Kadett C -74 Saab turbo. SFRO 2 klar!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo. Uppstart och SFRO 1!

Inlägg av David Herbertsson »

Bild
Tog tag i anmärkningarna från Byggbesiktningen direkt så nu är dom klara. Balkar i golvet, förstärkning växellåsfäste och infästningar bakaxel.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Kent Holmgren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
Ort: Rolfstorp

Re: Kadett C -74 Saab turbo. Uppstart och SFRO 1!

Inlägg av Kent Holmgren »

Snyggt David.
För lite tid
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo. Uppstart och SFRO 1!

Inlägg av David Herbertsson »

Det är nog dags för en uppdatering här.. Har inte varit inne på forumet sedan jag uppdaterade min tråd sist så jag ser framemot att läsa ikapp. Pga. personliga skäl så har det varit lite stiltje med det mesta, men då och då har jag gjort lite på bilen.

Bild
Som vanligt har jag lagat lite rost. Eftersom jag fick göra förstärkning både vid bakre länkarmsinfästningarna och sätta dit tvärbalkar mellan tröskel och kardantunnel så tog jag tag i sista rosten i golvet på förarsidan. Området som lagas här är precis ovanför org. domkraftsinfästning.

Bild
Som genom magi är hålet borta..

Bild
Yttre stolsfästet samt golvet hade väl sett lite bättre dagar så jag kapade bort allt och knackade till nya plåtar.

Bild

Bild
Som nytt.

Bild
Efter att det var klart med plåt och färg för denna gången så satte jag igång med ljudisolering. Först ut var kofferten. Efter det så blev det en omgång i kupén med. Blev en blandning av asfaltsmattor och Silent Coat mattor.

Bild
Service luckan i torpeden fick lite isolering samt en packning tillverkad.

Bild
När jag köpte bilen så låg det bara en gummimatta bakom stolarna och den var väl mer trasig än hel, så jag tillverkade en ny matta av någon sorts golvmatta med gummibaksida som jag köpte på Bauhaus för 10-12 år sedan. Här syns även att baksätet har kommit på plats.

Bild
Org. golvmattan blev ju lite för smal eftersom kardantunneln är lite bredare än förut. Kapade den på mitten och ska väl försöka få tag i något liknande och tillverka en bit till mitten. Har kortat av org. mittkonsol på längden och vinklat om den vid växelspaken.

Bild

Bild
Vindrutespolning hade jag ingen heller. Kapade av och bockade om org. fästet och köpte en universalbehållare från Biltema och monterade. Satte även dit nya spolarmunstycken med dubbla hål när jag ändå höll på.

Bild
Suddig översiktsbild på motorutrymmet innan huven monterades på.

Bild
Huven monterad igen efter 5,5 år på pallbockar. Med hjälp av pallbockarna och fiskelinor så gjorde jag en grovjustering av hjulvinklarna.

Jag har haft igång bilen ett antal gånger i garaget och varmkört några cykler för att hitta läckage osv. Har väl egentligen bara dragit åt 2-3 slangklämmor så det har varit överkommligt. Har kalibrerat hastighetsmätaren när bilen ändå stod på pallbockarna med. Har dock inte fått liv i min tomgångsmotor så har tomgång på 1500 rpm med varm motor. Förra söndagen trodde jag att det var dags för provkörning, men med hjulen i marken uppdagades det att kopplingen inte frikopplade tillräckligt, utan bilen kröp framåt. Bromsarna gav ju inget större förtroende heller..

Bild
Så här ser det ut när cylindern är monterad. Kom fram till att jag behövde mer slaglängd till kopplingen.

Bild

Bild

Bild
Första försöket var att förlänga armen ovanför ledpunkten. Detta gjorde att vinkeln i förhållande till cylindern blev för stor så att det blev brytningar. Kapade helt enkelt bort fästet till cylindern och flyttade upp det 2,5 cm och vinklade om det lite. Nu funkade det utan problem.

Bromsarna var ett annat sorgebarn.. I korthet så luftade jag som en idiot utan framgång, monterade dit en ny huvudcylinder i hopp om att den läckte igenom trots att tätningarna såg bra ut :) Ingen skillnad. Sedan fick jag en snilleblixt :roll: och mätte hur långt tryckpinnen till cylindern flyttade sig när jag tryckte ner pedalen... Typ 1,5 cm, då blir det inte mkt broms.. Borrade ett nytt hål längre ner på bromspedalen för att få mer utväxling, nu bromsade det lite mer iaf. Antagligen så skulle jag behöva mer utväxling ändå men då blir det samma problem som med kopplingscylindern att vinkelskillnaden blir för stor och det blir brytningar. Skulle tro att bästa lösningen är att byta huvudcylinder. Har cylinder till 240 utan ABS som ju är stegborrad, 22,3 & 15,75 mm., problemet borde gå att lösa med en cylinder som har "rak" borrning tänker jag? Helt enkelt flyttar mer vätska per mm pedalväg.

Nu bromsade det ju åtminstone så nu skulle bilen ut ur garaget!!

