Sida 1 av 1

Dåligt mos csb

Postat: mån nov 03, 2014 10:33 pm
av fberg
hej jag har en nybyggd 350 med holly 750 air-gap insug Speedpro cs-1014r cam och toppar gm nr 3998993 .
motorn går rent och låter bra (snabb) men jag tycker de är sämre mos än man kan förvänta sig.
ungefärlig effekt (om möjligt)?
Tror själv på ca 200 vill ha 300+hp.
När man kör känns det som motorn mattas efter några sekunder vad kan vara fel?

Re: Dåligt mos csb

Postat: mån nov 03, 2014 11:24 pm
av Roslund
Spontant tycker jag att 750 fugge låter för stort på en 350, 600-650 är mer rimligt. Hur ser stiften ut? Surar den? Har du ingen bredbandslambda så skaffa en, nästan omöjligt att bestycka fuggen korrekt utan en sån.

Re: Dåligt mos csb

Postat: mån nov 03, 2014 11:29 pm
av Steve
Vad står tändningen på på olika varvtal?

Re: Dåligt mos csb

Postat: mån nov 03, 2014 11:36 pm
av fberg
Stiften är fina i mitt tycke.
Tändning malory brytarlöst ej vakum ca 36-37 grader 6500varv

Re: Dåligt mos csb

Postat: mån nov 03, 2014 11:48 pm
av Thunderbo1t
Air Gap insugen brukar behöva en stor dos accpump för att svara bra på gasen.
Vad har du för grundtändläge och hur fort slår den ut till 36-37 grader? Är det mätt med eller utan vakuum inkopplat, om det finns?
Är det en vakuum eller mekanisk sekundär på förgasaren? Håller med tidigare att 750cfm (utan AD-boosters) är stort på en 350 .

Re: Dåligt mos csb

Postat: tis nov 04, 2014 3:18 pm
av hauge
Lite för stor gasare gör inte mycket från eller till.

Mattas motorn efter ett par sek. så är min 1:a tanke lite för fjuttig bränslepump.

edit: kollat lite lätt,...993-toppar verkar vara runt 75cc och har små eller stora ventiler och har inget större flöde. Alltså ger storleksordningen 8:1 (7.8:1?) med std dished pistons och maxar runt 300 kusar.
kammen: Camshaft, Hydraulic Flat Tappet, Duration @.050 in. 204/214, Lift .420/.443 LSA 112.

Det blir "lite dåligt" mos med din kombo. Du har en kam som är lite vassare än std och sen har du ett insug som är inriktat på högre varv, men en kam som inte är det.
- Byt kam till runt 215 grader på insug LSA på 112-116 grader
eller sätt dit ett performerinsug som har lite mindre kanaler.

Har du gjutjärnsgrenrör? (kom jag på) i så fall så minska lite på durationen till runt 210 grader. Leta då efter en kam som fokuserar på moment, det gör förvånansvärt mycket.

Re: Dåligt mos csb

Postat: ons nov 05, 2014 9:07 am
av Jens Gustavsson
vad ska du ha motorn till?



hyr några timmar i en rullande bromsbänk och tuna in förgasaren och tändning. men kolla på dessa saker först!



jag tror inte förgasaren eller insuget är för stor möjlitvis fel bestyckat/trasigt på nått sätt?



bränsle tryck på tomgång och på full gas efter några sekunder?

hur mycket koll har du på motorn i dag?

kompa tryck på alla cylindrar?

kam instälning?

kollat nollan på vevaxeln så den stämmer?

justerat ventil spelet eller förspäningen om det är en hydral kam?

ventilfjäder tryck?

har du nån koll på vad du har för toppar och flöde?
tänd kurva utan vac från låga varv till fullt utslagen i grader och vid vilket varv max ute?

har du en BB lamda monterad i bilen?

har du alla nockarna kvar på kamaxeln eller ligger det i tråget?

onormalt slir i lådan eller i converter?




går att fortsätta längre men detta är väll grund grejorna?

mvh jens

Re: Dåligt mos csb

Postat: ons nov 05, 2014 9:09 am
av Jens Gustavsson
den kamaxeln är ju inte av sportigaste sort direkt lite drygt 200 grader på 0.05 insug och 0.420 lyft

http://www.summitracing.com/int/parts/s ... /overview/

Re: Dåligt mos csb

Postat: ons nov 05, 2014 3:15 pm
av hauge
Nej det är den inte. Den verkar mer vara lite mer ös än original och utökad avgasduration för att motorn skal kunna varva lite med gjutjärnsgrenrör. Alltså vassare än std, utan att lågvarvsmomentet sjunker nämnvärt.
Halvvägs mellan original och "sportkam"

Re: Dåligt mos csb

Postat: tis nov 11, 2014 8:42 pm
av Jens Gustavsson
hur går det?

Re: Dåligt mos csb

Postat: tis nov 11, 2014 11:38 pm
av fberg
Tack för alla goda råd och trevligt samtal men tiden räcker inte till just nu.

Re: Dåligt mos csb

Postat: ons nov 12, 2014 9:18 am
av Jens Gustavsson
jag vet hur det är :)

mvh jens