Kadett C -74 Saab turbo. SFRO 2 klar!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kadett C -74 Saab turbo. Provkörning & Mappning!

Inlägg av The »

Vad är det för fabrikat på tomgångsmotorn?
Har för mig att bosch ska vara 76hz eller 200hz

Sent from my SM-G973F using Tapatalk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo. Provkörning & Mappning!

Inlägg av David Herbertsson »

The: Det är Bosch.

Provade lite mer idag, som du skriver verkar det ligga ganska stadigt runt 76 Hz. Justerade ner lite på Idle duty % vid 50, 70 & 90 graders vattentemperatur och fick den att ligga fint på 900 varv. Känns som att man inte behöver lägga så mycket mer tid på det för tillfället.

Kollade under bilen och den hade tryckt ut lite växellådsolja vid den nya packboxen.. Jag stannade och kollade under bilen 2 ggr. när jag var ute och provkörde och då gick det inte att se något läckage, innan jag ställde in den i garaget så belastade jag motorn med lite fullgaskörning för att se så att den låg stabilt i laddtryck med nya Wg fjädern så jag börjar fundera på om det är så att växellådan trycker ur sig olja genom ventileringen? Provade med bilen uppallad idag med växel i och kunde då inte se något läckage vid packboxen. Dock sitter avluftningen rakt ovanför så det kanske trycker ut genom den och rinner ner på utgående axel? Minns jag rätt så hade Micke K med dragrace Corsan något liknande problem?
Har kollat på en likadan låda som garagegrannen har och förberett en anslutningsnippel att ersätta org. avluftningen med. Då kan jag sätta på en slang där och dra upp den i motorutrymmet och se om det löser problemet. Förhoppningsvis hinner jag med det imorgon.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Kadett C -74 Saab turbo. Provkörning & Mappning!

Inlägg av Daniel-635 »

Min Getrag på 635an vill också fukta vid ventilationen.

Jag tror det är vid acceleration, som oljan trycks upp i det lilla röret.
Men det kan också vara höga varvtal som "Stänker runt" oljan mer, eller en kombination.

Tyvärr sitter det så illa till att jag inte fixat problemet ännu.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo. Provkörning & Mappning!

Inlägg av David Herbertsson »

Intressant. Jag tror precis som du skriver att det är en kombination acceleration och höga varvtal som ställer till det. Får se om jag har löst det nu?

Bild
Gjorde en insats på lådans ventilation idag. Detta är en närbild på mitt spakställ och lådans ventilation. Ser ju rätt misstänkt ut med oljan runt "hatten" på ventilationen.
Kör ju med Redline Shockproof, därav färgen.

Bild
Filade ner gängorna lite på en instickskoppling för 8 mm slang så att det blev mer av en presspassning och tryckte dit den i hålet.

Bild
Drog upp andra änden i motorutrymmet och ska ta en provtur imorgon och se hur det verkar.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo. Provkörning & Mappning!

Inlägg av David Herbertsson »

Lite sen återkoppling :) Det blev bättre med lådans ventilation, men inte helt bra.

Det har iaf hänt lite under semestertiderna och senaste veckan.
Planen var att försöka få gjort SFRO 2 före semestern men så blev det inte. Först hade jag en del svårigheter att få tag i besiktningsmannen & när jag väl fick tag i honom så hade han fått Corona, som tur var gick det bra för honom. Eftersom jag ville kunna köra och prova ut bilen lite mer under semestern så ringde jag till lokala Bilprovningen och fick tala med en Besiktnings Ingenjör som var mycket tillmötesgående. Förklarade situationen och hans svar var: -Givetvis ska du ju kunna köra med bilen när du har semester! Det är bara att boka en tid så löser vi det. Trevligt med ett sådant bemötande :thumbright: (Anledningen till att jag ringde var att jag var osäker på om besiktningen avbryts när dom upptäcker att så mycket avviker från standard, och svaret är att dom har rätt att göra som dom vill där, antingen avbryta besiktningen eller genomföra den.)

Bild
Snygg parkering.
Som väntat fick jag några tvåor, men vad som bättre var är att jag fick testat bromsarna i deras rullar efter bytet av huvudcylinder, 2,2 fram och 1,1 bak.

Bild
En bild från en av dagarna som jag var ute och körde, tycker det blev en bra bild.

Bild
Jag får väl vara ärlig med att säga att jag faktiskt inte var särskilt nöjd med bilen efter besiktningen så jag körde inte så mycket första veckorna på semestern utan snickrade mest på mitt blivande garage. En av anledningarna var att den inte såg klok ut när den var så hög fram. Den faktiska höjden från skärmkanten till marken var egentligen inte så stor mellan fram & bak, men det faktum att jag hade smalare däck fram med lägre profil gjorde att det blev mer luft mellan däck och skärmkant. Kapade ett varv på fjädrarna och det gjorde gott. Ett varv till både fram och bak är nog vad som behövs, men det får bli efter registrering och besiktning är klart.

