Sida 1 av 1
Extraktorrör med kammare
Postat: lör dec 20, 2014 12:26 pm
av Erik Persson
Jag har vid några tillfällen sett bilder på extraktorrör med extra kammare. Dessa kammare förbinder cylinder 1 med 2 respektive 3 med 4. Företrädesvis har det varit finska rally-byggen om jag inte är ute och cyklar.
Har dessa någon effekt och vad är teorin bakom?
Svårt att minnas var jag sett det men hittade några bilder vid sökning i alla fall:

Re: Extraktorrör med kammare
Postat: sön aug 09, 2015 7:31 pm
av Nicke H
Hmm, nu blev man ju nyfiken. Finns det någon som vet nått mer om detta?

Re: Extraktorrör med kammare
Postat: tis aug 11, 2015 1:23 am
av Erland Cox
Innovative High-Performance Exhaust System With Interference Pipe Butterflies
The exhaust system on the S 1000 RR is likewise built for maximum performance. For this reason, to save weight and to centralize all masses, the development engineers at BMW Motorrad decided to fit the exhaust system beneath the engine, instead of choosing an under-seat solution.
The four individual manifolds of equal length first merge beneath the engine block into two pipes (4-in-2-in-1 principle) and then come together in an extra-large pre-silencer with three chambers working according to the reflection principle.
From there the flow of exhaust gas goes out through a short, light and very dynamic absorption rear muffler. Both the outer skin and the interior of the complete system are made of top-quality stainless steel.
To achieve optimum rideability as the prerequisite for sporting and dynamic performance on the road and fast laps on the track, a homogeneous power and torque curve is absolutely essential. The exhaust system on the S 1000 RR therefore comes with two interference- type butterflies within two connection tubes linking the two outer and the two inner manifolds in the immediate vicinity of the exhaust ducts.
Depending on various engine map parameters such as engine speed and the position of the throttle butterfly, an actuator opens and closes both of these flaps, opening or, respectively, interrupting the connection between the two manifolds.
This coordinates oscillations in the flow of exhaust masses in order to reduce exhaust gas counter-pressure at exactly the right point (like in a racing muffler) and increase the cylinder charge accordingly.
This technology never seen before on a production motorcycle makes a significant contribution to the homogenous and “beefy” power and performance characteristics of the engine, ensuring very good torque and boosting the overall performance of the S 1000 RR to an even higher level.
The two metal-based catalytic converters with cell density of 100 cells/sq inch are fitted in the pre-silencers upfront of the manifold entry point. They come complete with a rhodium/palladium coating combining high temperature resistance with a long running life.
http://www.webbikeworld.com/BMW-motorcy ... ycle-2.htm
Erland
Re: Extraktorrör med kammare
Postat: ons aug 12, 2015 12:30 pm
av Erik Persson
Med hyfsad elektronisk styrning misstänker jag att det går att labba med pulserna i rören men det vore intressant att veta vad burkarna på de finska grenrören gör för nytta. Och vid vilka varvtal.
Re: Extraktorrör med kammare
Postat: ons aug 12, 2015 5:20 pm
av Thunderbo1t
Jag tror det är för att "lura" de som inte har dem..... Kanske inte ens är inkopplade

Re: Extraktorrör med kammare
Postat: mån aug 17, 2015 7:17 pm
av Erland Cox
Det brukade sitta såna på trimgrenrör för radfyror på mc på 90 talet.
Fyller säkert ett hål i effektkurvan vilket var svårare med förgasare.
Erland
Re: Extraktorrör med kammare
Postat: tis aug 18, 2015 10:25 pm
av tfr
Stämmer bra det det bästa avgasröret till gammel gixxern (gsxr 1100r) var "yoshimura duplex" det hade dessa "burkar",
I tester mellan olika tillverkares avgas så gav detta typ 10-15hk extra i mellanregistret.
//T
Re: Extraktorrör med kammare
Postat: ons aug 19, 2015 8:17 am
av lyyski
Lite samma funktion som boost bottle på insugsidan?
Eller har man bara det på 2taktare?
Re: Extraktorrör med kammare
Postat: ons aug 19, 2015 12:33 pm
av nkro
På min peugeot 306 gti sitter det en plastburk under insuget. Så ngt liknande verkar användas på insuget på 4 taktare.
Re: Extraktorrör med kammare
Postat: ons aug 19, 2015 4:57 pm
av freiman
På insuget är det väll en resonansdämpare för att minska ljudet? Har även sett sådana avgas burkar på 4t crossar så ngt bör dom väll göra
Re: Extraktorrör med kammare
Postat: ons aug 19, 2015 9:24 pm
av nkro
Stämmer säkert. Kallas Air resonator. Nu när jag kollade upp det.
Re: Extraktorrör med kammare
Postat: lör aug 22, 2015 10:12 pm
av Jarmo Y
Ibland funkar de, om effektkurvan går ojämnt upp och ner, +- några hästar, utjämnar de kurvan men inte alltid. Aldrig har sett att de gör riktigt bättre motor, lönar sej inte att göra men är inte mycket jobb att prova.