Sida 1 av 1

Mercedes M103 Turboval

Postat: sön okt 12, 2014 7:17 pm
av AndreasN
Tjena! Tänkte ge mig in i turbo världen efter att ha sugtrimmat B20 :twisted: Kommer bli en 190:i som har en 3 liters m103 sexa därför tänkte jag söka lite råd utav er här på forumet om vilken turbo som kan bli lämplig eftersom man ger sig in på okänt område. Har två turbos som jag funderar på en hx40 och en hx52:a info om dom finns lite längre ner, om ni tycker att ni har bättre förslag är dom välkomna inom en rimlig prisnivå :)

Tack på förhand!
Mvh Andreas Nilsson.


Motor-modell : Mercedes M103, 3 liters 12v

Motorstyrning: Megasquirt Ms1V3 med bosch wastefire, etanol som bränsle

Bottendel : Orginal

Data på toppen : 43mm in 38mm ut 2mm 51cfm 45cfm

4 94 85

6 134 119

8 168 142

10 186 148

12 189 155

14 194 161

16 192 165

Info på toppen kopierat ifrån Conny kompas tråd här på forumet.

Grenrör : Egenbyggt pulssplitt

Turbo : HX40 lastbilsagg t4 fläns med 17 avgashus ut 81mm in 58mm, tror jag fått måtten rätt inducer 58mm exducer 85mm.
HX52 lastbilsagg t4 fläns 19 avgashus 106mm in,89mm ut har tyvärr inga fler mått på den men uppdaterar så snart jag har de!

Insug : Orginal litet plenum

Effektmål : 550-650 WHP

Användningsområde : Gata, drifting och rakt fram åka

Re: Mercedes M103 Turboval

Postat: mån okt 13, 2014 7:32 pm
av Tapper
Jag kommer åka med TB60-04 i min m103 mest för att få lite tidigare laddtryck. Annars hade jag åkt med TB70-04 eller TB80 om man ska åka rakt fram.

Billiga kinabullar som faktiskt håller lite kvalitet!

Re: Mercedes M103 Turboval

Postat: mån okt 20, 2014 6:30 pm
av dundersmurfen
Jodå köp kinaturbos för ~6000, eller köp en ny borgwarner s300 av gik för 6300 ink moms.

Höll på att trilla av pinnen när jag stövlade in till gik och började käfta lite med dom. Det är ju billigare än jag själv kan importera aggen direkt från usa.. Gillar inte gik egentligen dom har varit vrånga att ha å göra med förr i världen. Men detta tycker jag låter som en bra deal..

Re: Mercedes M103 Turboval

Postat: tis okt 21, 2014 9:44 am
av Jens Gustavsson
om du bygger ett bra grenrör som conny har ungefär (går att bygga lite kortare med) då blir Hx52 lätt driven ska du se men det är de små detaljerna som gör mest skillnad! wg är viktig med.

mvh jens