Bild
Här är beviset :thumbright: Blev två mil utan missöden. Märklig känsla att köra den igen efter så lång tid. Ja, jag vet att den ser ut som en terrängbil..

Totalt har jag nu kört 10 mil med bilen i helgen och filat på mappen. Första milen så fick auto-tune göra jobbet och sedan har jag loggat och gjort justeringar utifrån det. Riktigt kul att få mappa digitalt när man bara har borrat i Holley förgasare tidigare.. Bilen fungerar hyfsat bra mekaniskt iaf. Inga läckage vad jag kan se och temperaturen ligger stadigt. Kör utan laddtrycksstyrning just nu och fjädern som sitter wastegaten verkar ge 0,9 i ladd ungefär. Har givetvis tagit det försiktigt och haft örnkoll på lambdan hela tiden. Körde det första med boostcut lågt ställd för att ha lite hängslen om det skulle bli gashäng eller något annat krångel.

Hur verkar det då?
Jodå, den kommer bli rätt så pigg :twisted: Det sista idag när jag visste att lambdan låg i rätt härad på lite ladd och varv så drog jag lite på fyran och det sköt på rätt bra! Turbon tycker jag verkar vara perfekt i storlek till en 2,0 liters gatmotor, snurrar igång väldigt fort. Smyger man iväg på 1:an lite försiktigt och växlar till 2:an nästan direkt och trycker fullt så försvinner greppet.

Bild
Dragkroken åkte på igen.

Bild
Igår gjorde jag en vägning av bilen. 1032 Kg. Komplett med allt. 53,2% av vikten fram och 46,8% bak. Höger sida: 50,6 % av vikten och vänster 49,4%.
På diagonalen mellan fram & bak är det 49,3% respektive 50,7% mellan sidorna. Några kilo mer än vad jag trodde, men fortfarande lätt.

Ska väl försöka att uppdatera lite mer frekvent framöver. Håller på och bygger garage med så det tar ju lite tid från skruvandet, men kommer i gengäld frigöra mer tid längre fram då jag har allt hemma istället.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2433
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Kadett C -74 Saab turbo. Uppstart och SFRO 1!

Inlägg av * * * NXJ * * * »

:thumbright:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Kadett C -74 Saab turbo. Provkörning & Mappning!

Inlägg av patrikh »

Här har det ju hänt oförskämt mycket!

Snyggt byggt och kul att du kommer ut och får köra lite :thumbright:
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Kadett C -74 Saab turbo. Provkörning & Mappning!

Inlägg av robinb3rgsten »

Kul o få ut o köra lite :D
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Kadett C -74 Saab turbo. Provkörning & Mappning!

Inlägg av Daniel-635 »

Kul, rena flugviktaren ju :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo. Provkörning & Mappning!

Inlägg av David Herbertsson »

Tackar! Jodå, det var kul att få köra lite med grejerna till slut.
Beställde en huvudbromscylinder med 25 mm borr idag som jag ska prova med, bör lösa problemet med bromsarna.
Ställde upp den på pallbockarna idag och kollade lite undertill, den har läckt från packboxen på utgående axel i lådan. Får hålla ett öga på det och se vad det blir av det.. I övrigt såg det bra ut.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: Kadett C -74 Saab turbo. Provkörning & Mappning!

Inlägg av J.Eklund »

Vilken uppdatering. Jäklar va kul! Grattis till provkörningarna!
Vi hamnar visst rätt lika i vikt också, vill minnas att min vägde in på 1050kg med full tank.
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo. Provkörning & Mappning!

Inlägg av David Herbertsson »

J. Eklund:
Tack så mycket! Jag behövde verkligen åka lite turbobil igen kände jag, det är löjligt kul :lol:
Jaha, vi hamnar så lika i slutvikt? Lite kul. man inser ju hur lätt det hade varit att bygga så att man hamnar under 1000 Kg. om man vill. Har ju laddtrycks styrning så det behöver man inte bry sig om dock.. Har du kört något med din i år?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Kadett C -74 Saab turbo. Provkörning & Mappning!

Inlägg av patrikh »

Vad tjänar man på om den är 50kg lättare om den då är så bullrig och obekväm så man inte vill åka med den? Så tänker jag iallafall och klistrar glatt på asfaltsmattor ;)

Som du sa, bara att ladda lite mer! Den är ju ändå lättare än dom flesta andra bilar! :)
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: Kadett C -74 Saab turbo. Provkörning & Mappning!

Inlägg av J.Eklund »

David Herbertsson skrev:J. Eklund:
Tack så mycket! Jag behövde verkligen åka lite turbobil igen kände jag, det är löjligt kul :lol:
Jaha, vi hamnar så lika i slutvikt? Lite kul. man inser ju hur lätt det hade varit att bygga så att man hamnar under 1000 Kg. om man vill. Har ju laddtrycks styrning så det behöver man inte bry sig om dock.. Har du kört något med din i år?