Bild
Ett annat störningsmoment var att det luktade mycket bensin i bilen efter att jag tankat fullt och att tankmätaren inte fungerade riktigt. Tankmätaren sitter på sidan av tanken och jag märkte att det fuktade runt locket.

Bild
Skar ut en ny packning ur 2 mm neoprengummi. För att få tankmätaren att fungera bättre så fick jag vända armaturen uppochner för att få rätt "håll" på skalan och sedan vinkla om armen till flottören samt kapa och fila i i plåthuset eftersom hela skalan inte användes riktigt; När flottören var i botten så var ohm-talet fortfarande lite för högt och det fanns 3-4 mm till på skalan och därför behövdes lite mer slaglängd. Nu verkar det funka lite mer som det ska. Visar rätt vid halv tank men det ger hur det stämmer vid ändlägena. Det är ju ingen dämpning på signalen som på en modern bil så nålen fladdrar ju runt när man svänger, men det kan jag nog leva med. ...Ett tag :)

Bild
Vid ca. 2000 varv så blev det lite skrammel från mina värmesköldar runt katalysator och grenrör så jag trådade kanterna med 2 mm svetstråd och det gjorde gott för styvheten.

Bild
Allt som jag har rostlagat under bilen och hjulhuset var ju bara lackerat så jag kletade på underredsmassa. Sparade kardantunneln då det är enklare att se växellåds oljan mot den röda färgen, enklare att se när jag får bukt med läckaget.

Bild

Bild
Ljudnivån inför SFRO 2 får max vara 84 Db i snitt som mäts under acceleration på 2:ans & 3:ans växel. Sträckan för mätområdet är 20 meter långt och mikrofonerna är placerade på höger respektive vänster sida av bilen, 7,5 meter från en tänkt centrumlinje av bilen. Jag hade 86-87 Db redan på tomgång så det krävs ju lite åtgärd om detta ska gå vägen. Gjorde en insats till bakre dämparen som jag stoppade full med diskbollar från ICA.

Bild
Så här blev resultatet, mätt med app i telefonen, rakt bakifrån med bilen stillastående. Gjorde ett test utomhus som skulle motsvara SFROs mätförfarande innan jag hade gjort insatsen och om resultatet är linjärt så ska detta klara sig.

Efter detta så körde jag lite mer med bilen för att se om jag skulle bli lite mer nöjd vid bilen när jag har vant mig mer vid den. En sak som jag absolut inte har varit nöjd med redan från första provkörningen är min diff. Monterade ju i en lockerdiff från Powertrax, ungefär samma konstruktion som en Aussie locker. Det positiva man kan säga om den är att den var tyst när den kuggar över vid skarpa svängar, mest ett klickande som hörs gentemot Aussie som verkar låta som att hela Helvetet har brutit lös.

Första problemet är att pga. konstruktionen så är det ett glapp i diffen, blir ungefär som att köra med totallt uppglappade knutkors, kardanen kan ju snurra kanske 1/8 varv innan det händer något och det medför ju att det blir en smäll och ett ryck om man inte är väldigt snäll med kopplingen.

Sedan när man väl har startat med en smäll :doh: så driver det mer eller mindre på höger eller vänster hjul innan diffen låser, detta är alltså inte under hjulspinn utan helt normal brukskörning, varvid det känns som att bakaxlen sitter helt löst och bilen drar åt olika håll. (Ja, jag vet att det måste vara exakt samma lufttryck i bakdäcken, inte minsta lilla anliggande broms osv.)

I detta läget har vi alltså kommit iväg från stillastående med en smäll, en bil som beter sig som en Krabba och vi börjar närma oss något som man skulle kunna kalla bilkörning.. :lol: Under en sådan aktivitet så tycker jag det är kul att vrida på ratten, alltså svänga, och om man har lite väghållning så kan man ju använda gaspedalen även under kurvtagning. Fast inte om man har en lockerdiff. Lägger man på minsta lilla gas under kurvtagning så känns det som att framvagnen hoppar 30 cm åt motsatt håll som man svänger när diffen låser upp.

Förstå mig rätt, det går att köra med en sådan diff. Den låser upp när man sladdar och gör en burnout så funktionen finns där, men då kör jag hellre med svetsad diff faktiskt. Det känns som att man får det sämsta av båda världarna med en sådan här diff. För mig så tar alla dom här smågrejerna totalt död på körglädjen. Bilen inger inget förtroende i sitt uppförande. Det känns som att man kör runt i en jäkla skrotbil. Jag kan medge att jag är ganska petig med funktionerna på mina grejer, så att detta kanske är helt acceptabelt för någon annan.

