bra att veta/göra.Tack igen!!

Re: Någon duktig på trimning av m60b40?

Postat: tis okt 07, 2014 10:11 am
av kolle__
Laddar 0.85bar.
Jag byggde 4-1 per sida in i 2,5" rör upp till flänsen. Kommet inte ihåg exakt vad jag hade för dim på grenrören men har för mig det var 42mm utv! Har nog bilder hemma på datorn jag skulle kunna fixa om du vill.

Re: Någon duktig på trimning av m60b40?

Postat: tis okt 07, 2014 12:55 pm
av laddet
Skicka gärna bild om du ändå har :) Hur gjorde du med svänghjul och koppling?

Re: Någon duktig på trimning av m60b40?

Postat: tis okt 07, 2014 1:07 pm
av kolle__
Visst ska förslka komma ihåg de, jag kör billet svänghjul ocj 765 platta med 6puck från bakaxeldelar

Re: Någon duktig på trimning av m60b40?

Postat: tis okt 07, 2014 1:13 pm
av laddet
Kostar lite men det är väl så när inget hjul passar...

Re: Någon duktig på trimning av m60b40?

Postat: tis okt 07, 2014 1:17 pm
av laddet
Förresten,när börjar kärran ladda och när har du fullt?

Re: Någon duktig på trimning av m60b40?

Postat: tis okt 07, 2014 1:20 pm
av kolle__
Nä alternativen e ju få tyvärr..!
Jag har fullt strax efter 3000rpm så den börjar ju ladda ganska direkt

Re: Någon duktig på trimning av m60b40?

Postat: tis okt 07, 2014 8:13 pm
av Grusbusen
Såhär hade jag gjort. Har byggt ett par och mappat några stycket. Finns lika många sätt som byggare,
så detta är ingen absolut sanning.

-Oöppnad M60B40
-Demontera oljetråget och kontrollera oljepumpen, mest troligt är att den sitter löst.
Rengör och loctita lösa skruvar samt justera kedjespänningen.
-Bytt ersatt det bakre gaveln på insuget med täckplåt liknande denna.
Bild
-Behåll org. vevhusventilations ansl. men komplettera med extern oljefälla.
-Behåll org. fuelrail men löd/svetsa gärna dit nya grövre anslutningar samt skippa org. regulatorn.
-Deka 875CC eller Bosch 1200CC spridare. De sista flödar 1000hk med E85.
-Behåll org. tändspolarna. de orkar bra. Måste i så fall kompletteras med tändmoduler om du inte har tändsteg i sprutet. Annars
funkar VAG spolarna fint och har inbyggda tändsteg.
-Bygg nytt grenrör, går fint att kapa loss org. flänsarna mot toppen och återanvända dessa. (är i bra kvalite)
Personligen använder jag 48mm rör till piporna och 2,5" för anslutningsröret mellan topparna.
Montera en flexskarv på anslutningsröret för att undvika onödig sprickbildning. Överarbeta inte grenröret
utan försök hålla det enkelt och kompakt. Typ detta:
Bild
Bild
-60mm WG, iom att du kommer köra relativt lågt tryck är det mycket avgasvolym som behöver bypassas.
-MAC laddtrycksventil för laddtrycksstyrning via sprutet.
-Rejäl IC med 3" ansl.
-Turbo lite efter smak. Beroende på budget. Kina GT45 från turbobanditen funkar. (sitter på denna bil jag mappat https://www.youtube.com/watch?v=pXRgVBzMxC0) Annars typ TB80, HX50-52 Garret GT42-45. (på min bil har jag fullt ladd strax innan 3500rpm med dubbelkullagrad Garret GT45R)
-Svänhjul antingen det större för 240mm 765 platta eller liknande. Men helst lilla för 180mm 2 skivig koppling. Enkelskiviga tenderar att få det svettigt. Bakaxeldelar har bra sjänghjul.
-5 eller 6 växlad från 540/740. Ett stabilare men dyrare alternativ är den sexväxlade från BMW E61 530D som dock behöver svetsas om för att passa.

Vid mappning behövs inte så mycket tändning på dessa motorer. Brukar hamna kring 19-20 grader vid 1bar.
Kör gärna ett lågt grundladd, kring 0,5-0,7bar för att sedan höja till det tänka max trycket längre upp i registret för att
skona motorn och hålla ner maxvridet.

Här är en med HX52. Minns ej vilket avgashus. Effektgraf i slutet av filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=-yAgGXJm8cg

/Filip