/David
Man behöver nog åka turbobil med jämna mellanrum, man blir glad av det. :thumbright:
Ja, det hade nog inte varit några större problem att komma under 1000kg egentligen, i mitt fall är jag nog mer än halvvägs dit bara jag byter till skalstolar och plockar ur dom få stereogrejer som finns.
Jag resonerade precis er David och patrikh - man får väl ladda lite till istället. Så jag laddar vad som går, men min 19t orkar inte mycket mer än 1.85bar svala dagar.

Jo, jag har åkt lite. Haft den som bruksbil senaste veckorna då vår gamla V70 behövde lite nya delar och fick stå i garaget ist.
Senast redigerad av J.Eklund den fre sep 04, 2020 10:24 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: Kadett C -74 Saab turbo. Provkörning & Mappning!

Inlägg av J.Eklund »

patrikh skrev:Vad tjänar man på om den är 50kg lättare om den då är så bullrig och obekväm så man inte vill åka med den? Så tänker jag iallafall och klistrar glatt på asfaltsmattor ;)

Som du sa, bara att ladda lite mer! Den är ju ändå lättare än dom flesta andra bilar! :)
50kg är ju typ en halv till 2/3 passagerare så bara genom att man åker ensam har man ju lättat dom där 50 fast ändå inte.. :roll: :thumbright: :D
Skämt åsido så håller jag helt med dig, bruksvärdet är betydligt viktigare än att komma under 1000kg bil. Det kan iof ändras med tiden, tex om man fastnar för bankörning eller strippen och börjar jaga drömtider osv.
Senast redigerad av J.Eklund den fre jun 12, 2020 9:31 am, redigerad totalt 1 gånger.
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kadett C -74 Saab turbo. Provkörning & Mappning!

Inlägg av The »

Min kadutt vägde 915kg med halv tank, full inredning och cih motor /ascona drivlina

Sent from my SM-G973F using Tapatalk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo. Provkörning & Mappning!

Inlägg av David Herbertsson »

Kul med lite fart i tråden :thumbright:
Precis, det viktiga är ju att man bygger något som man blir nöjd med själv. Jag vill gärna ha ljudisolering så att det blir lite komfort ljudmässigt. Den lättning som hade haft störst effekt för min del hade nog varit att lätta mig själv 20 kg :)

Bild
Köpte en klenare Wg fjäder och monterade. Skulle ge 0,5 i ladd och det verkar stämma bra det lilla jag har provat.

Bild
Köpte en huvudbromscylinder från en Nissan Primera med 25 mm borrning. Kolven satt lite längre in i denna jämfört med Volvon så jag fick svarva till en liten förlängare till tryckstången.

Bild
Nya cylindern på plats med nya bromsrör. Det var M12 nipplar i Nissancylindern.

Bild
Läckte ju som sagt från packboxen i växellådan så rev ner det och monterade en ny.

Bild
Tjusigt värre.

Bild
Tomgången låg ju på drygt 1400 varv när motorn var varm, och inga ändringar jag gjorde på styrningen hade någon märkbar effekt. Dags för felsökning. Tog loss tomgångsmotorn och rengjorde den grundligt. Efter det så kopplade jag in den igen och kollade om den rörde sig när man körde den i testläge från Maxxecu, hände ingenting. Tog då en annan tomgångsmotor och kopplade in, rörde sig inte heller. Kopplade då 12V direkt på den och den öppnade så fint.. Som bilden ovan visar så testade jag sedan med 5V med. Uteslöt motorerna då och skruvade dit den igen. Nu återstår bara kablaget och boxen som felkällor, tänkte jag felaktigt...
Mätte i kontaktstycket till tomgångsmotorn och 48 pins kontakten till boxen, jodå där var det kontakt på pinnen för Injector 5 som ventilen är kopplad på.. Mätte mellan andra pinnen som matas med 12V och fram till säkringen, jodå kontakt där med.
Enligt mitt tidigare resonemang så kvarstod bara boxen som felkälla nu. Det jag hade glömt var ju dock den stora sannolikheten för operatörs fel.. Jag hade angivit utgången för IGNITION 5 som tomgångsmotor, trots att jag i mina anteckningar från inkopplingen skrivit INJECTOR 5..

Ändrade på detta och fick sedan justera lite för att försöka få ett hum om vad som påverkade vad. Märkte att när varvet sjönk ner strax under 1000 rpm så gick den för snålt och ville dö. Justerade bränslemappen så att den låg mer rätt där. Såg även att när den gick ner mer i varv så orkade inte motorn "hämta upp" sig igen, så jag ökade tändningen lite vid 800 varv, från 9 grader till 12 så att den ska bli lite starkare.
Sen vad gäller frekvensen på tomgångsmotorn så provade jag lite olika värden mellan 55-95 Hz(?). Jag tyckte att den verkade hålla motorn stabilare, alltså mindre pendling i varv, runt 80 Hz. Tar gärna emot lite input på detta vad ni andra kör för något! Nu ligger tomgången rätt stabilt på 1000 varv, kan pendla upp ca. 40-50 varv ibland. Höjer drygt 100 rpm när kylfläkten startar. Ska testa mer imorgon när bilen är kall.

/David
Senast redigerad av David Herbertsson den sön jun 14, 2020 9:47 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Skriv svar