Lite sen återkoppling
Det blev bättre med lådans ventilation, men inte helt bra.
Det har iaf hänt lite under semestertiderna och senaste veckan.
Planen var att försöka få gjort SFRO 2 före semestern men så blev det inte. Först hade jag en del svårigheter att få tag i besiktningsmannen & när jag väl fick tag i honom så hade han fått Corona, som tur var gick det bra för honom. Eftersom jag ville kunna köra och prova ut bilen lite mer under semestern så ringde jag till lokala Bilprovningen och fick tala med en Besiktnings Ingenjör som var mycket tillmötesgående. Förklarade situationen och hans svar var: -Givetvis ska du ju kunna köra med bilen när du har semester! Det är bara att boka en tid så löser vi det. Trevligt med ett sådant bemötande
(Anledningen till att jag ringde var att jag var osäker på om besiktningen avbryts när dom upptäcker att så mycket avviker från standard, och svaret är att dom har rätt att göra som dom vill där, antingen avbryta besiktningen eller genomföra den.)
Snygg parkering.
Som väntat fick jag några tvåor, men vad som bättre var är att jag fick testat bromsarna i deras rullar efter bytet av huvudcylinder, 2,2 fram och 1,1 bak.
En bild från en av dagarna som jag var ute och körde, tycker det blev en bra bild.
Jag får väl vara ärlig med att säga att jag faktiskt inte var särskilt nöjd med bilen efter besiktningen så jag körde inte så mycket första veckorna på semestern utan snickrade mest på mitt blivande garage. En av anledningarna var att den inte såg klok ut när den var så hög fram. Den faktiska höjden från skärmkanten till marken var egentligen inte så stor mellan fram & bak, men det faktum att jag hade smalare däck fram med lägre profil gjorde att det blev mer luft mellan däck och skärmkant. Kapade ett varv på fjädrarna och det gjorde gott. Ett varv till både fram och bak är nog vad som behövs, men det får bli efter registrering och besiktning är klart.
Ett annat störningsmoment var att det luktade mycket bensin i bilen efter att jag tankat fullt och att tankmätaren inte fungerade riktigt. Tankmätaren sitter på sidan av tanken och jag märkte att det fuktade runt locket.
Skar ut en ny packning ur 2 mm neoprengummi. För att få tankmätaren att fungera bättre så fick jag vända armaturen uppochner för att få rätt "håll" på skalan och sedan vinkla om armen till flottören samt kapa och fila i i plåthuset eftersom hela skalan inte användes riktigt; När flottören var i botten så var ohm-talet fortfarande lite för högt och det fanns 3-4 mm till på skalan och därför behövdes lite mer slaglängd. Nu verkar det funka lite mer som det ska. Visar rätt vid halv tank men det ger hur det stämmer vid ändlägena. Det är ju ingen dämpning på signalen som på en modern bil så nålen fladdrar ju runt när man svänger, men det kan jag nog leva med. ...Ett tag
Vid ca. 2000 varv så blev det lite skrammel från mina värmesköldar runt katalysator och grenrör så jag trådade kanterna med 2 mm svetstråd och det gjorde gott för styvheten.
Allt som jag har rostlagat under bilen och hjulhuset var ju bara lackerat så jag kletade på underredsmassa. Sparade kardantunneln då det är enklare att se växellåds oljan mot den röda färgen, enklare att se när jag får bukt med läckaget.
Ljudnivån inför SFRO 2 får max vara 84 Db i snitt som mäts under acceleration på 2:ans & 3:ans växel. Sträckan för mätområdet är 20 meter långt och mikrofonerna är placerade på höger respektive vänster sida av bilen, 7,5 meter från en tänkt centrumlinje av bilen. Jag hade 86-87 Db redan på tomgång så det krävs ju lite åtgärd om detta ska gå vägen. Gjorde en insats till bakre dämparen som jag stoppade full med diskbollar från ICA.
Så här blev resultatet, mätt med app i telefonen, rakt bakifrån med bilen stillastående. Gjorde ett test utomhus som skulle motsvara SFROs mätförfarande innan jag hade gjort insatsen och om resultatet är linjärt så ska detta klara sig.
