Sida 1 av 1

Funderingar ang grenrör, 3-1 pulssplit, s54 borgwarner efr

Postat: tis nov 25, 2014 12:51 pm
av ragge_c
klurar på att bygga ett grenrör till min s54 turbo, kommer köra med en twinscroll turbo efr 9180, så blir pulssplit,
då e frågan hur man ska bygga smidigast/bäst ? läst mig till att dom spolar lite snabbare om man drar ihop 3 cyl sen går dom i ett rör tillsammans minst 1dm innan turbon, nån som vet om detta stämmer ? såg jens skriva om de i nån tråd,sett lite olika alternativ på grenrör, nån som vågar uttala sig om dessa ?
sen e fråga om man ska bygga i rf eller ej, kanske vore skönt o slippa rosten invändigt när man kör e85 ?
sen e det ju frågan med glödskal, men verkar inte som någon råkat ut för de, läste även där att det var audikillar med sin första 55mm kullagrade turbo som noja över de ?! :mrgreen:

kommer bli lite småtrågt då turbon kommer sitta ganska långt fram, s54 i e36

Bild
Bild
Bild

Re: Funderingar ang grenrör, 3-1 pulssplit, s54 borgwarner

Postat: mån dec 01, 2014 12:44 pm
av Jens Gustavsson
hej berätta mer om motorn som mått in och ut på compressor och turbin samt kamaxlar, användnings område så ska jag försöka hjälpa dig.

jag ska googla på vad en S54 är mer exakt jag som inte kan alla bmw benämningar rakt av :)

mvh jens

Re: Funderingar ang grenrör, 3-1 pulssplit, s54 borgwarner

Postat: mån dec 01, 2014 7:39 pm
av ragge_c
http://www.full-race.com/store/turbos/b ... turbo.html där har du lite info om turbo, kommer köra med ar1,05

Re: Funderingar ang grenrör, 3-1 pulssplit, s54 borgwarner

Postat: tis dec 02, 2014 6:46 am
av Kadett4wd
det övre grenröret såg bäst ut förutom kollektorn, den såg makaber ut.

Re: Funderingar ang grenrör, 3-1 pulssplit, s54 borgwarner

Postat: tis dec 02, 2014 12:23 pm
av ragge_c
doc race grenröret ser kanon ut, dock kör jag med twinentry t4fläns, så borde bli kanon ! dock kostar det 2400$
går väl att knåpa ihop ett eget, men det tar nog sin tid, sen e det ju om man ska bygga i RF eller svart, verkar som alla tycker olika