Sida 1 av 1
B230, hur mycket effekt utan bekymmer?
Postat: lör nov 15, 2014 4:24 pm
av W108
Som rubriken, jag är fullständigt faschinerad över vilka effekter ni tar ut från era motorer oavsett om det är Volvo, Audi; BMW eller annat. Men jag kan inte låta bli att fundera över hur mycket effekt en exempelvis B230 skulle palla att leverera om man inte vill bry sig om vidare reparationer/kontroller efter förändringen.
När skulle man känna sig trygg att köra 10 000 mil med bara service. Är 300hk för mycket?
Lite flummig fråga kanske, men ni fattar.
Vilka motorer pallar mest ökning mot orginal sett till ovanstående scenario?
Re: B230, hur mycket effekt utan bekymmer?
Postat: lör nov 15, 2014 5:09 pm
av fredde_vit_pv
vet inte om man kan tänka så

man måste ju byta delar i och runt motorn
och då är den ju inte original! och hållbarheten beror ju på vad man ändrar.
/F
Re: B230, hur mycket effekt utan bekymmer?
Postat: lör nov 15, 2014 5:17 pm
av W108
Så är det naturligtvis, med de mest påkostade grejerna kan man så klart få ut mer kraft och det mer tillförlitligt. Men om man tänker att bara överladda en motor utan att öppna den. Till vilken gräns skulle man känna sig trygg i uppfattningen att den håller?
Re: B230, hur mycket effekt utan bekymmer?
Postat: lör nov 15, 2014 5:31 pm
av The
Merca diesel!
Re: B230, hur mycket effekt utan bekymmer?
Postat: lör nov 15, 2014 7:01 pm
av Steve
Körstilen påverkar nog rätt mycket också. Man kan ju bränna upp ett par däck på regulatorn per kväll eller bara gasa ur den vid ett rödljus då och då
Re: B230, hur mycket effekt utan bekymmer?
Postat: lör nov 15, 2014 7:56 pm
av fredde_vit_pv
bara överladda en motor utan att öppna den
räknas kambyte,insug,avgas,grenrör,tändsystem,styrsystem,diverse övervakningssystem,fritt bränsle?
och som Steve säger,vill jag tillägga för vissa håller grejer och andra har "otur" hela tiden
/F
Re: B230, hur mycket effekt utan bekymmer?
Postat: sön nov 16, 2014 12:55 am
av The
Ja har man en 800hk rödblock med monsterturbo som man växlar innan den byggt laddtryck så håller den nog Bättre än originalmotorn.

Re: B230, hur mycket effekt utan bekymmer?
Postat: sön nov 16, 2014 8:34 am
av Jens Gustavsson
W108 skrev:Som rubriken, jag är fullständigt faschinerad över vilka effekter ni tar ut från era motorer oavsett om det är Volvo, Audi; BMW eller annat. Men jag kan inte låta bli att fundera över hur mycket effekt en exempelvis B230 skulle palla att leverera om man inte vill bry sig om vidare reparationer/kontroller efter förändringen.
När skulle man känna sig trygg att köra 10 000 mil med bara service. Är 300hk för mycket?
Lite flummig fråga kanske, men ni fattar.
Vilka motorer pallar mest ökning mot orginal sett till ovanstående scenario?
hur mycket man kan plocka ut och ändå bara ha normal servis beror på hur bra man justerat in allt och hur bra man byggt turbosystemet. det är nån anledning det tar tusentals timmar för att mappa en original bil.
mvh jens
Re: B230, hur mycket effekt utan bekymmer?
Postat: sön nov 16, 2014 9:49 am
av W108
Jag inser när jag läser era svar att det inte var någon vidare fråga jag ställde, eller väldigt flummig ivf.
Det är svårt att förklara hur jag tänkte, men det var väl något i stil med : Hållbarhet i orginal kontra marginal för detsamma uppåt, en driftsäker pålitlig motor är inte det om den belastas på gränsen av vad den klarar av, då finns det dåligt med utrymme för vidare effektuttag.
Men era svar är nog alldeles riktiga, det var knappast en Ja/Nej-fråga jag ställde, det är alltför många parametrar som spelar in inser jag nu. Tack
Re: B230, hur mycket effekt utan bekymmer?
Postat: sön nov 16, 2014 12:04 pm
av maxn51
Tjalånar tråden lite hur mycket klarar en b230 botten del men orginal nybalanserad vev stakar och kolvar? Stakar och kolvar från b230 ft ingen olje kylningen lite värre lager? Ska självklart ladda turbo? Anta att den är ganska optimalt mappad och ska gå på E85
Re: B230, hur mycket effekt utan bekymmer?
Postat: sön nov 16, 2014 12:30 pm
av W108
Du får ta över tråden helt, så kanske den tjänar ett syfte ändå.
Jag fortsätter fundera över hur långt ett snöre är, hur mycket en fisk väger osv...

Re: B230, hur mycket effekt utan bekymmer?
Postat: sön nov 16, 2014 10:23 pm
av maxn51
Haha

men din fråga som var lite otydlig menade du hur Mke de pallar om de är relativt fräscha och typ inga större ingrepp än byta kam som man kan Gö på 20 min me motorn i bilen och lite tattig garage mappning?:)
Re: B230, hur mycket effekt utan bekymmer?
Postat: tis nov 18, 2014 3:35 pm
av taz82
Många har åkt många mil med 16T #7/ca 250hk turbo utan problem på många tusen mil i 940 turbo det senaste deceniet.
Dock är väl detta med sävarmått mätt knappt ens trim, så sett. Effektökningen är ju ca 50% mot original (165hk)
Re: B230, hur mycket effekt utan bekymmer?
Postat: sön nov 30, 2014 5:07 pm
av ekan24v
230hk typ? Klarar väl org botten med orgpackning osv.
Re: B230, hur mycket effekt utan bekymmer?
Postat: tis dec 02, 2014 5:53 pm
av DreRacing@
350hk brukar jag lägga en standard b230 på, altså standard kolvar, stakar, topppackning