Efter detta så körde jag lite mer med bilen för att se om jag skulle bli lite mer nöjd vid bilen när jag har vant mig mer vid den. En sak som jag absolut inte har varit nöjd med redan från första provkörningen är min diff. Monterade ju i en lockerdiff från Powertrax, ungefär samma konstruktion som en Aussie locker. Det positiva man kan säga om den är att den var tyst när den kuggar över vid skarpa svängar, mest ett klickande som hörs gentemot Aussie som verkar låta som att hela Helvetet har brutit lös.
Första problemet är att pga. konstruktionen så är det ett glapp i diffen, blir ungefär som att köra med totallt uppglappade knutkors, kardanen kan ju snurra kanske 1/8 varv innan det händer något och det medför ju att det blir en smäll och ett ryck om man inte är väldigt snäll med kopplingen.
Sedan när man väl har startat med en smäll
så driver det mer eller mindre på höger eller vänster hjul innan diffen låser, detta är alltså inte under hjulspinn utan helt normal brukskörning, varvid det känns som att bakaxlen sitter helt löst och bilen drar åt olika håll. (Ja, jag vet att det måste vara exakt samma lufttryck i bakdäcken, inte minsta lilla anliggande broms osv.)
I detta läget har vi alltså kommit iväg från stillastående med en smäll, en bil som beter sig som en Krabba och vi börjar närma oss något som man skulle kunna kalla bilkörning..
Under en sådan aktivitet så tycker jag det är kul att vrida på ratten, alltså svänga, och om man har lite väghållning så kan man ju använda gaspedalen även under kurvtagning. Fast inte om man har en lockerdiff. Lägger man på minsta lilla gas under kurvtagning så känns det som att framvagnen hoppar 30 cm åt motsatt håll som man svänger när diffen låser upp.
Förstå mig rätt, det går att köra med en sådan diff. Den låser upp när man sladdar och gör en burnout så funktionen finns där, men då kör jag hellre med svetsad diff faktiskt. Det känns som att man får det sämsta av båda världarna med en sådan här diff. För mig så tar alla dom här smågrejerna totalt död på körglädjen. Bilen inger inget förtroende i sitt uppförande. Det känns som att man kör runt i en jäkla skrotbil. Jag kan medge att jag är ganska petig med funktionerna på mina grejer, så att detta kanske är helt acceptabelt för någon annan.
Vid detta läget har jag kört ca. 75 mil med bilen. Har råkat ut för att diffen har betett sig inkonsekvent vid några tillfällen och t. ex. släppt på ena hjulen under kurvtagning och gaspådrag och ena dagen påväg hem från jobbet så märker jag att om jag håller fullt på treans växel så när jag kommer upp på 3000 varv och ca. 95-100 km/h så får jag hjulspinn? Det har jag inte fått innan och jag laddar lika lite som innan. Detta upprepas några ggr och det är sista dagen innan körförbud så bilen blir ståendes medans jag grejar med annat. Ställer upp den på pallbockar och tänker köra bilen på pallbockarna för att kunna se om det bara är höga varv som gör att lådan ventilerar ut olja. När jag släpper upp kopplingen så låter det som att diffen bara kuggar över som vid skarp kurvtagning? Provar då att för hand försöka få diffen att låsa upp, men det är helt omöjligt.
Ser inget mer än att den inte låser i riktigt i kuggarna när jag öppnar bakaxeln, men ser inte varför så jag river ut allt.
Så här ska det inte se ut.
Köpte en Torsen diff istället som jag fick hem i torsdags Em.
Hastighetsmätarkransen inmätt på rätt höjd.
Monterad med nya lager och provkörd igår kväll.
Hur blev det då?
Körde bara 2-3 mil men så här långt är jag väldigt nöjd! Inget smällande, ryck eller instabilitet. Bilen beter sig helt normalt och övergång mellan diffverkan och låsning sker helt sömlöst. Känns som att åka med en välfungerande lamelldiff. Kurvtagning under gaspådrag är helt odramatiskt. Detta var värt varenda krona!
/David