Vid detta läget har jag kört ca. 75 mil med bilen. Har råkat ut för att diffen har betett sig inkonsekvent vid några tillfällen och t. ex. släppt på ena hjulen under kurvtagning och gaspådrag och ena dagen påväg hem från jobbet så märker jag att om jag håller fullt på treans växel så när jag kommer upp på 3000 varv och ca. 95-100 km/h så får jag hjulspinn? Det har jag inte fått innan och jag laddar lika lite som innan. Detta upprepas några ggr och det är sista dagen innan körförbud så bilen blir ståendes medans jag grejar med annat. Ställer upp den på pallbockar och tänker köra bilen på pallbockarna för att kunna se om det bara är höga varv som gör att lådan ventilerar ut olja. När jag släpper upp kopplingen så låter det som att diffen bara kuggar över som vid skarp kurvtagning? Provar då att för hand försöka få diffen att låsa upp, men det är helt omöjligt.

Bild
Ser inget mer än att den inte låser i riktigt i kuggarna när jag öppnar bakaxeln, men ser inte varför så jag river ut allt.

Bild
Så här ska det inte se ut.

Bild
Köpte en Torsen diff istället som jag fick hem i torsdags Em.

Bild
Hastighetsmätarkransen inmätt på rätt höjd.

Bild
Monterad med nya lager och provkörd igår kväll.

Hur blev det då?
Körde bara 2-3 mil men så här långt är jag väldigt nöjd! Inget smällande, ryck eller instabilitet. Bilen beter sig helt normalt och övergång mellan diffverkan och låsning sker helt sömlöst. Känns som att åka med en välfungerande lamelldiff. Kurvtagning under gaspådrag är helt odramatiskt. Detta var värt varenda krona! :thumbright:

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Kadett C -74 Saab turbo. Rasad diff & ny monterad..

Inlägg av Daniel-635 »

Tråkigt med alla strul, men det närmar ju sig en "färdig" bil i alla fall !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo. Rasad diff & ny monterad..

Inlägg av Bassek »

Såg dig på "byn" för några veckor se`n, trodde du var ute och "okynneskörde"... Kul att du börjar få ordning på grejjorna. Hoppas du får klart bes snart så du kan börja köra på riktigt.
MVH Basse

EDIT Snart dax för en ny tryckrörssvetsning igen, nu 1,9tdi i grabbens a-traktor...
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo. Rasad diff & ny monterad..

Inlägg av David Herbertsson »

Daniel-635 skrev:Tråkigt med alla strul, men det närmar ju sig en "färdig" bil i alla fall !
Jo, fast egentligen har det varit ganska skonsamt ändå. På drygt 80 mil med allting ombyggt så är det enda, förutom diffen då.., som har gått sönder en slang till kylarvattnet. Denna hade jag nog lyckats skada lite när jag satte ihop den så det räckte att kapa av 1 cm och återmontera. Att jag skulle ersätta diffen visste jag redan efter första provkörningen. Att det blev nu och inte i vinter spelar ju egentligen ingen roll. Som du säger så närmar det sig en användbar bil, ska bli kul att kunna köra mer och se vad man gillar/ inte gillar med den.

Bassek: Japp det har blivit lite körande iaf. Hoppas på att besiktning är rätt så nära nu, är lite grejer som behöver klaffa bara. Inga problem med svetsning, hör av dig när det är dags.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo. SFRO 2 Klar!

Inlägg av David Herbertsson »

Bild

Idag bar det iväg till Laholm för SFRO 2. Bromsoket höger bak bestämde sig för att kärva lite när det skulle testas bromsar, i övrigt gick allt bra. Min insats till ljuddämparen blev nästan FÖR bra, tror det blev 73 DbA i snitt :shock: Känns skönt detta, nu är det bara att invänta papperen och få den genom besiktningen.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Kadett C -74 Saab turbo. Rasad diff & ny monterad..

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Grattis :thumbright: :thumbright: :thumbright:
Bra jobbat!!
Hur lyckades du få den att gå såå tyst :shock:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo. SFRO 2 klar!

Inlägg av David Herbertsson »

Tack! :)
ICA´s diskbollar for the win!! :thumbright: :lol: Insatsen jag byggde gjorde susen.
Var faktiskt lite orolig för att det skulle låta för mkt från motorn, men det var lungt.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Kadett C -74 Saab turbo. SFRO 2 klar!

Inlägg av patrikh »

Kul och grattis! :thumbright:

Bygger du klart min nu också när du ändå har ångan uppe? :wink:
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Kadett C -74 Saab turbo. SFRO 2 klar!

Inlägg av jompazx »

varför har du satt butyl på oljetråget?
mvh! Jonathan Hall
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo. SFRO 2 klar!

Inlägg av David Herbertsson »

patrikh skrev:Kul och grattis! :thumbright:

Bygger du klart min nu också när du ändå har ångan uppe? :wink:
Tack!
Jag tycker nog att byggandet är det roligaste, dock ledsnar man ju lite om det blir för långdraget. Blir långt att åka till Stockholm dock för att bygga.. Du får komma hit istället:-)

Jompazx: Misstänker att du har postat i fel tråd? Ingen Butyl på tråget iaf. :lol:

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: Kadett C -74 Saab turbo. SFRO 2 klar!

Inlägg av J.Eklund »

Yiehaa! Grattis! Skönt att ha både sfro och regbes klara innan vintern så det är ur världen när vårvärmen kommer. :thumbright:
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
Skriv svar