Sida 1 av 3

förgasare eller sprut

Postat: sön okt 05, 2014 10:25 pm
av wuffee
en kompis ska bygga ny rallymaskin till volvo 940 (2.5 8v rödblock).

vad tror/vet folk är de mest effektiva kontra kostnad.

alt1 är weber 50. förhållandevis billigt och de lämnar ju bra med effekt.

alt2 är mikuni hsr 48er. kostar ju en bra slant extra. värt de extra pengarna kontra hp pluset?

alt3 är ett Unik racing kitt och ett programerbart sprut.. kostar väl mest av alla alternativ men å andrasidan får man bränsle å tändning "perfekt"..
de är väl även mest känsligt för missöden.. fler givare å skit som kan gå sönder. å de är dyrt å bryta tävlingar me..

hur hade ni gjort?



Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Re: förgasare eller sprut

Postat: sön okt 05, 2014 11:30 pm
av Erland Cox
Jag hade nog valt Weberförgasarna för enkelhetens och prisets skull.

Erland

Re: förgasare eller sprut

Postat: mån okt 06, 2014 8:08 pm
av Jens Gustavsson
med ett bra insprut system så får man en jäkla fin data logg då lär man sig mycket efter tävligen :thumbright: sen får man till ett bredare register med rätt lamda värden.

mvh jens

Re: förgasare eller sprut

Postat: mån okt 06, 2014 9:56 pm
av wuffee
vad lär jag mig efter tävlingen menar du tack vare loggen??

en komplett insprutsanläggning med mappning ligger ändå i krokarna 30-35 tusen.. ett par weber 50 med insug å injustering å brytarlös tändning är 15000.. rätt stort hopp i penningen där..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Re: förgasare eller sprut

Postat: tis okt 07, 2014 6:43 am
av Kadett4wd
näää..
ett sprut kan man leta reda på för 5-10k
en sugmotor klarar sig med spridare som andra slänger på tippen.
Mappning 5k, kanske klarar du det själv? = 0kr men +~1700kr för en bredbandslambda.
Insug beroende på.. mellan 1500-20000kr
så mellan 10000-40000kr skulle jag vilja påstå sprut kostar.
så det beror lite på hur händig man är och hur hårt man letar.

Men den ABSOLUT största fördelen med sprut är att slippa bludder i nån kurva pga flottörerna inte hänger med i g-krafterna, synnerhet om det guppar samtidigt.
det kan man förlora rejs på :(

Re: förgasare eller sprut

Postat: tis okt 07, 2014 8:08 am
av wuffee
mappning kan man klara själv absolut. men känns ändå vettigt å köra den på rullar istället för att fara runt påvägen å gasa ;).. själva spjäll-enheten går loss på nästan 15000.. sprut räknar ja med 10k.. +- något.. vi får se vad de blir för något!

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Re: förgasare eller sprut

Postat: tis okt 07, 2014 9:40 am
av Jakesta
+ högtrycksbränslepump och returledningar, kanske ett catchsystem om du ska ha insprut = 3-4kkr till?

Re: förgasare eller sprut

Postat: tis okt 07, 2014 10:02 am
av Karl V
Hur stora spjäll behövs? Hur stora är de största halsringarna i weber 50 46 mm?
Vi har tagit en insprutsbrygga från en gsxr1000 och breddat, den kostade 1000 kr inklusive frakt och då fick vi med spjälllägesgivaren.
De är kanske lite små, bara 42 mm, men stora twinnar har rejäla spjällhus eller hayabusa.

Kanske inte tillräckligt bling för att sitta i en rallybil? Lättare blir det nog inte än mc-grejer.. Sen måste de ju breddas och fixas en del så det är ju mer jobb men materialet kostar ju ett par tusenlappar bara då.

Re: förgasare eller sprut

Postat: tis okt 07, 2014 10:03 am
av Kadett4wd
med en sugmotor behöver man aldrig gå över 3bar i soppatryck om man har rätt spridare.
Och en bosch -984 eller likande löser dina bekymmer, sitter std på en del turbobilar.



wuffee,, du har i signaturen att flänsar kan ordnas, med lite finurlighet för du dina egna spjäll.
skär tjockare matrial, borra från sidan och in med en spjällaxel.
Arborra bara upp hålen i flänsen sedan till passande spjällblad som du robbat ur nå gamla förgasare ;)

Re: förgasare eller sprut

Postat: tis okt 07, 2014 11:11 am
av wuffee
karl. nä, lite bling måste de ju vara ;).. nä men de måste vara beprövade grejjer.. de får liksom inte strula..

kadett. de där satte ju inga griller i huvvet... arborrverk har vi på jobbet me.. måste väl räcka me 30-40mm tjockt?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Re: förgasare eller sprut

Postat: tis okt 07, 2014 12:31 pm
av Kadett4wd
ja det borde räcka långa vägar, då har du matrial att gänga i så du kan bulta på trattar o grejer.

Re: förgasare eller sprut

Postat: tis okt 07, 2014 2:22 pm
av Karl V
wuffee skrev:karl. nä, lite bling måste de ju vara ;).. nä men de måste vara beprövade grejjer.. de får liksom inte strula..

kadett. de där satte ju inga griller i huvvet... arborrverk har vi på jobbet me.. måste väl räcka me 30-40mm tjockt?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Mer beprövat än produktionsgrejer som går i 10 000-tals motorcyklar blir det inte. Spelar ingen roll om eftermarknadsföretaget heter Jenvey eller något annat, de har inte resurserna att prova lika utförligt. 1000-tals timmar i provriggar och tester i olika krävande miljöer och temperaturer.
Ska man sen bredda och fixa själv finns ju risken att man inte svarvar distanserna med rätt mått..

Re: förgasare eller sprut

Postat: tis okt 07, 2014 4:22 pm
av Erland Cox
Anglia 61 ska bygga egna spjällhus med 4st. 55mm:s spjäll från en B230F.
Han sätter reglagen uppåt har jag för mig och kopplar ihop dom.


Erland

Re: förgasare eller sprut

Postat: tis okt 07, 2014 4:44 pm
av anglia-61
Såhär ungefär.
Bild

Re: förgasare eller sprut

Postat: tis okt 07, 2014 7:48 pm
av wuffee
karl. sant sant... de är ju ens egna hantverk som kan svika.. å då är de ju lättare å gnälla på andra ;)..
men helt klart, ligger en del i de du säger!

4x55 spjäll.. blir inte de väldigt stort på en b230??

några följd frågor.
yxvev: för å nackdelar? är de något att satsa på??

långa vs korta vevstakar? säg att man åker kolvar med låg komphöjd å längre stakar kontra hög (org) komphöjd å korta stakar??

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk