Eftermarknadssprut till VP37 fördelarpump?!

En plats för olje-brännare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Eftermarknadssprut till VP37 fördelarpump?!

Inlägg av Pacman »

Jag har nu letat i några veckor på nätet efter ett eftermarknadssprut liknande de som finns till ottomotorer men har kammat hem nästan noll!

Min utgångspunkt var att ca 70% av den europeiska personbilsmarknaden är dieselbilar...långt mer än här hemma i norden...så jag räknade med att hitta ett grekiskt eller italienskt eller franskt företag som sålde dieselsprut för eftermarknaden.
Men...NÄ!

Till commonrail finns det massor. Vi har vårt eget Nira I7r, det finns nåt tyskt Boschderivat samt Bosch's egna motorsport, det finns nåt engelskt sprut mm men till den äldre fördelarpumpen VP37 som ändå måste vara den vanligaste i världen 1990-2005 finns det ingenting.

Jag hittade en finne som gjort ett eget sprut baserat på Arduino Mega 1260 så då blir det väl vägen att gå.
Ser man krasst på funktionerna så är en sådan motor avsevärt mindre avancerad att styra än en normal ottomotor vilket betyder att sprutet kan vara ännu enklare uppbyggt än de första Megasquirt var!!!

Jag har beställt hem ett Arduino Mega 2560 med alla möjliga extrakort till I/O, digitala och analoga, touchdisplay, breadboardcard mm och tänker sätta min bror i arbete att sno ihop det till ett sprut så får vi se.

Jag ville med denna tråd kasta ut frågan om jag verkligen är den enda som ställt frågan och känt behovet av ett eftermarknadssprut till de dieselbilar som idag är 15-25 år gamla.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Eftermarknadssprut till VP37 fördelarpump?!

Inlägg av The »

http://www.skynam.com/category.php?id_category=18
Du får köra med modernare prylar
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Eftermarknadssprut till VP37 fördelarpump?!

Inlägg av Pacman »

Ja du ser...ytterligare en common rail ecu.
Är väl hyfsat lik struktur med ottomotorer så de kan använda samma prylar ungefär.

Är väl för enkelt med fördelarpump...hehe.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Eftermarknadssprut till VP37 fördelarpump?!

Inlägg av The »

Är väl kanske för att man väl mer eller mindre åker på att bygga om pumpen för att få ur någon större effekökning så man kör hellre mekanisk pump eller common rail istället för elektrisk fördelarpump?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Eftermarknadssprut till VP37 fördelarpump?!

Inlägg av Pacman »

Jag köper inte det.
Den mekan-pump som nästan alla byter ut VP37 mot är VE37, dvs exakt samma pump fast utan elektriska ställdonen. Mekaniskt gasreglage och centrifugalstyrning till timing. Stenålder!!
Med VP37 får man full frihet att mappa både bränslemängd och timing precis som man gör på ottomotorer. Med VNT-styrning kan man få till brutala vridmoment.

Storleksmässigt brukar man få bygga om mekanpumpen med pumpelement ifrån VP37 eftersom de är större...så det är att byta ner sig i mitt tycke.

Sen finns det gott om trim till VE/VP37 i form av ännu större pumpelement samt större spridarmunstycken. Som att jämföra med att byta till större spridare på en ottomotor.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Eftermarknadssprut till VP37 fördelarpump?!

Inlägg av StefanM »

När jag jobbade på en usa verkstad runt sekelskiftet så satt jag och tittade på Stanadynes hemsida och de hade system för eftermontage på motorer i allmänhet. Har inte kollat nå mer sen dess men då tyckte jag det lät spännande.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Eftermarknadssprut till VP37 fördelarpump?!

Inlägg av dundersmurfen »

VE37 är den elektriska pumpen. Den har grövre pumpelement än dom gamla vanligtvis. För några år sedan gjorde jag så att jag tog arduino uno och körde några bilar med. Behövs bara varvtalsingång, tps och 2 utgångar i simplaste version. Vanliga n fetar duger fint att pulsa tändsolenoiden och gasreglaget med. Sätt en diod som skyddar fetarna.

pin 5 & 6 är gasreglaget i pumpkontakten. Tändningen är solenoiden som sitter underst
Senast redigerad av dundersmurfen den tis nov 04, 2014 2:25 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Eftermarknadssprut till VP37 fördelarpump?!

Inlägg av Pacman »

//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Eftermarknadssprut till VP37 fördelarpump?!

Inlägg av dundersmurfen »

Sedär, helt säker jag läste ett papper där det stog tvärtom. Du får fylla på här eftersom bygget framskrider, helt klart intressant!
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
zurfer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: mån apr 07, 2008 3:47 pm

Re: Eftermarknadssprut till VP37 fördelarpump?!

Inlägg av zurfer »

detta var intressant, kommer att följas! mkt bilder o info vill vi ha :lol: :thumbright:
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Eftermarknadssprut till VP37 fördelarpump?!

Inlägg av Pacman »

Men Dundersmurfen....du glömde ju berätta att du redan gått halva sträckan redan!! :D

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=39&t=67268
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Eftermarknadssprut till VP37 fördelarpump?!

Inlägg av dundersmurfen »

Några framsteg? kanske var för enkelt så ni gjorde en styrning till commonrail motorer istället? :)
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Eftermarknadssprut till VP37 fördelarpump?!

Inlägg av Dennis M »

Att man bygger om till mekpump är för att en diesel är väldigt okänslig för bränsleblandning. Den kan ju inte gå magert utan det är bara att öka laddet eller minska bränslet om den ryker.

Även tändningen verkar vilja ändras mycket lite för flyttar man pumpen mycket från orginalläget så går den sämre.

så mitt råd är ta en commonrailmotor istället eller använd mekpump.
jag moddade min mekpump och det funkar skitbra, rapp respons och varvvillig.
phaven
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: lör dec 06, 2014 12:11 pm

Inlägg av phaven »

Hei meget interresan tråd!
Er helt enig med trådstarter att det hadde vert fint med programerbart til vp37.
Har prøvd nira til en bmw m57 og må si att det var IKKE enkelt.
HALTECH.ELECTROMOTIVE,AUTRONIC er insprutningsystem som jeg har mappet og det var ingen problem etter litt trykklng.
Har selv en bmw tds 525 -den har 10mm plunger og den med 11mm plunger+prog.sprut så hadde
det vert en riktig fin 210hk motor som ikke stuper på 4000rpm men drar fint 5000+rpm.
skulle vert utgang for laddtrykkstyring til vtn turbo i insprutningen også.

God Jul Alle sammen!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Eftermarknadssprut till VP37 fördelarpump?!

Inlägg av Pacman »

Har i vanlig ordning blivit lite för många projekt samtidigt och då blir inget av dem bra.

Ska först bygga en mappningslogger för att läsa last vs varvtal vs lambdavärde med ett lite enklare Arduino för att underlätta offline-mappning av oem-system.
Sen blir det denna diesel-ECUn. :thumbright:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Skriv svar