Sida 1 av 2

Slitna ventillyftare, varför?

Postat: tis dec 16, 2014 8:46 pm
av Deztallica
Detta gäller förvisso motorcyklar.
Det har hänt två likadana på väldigt kort tid och tidigare har jag aldrig sett det.
Varför blir det så här?


Bild


Bild


Bild

Re: Slitna ventillyftare, varför?

Postat: ons dec 17, 2014 12:32 pm
av mauser240
Tjo. Har du koll på ventilspelet samt tillräckliga marginaler åt alla håll? Oljetillförseln i skick?

Re: Slitna ventillyftare, varför?

Postat: ons dec 17, 2014 6:00 pm
av Deztallica
Hej.
Ventilspelet har varit korrekt i båda fallen samt oljan förmodar jag ha varit korrekt ty motorerna är båda 2014.

Re: Slitna ventillyftare, varför?

Postat: ons dec 17, 2014 11:10 pm
av Erland Cox
Är dom från Kina så ät det svaret på frågan.

Erland

Re: Slitna ventillyftare, varför?

Postat: tor dec 18, 2014 9:52 am
av Deztallica
Nej det är nya genuina japaner. Standard i motorn, inte bytta, inte eftermarknad.
Dom har en gångtid på kanske 7 timmar respektive ~15-20 timmar.

Re: Slitna ventillyftare, varför?

Postat: tor dec 18, 2014 10:38 am
av mauser240
Tillverkningsfel.

Re: Slitna ventillyftare, varför?

Postat: fre dec 19, 2014 7:13 am
av Jens Gustavsson
vad kör du för olja?

vad är det för typ av motor? racer eller typ gräs klippare?

kan va nå fel i hårdheten på lyftarna?

ser ut som om lyftarna är i oljebad som på en B230 8v... skumt brukar ju fungera bra.

mvh jens

Re: Slitna ventillyftare, varför?

Postat: fre dec 19, 2014 9:13 am
av Deztallica
Det kan väl kallas en racemaskin då båda är 250cc motocrossmotorer med 40-42hk.
De ligger i oljebad och båda körs på originalolja helsyntet 10W/40 och den är bytt med goda marginaler.
En nämnvärd sak är att totala oljemängden endast 7dl.

Re: Slitna ventillyftare, varför?

Postat: fre dec 19, 2014 10:50 am
av Kadett4wd
det är helt std?
Inte mera lyft pga nån trimkam?

Re: Slitna ventillyftare, varför?

Postat: fre dec 19, 2014 12:12 pm
av Deztallica
Helt oöppnade motorer.

Re: Slitna ventillyftare, varför?

Postat: fre dec 19, 2014 12:22 pm
av Kadett4wd
ok,, tänkte om det bottnade mellan retainer och styrningen.

då vill jag tro det beror på härdfel helt enkelt.

Re: Slitna ventillyftare, varför?

Postat: fre dec 19, 2014 1:21 pm
av Jens Gustavsson
vad säger han som säljer de nya då? inget dom har haft problem med och som de kanske fixar gratis?

mvh jens

Re: Slitna ventillyftare, varför?

Postat: fre dec 19, 2014 1:40 pm
av Kadett4wd
kamaxeln är i stål va?
den har inte samma självsmörjande egenskaper som segjärnskamaxlar.
Jag trimmade en Aprilia SXV550 förut och där hade de gått en lite annorlunda väg.

de hade som slagit massa märken i kammen, stora som om du lagt ett hårstrå och pressat utav fan så det blev märke.
kors och tvärs var de, likt glasfibermatta.

Detta gav liknande egenskaper som en krysshenad cylinder antar jag.

Re: Slitna ventillyftare, varför?

Postat: mån jan 12, 2015 8:56 pm
av Phranz
Får man fråga vad det är för märke? Gissar på Honda med så lite olja?

Re: Slitna ventillyftare, varför?

Postat: tis jan 13, 2015 12:28 pm
av Deztallica
Det är Yamahamotorer.
Just den tryckaren som är drabbad (samma på båda) är samma sida som dekompventilen som stängs av en vikt som slungas ut. Då borde all skada vara skedd när man sakta trampar runt motorn på kicken och skadat på grund utav en dålig härdning.
Yamaha har stoppat tillverkningen och återkallat vissa modeller just av härdningsfel på andra delar nu till 2015.

Har inte lyft på locket och kollat statusen på tryckaren och kammen sen det byttes.