Har läst runt lite och nördat fast på avgassystem till sugmotorer för tillfället. Där pratar jänkarna om ovanstående PWTB (egen förkortning, orkar inte skriva hela ordet
Är det någon här i Sweden som laborerat med detta? Själv står jag i ett läge där jag ändå ska bygga avgassystem, så det vore inget stort extraarbete. Nu har jag ju iofs. inte stämt av kollektorn så vidare värst, men generellt till motorn jag kör så brukar man prata om 18-24", så jag får väl prova mig fram, eller bara chansa. Idag sitter det någon meter 3" med h-pipa på en ganska moderat trimmad chrysler 383, vilket kan vara onödigt grovt, samt omöjligt att få ut över bakaxeln på vettigt vis.
Tänker mig ,säg 20" kollektor på 2,5" därefter ett 3"rör som man klyver och lägger i en 30 cm plåt i mellan halvorna. Den med 45cm längd ger 12,3 liter, vilket stämmer ganska bra med vad jag läst. Där efter ut i 3" som konar ner till 2,5 och fortsätter ut genom ljuddämpare.
Borde dessutom påverka ljudnivån något, kommer antagligen vara ganska likt en x-pipa ljudmässigt.
Långt inlägg, mycket dravvel, men så kan det bli vissa kvällar. Det jag undrar är om erfarenheter finns av detta? Samt om fler tror som jag att en motor som min kan påverkas positivt av något mindre kollektorrör?