Såhär hade jag gjort. Har byggt ett par och mappat några stycket. Finns lika många sätt som byggare,
så detta är ingen absolut sanning.
-Oöppnad M60B40
-Demontera oljetråget och kontrollera oljepumpen, mest troligt är att den sitter löst.
Rengör och loctita lösa skruvar samt justera kedjespänningen.
-Bytt ersatt det bakre gaveln på insuget med täckplåt liknande denna.
-Behåll org. vevhusventilations ansl. men komplettera med extern oljefälla.
-Behåll org. fuelrail men löd/svetsa gärna dit nya grövre anslutningar samt skippa org. regulatorn.
-Deka 875CC eller Bosch 1200CC spridare. De sista flödar 1000hk med E85.
-Behåll org. tändspolarna. de orkar bra. Måste i så fall kompletteras med tändmoduler om du inte har tändsteg i sprutet. Annars
funkar VAG spolarna fint och har inbyggda tändsteg.
-Bygg nytt grenrör, går fint att kapa loss org. flänsarna mot toppen och återanvända dessa. (är i bra kvalite)
Personligen använder jag 48mm rör till piporna och 2,5" för anslutningsröret mellan topparna.
Montera en flexskarv på anslutningsröret för att undvika onödig sprickbildning. Överarbeta inte grenröret
utan försök hålla det enkelt och kompakt. Typ detta:

-60mm WG, iom att du kommer köra relativt lågt tryck är det mycket avgasvolym som behöver bypassas.
-MAC laddtrycksventil för laddtrycksstyrning via sprutet.
-Rejäl IC med 3" ansl.
-Turbo lite efter smak. Beroende på budget. Kina GT45 från turbobanditen funkar. (sitter på denna bil jag mappat
https://www.youtube.com/watch?v=pXRgVBzMxC0) Annars typ TB80, HX50-52 Garret GT42-45. (på min bil har jag fullt ladd strax innan 3500rpm med dubbelkullagrad Garret GT45R)
-Svänhjul antingen det större för 240mm 765 platta eller liknande. Men helst lilla för 180mm 2 skivig koppling. Enkelskiviga tenderar att få det svettigt. Bakaxeldelar har bra sjänghjul.
-5 eller 6 växlad från 540/740. Ett stabilare men dyrare alternativ är den sexväxlade från BMW E61 530D som dock behöver svetsas om för att passa.
Vid mappning behövs inte så mycket tändning på dessa motorer. Brukar hamna kring 19-20 grader vid 1bar.
Kör gärna ett lågt grundladd, kring 0,5-0,7bar för att sedan höja till det tänka max trycket längre upp i registret för att
skona motorn och hålla ner maxvridet.
Här är en med HX52. Minns ej vilket avgashus. Effektgraf i slutet av filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=-yAgGXJm8cg
/Filip