Sida 1 av 1
För/nackdelar med styrväxeln framför/bakom axeln?
Postat: mån okt 27, 2014 12:48 pm
av jonas landin
Ska påbörja mitt bygge med BMW-12a i min 245a.
Lägger jag motorn där jag vill ha den så krockar tråget(bulan fram) med styrväxeln!
För att komma runt problemet så kan jag antingen bygga om tråget(ska enligt uppgift gå att flytta fram ca:80mm utan några större problem) lr flytta styrväxeln.
Då tanken är att framvagnen ändå ska byggas om lite funderade jag på att lägga styrväxeln(en för bakmontage givetvis) bakom framvagnsbalken!
Bortsätt från att jag får bygga om "spindlarna", vad finns det för för/nackdelar?
Bilen ska bli en bruksbil med vettiga "högfartsegenskaper" samtidigt som jag vill behålla styrradien!
Re: För/nackdelar med styrväxeln framför/bakom axeln?
Postat: mån okt 27, 2014 5:07 pm
av Tore Bjerke
Med styrväxel framfor axeln kan styrearmer komme i konflikt med bremseskiver, spesielt hvis du skal ha mye ackerman. Noe positiv scrub bør du ha for at du skal få nok feedback fra styringen.
Re: För/nackdelar med styrväxeln framför/bakom axeln?
Postat: mån okt 27, 2014 10:55 pm
av jonas landin
Jo, de e jag med på, men det är inget problem i mitt fall då jag har använt bromsarna som jag ska ha på min 260, har iof inte mätt scrubben, men den hamnar runt 240 orginal!
Frågan är ju hur annorlunda bilen skulle bete sig med styrväxeln bakom axeln!
Re: För/nackdelar med styrväxeln framför/bakom axeln?
Postat: mån okt 27, 2014 11:39 pm
av Dennis M
Det ska ju inte bli någon skillnad bara ackerman är samma, det inte blir bumpsteer samt att avståndet från hjulaxel till styrväxel är samma.
I såna här fall kan styrsnäcka underlätta.
mvh
Re: För/nackdelar med styrväxeln framför/bakom axeln?
Postat: tis okt 28, 2014 11:51 am
av jonas landin
Man tycker ju inte det iaf, men jag har hört nått om att det skulle vara "stadigare"(på typ motorväg 15-200kmh) med "front steer"?
Snäcka blir nog bara jobbigt att få dit, men jag har en styrväxel från en skoda fabia som verkar stämma rätt bra!
Re: För/nackdelar med styrväxeln framför/bakom axeln?
Postat: tis okt 28, 2014 12:53 pm
av Dennis M
Snäcka är väl mest om man behöver ett böjt stag runt motorn vilket inte är möjligt annars.
mvh
Re: För/nackdelar med styrväxeln framför/bakom axeln?
Postat: tis okt 28, 2014 1:46 pm
av jonas landin
Precis, men det känns inte aktuellt i mitt fall, antingen moddar jag tråget och behåller orginalväxeln(på orginalplats) lr så sätter jag en ny bakom!
Att geometrin ska gå att få till tvivlar jag inte en sekund på, frågan är ju om man stöter på några andra fenomen!
Re: För/nackdelar med styrväxeln framför/bakom axeln?
Postat: ons okt 29, 2014 7:50 am
av therealpinto
En skillnad blir om styrstagen och styrväxeln utsätts för tryck eller drag när man kör rakt fram - med styrväxeln framför hjulen är det bara dragpåkänningar i styrstagen, med styrväxeln bakom blir det tryck. Men det ska ju ändå vara så dimensionerat att det inte flexar eller rör sig så det är mer av akademiskt intresse.
Däremot kan man fundera över om en styrväxel från en lätt bil är ett bra val i en tyngre bil. Jämför gärna lagringar, själva kuggstångens diameter etc.
Gustaf
Re: För/nackdelar med styrväxeln framför/bakom axeln?
Postat: sön nov 02, 2014 3:29 pm
av jre
Sitter inte oljepumpen nere i bulan på tråget på BMW 12:an som det gör på BMW 8:or?
Isf är det ju lite jobbigt att flytta bulan bakåt.
Det enklaste är väl att byta plats på höger och vänster framspindel bara? Sen är det väl inte superstor skillnad på en styrväxel som sitter framför hjulaxeln genemot en som sitter bakom? Kan man inte bara flytta orginalet lite bakåt i bilen?
//Jacob
Re: För/nackdelar med styrväxeln framför/bakom axeln?
Postat: sön nov 02, 2014 4:31 pm
av Gerhard
Det jobbiga blir väl att vänja sig vid att bilen svänger åt fel hål när man vrider på ratten

Och ackerman blir tvärtom också om man skiftar spindlar.
Re: För/nackdelar med styrväxeln framför/bakom axeln?
Postat: sön nov 02, 2014 4:45 pm
av jre
Ja, det har du ju rätt i. Tänkte inte på det

Re: För/nackdelar med styrväxeln framför/bakom axeln?
Postat: sön nov 02, 2014 7:52 pm
av jonas landin
jre skrev:Sitter inte oljepumpen nere i bulan på tråget på BMW 12:an som det gör på BMW 8:or?
Isf är det ju lite jobbigt att flytta bulan bakåt.
Det enklaste är väl att byta plats på höger och vänster framspindel bara? Sen är det väl inte superstor skillnad på en styrväxel som sitter framför hjulaxeln genemot en som sitter bakom? Kan man inte bara flytta orginalet lite bakåt i bilen?
//Jacob
Att flytta bulan bakom balken är inget alternativ, däremot skulle jag kunna flytta den ca:8cm längre fram, och på så vis få bak motorn!
Att vända "spindlarna"(fjäderbenen) är inte heller nått alternativ då det blir knasiga ackermanvinklar, isf får jag bygga egna styrarmar bakåt!
Gustav, ska kolla hur dimensionerna stämmer!