Sida 1 av 2

Krånglig Lancia

Postat: lör dec 20, 2014 7:30 pm
av MDSE
Eftersom jag tyckte min 240 gick alldeles för pålitligt så köpte jag mig en Lancia Delta Integrale 8v... :hihi:

Gick ju hur bra som helst 40 mil hem och även ett par dagars lekande och glidande till, men så kom dagen då det gick snett. Lekte lite rally efter en asfalterad skogsväg och åkte i ett gupp som ändå var ganska svagt. Då blev det bara tyst och motorn stannade. Ingen direkt förvarning utom att den pendlade lite på tomgång när jag kallstartade den tidigare. Efter att ha väntat en stund och låtit den kallna startade den igen och gick på alla burkar men pendlade kraftigt på tomgången och slutligen dog den. Det blev bogsering hem. :angryfire:

Här hemma har jag putsat och bränt av tändstiften som var svarta och blöta efter startförsök. Startade den sen idag för att ta en provtur. Den gick ju bra nu, tills jag kört en kilometer eller två. Då började det igen, men gradvis. Började med att den bara tappade all kraft en sekund eller två för att sedan gå riktigt igen. Sen kommer "tappen" allt frekventare tills den tappar orken helt och stannar. När den gjort det orkar den bara starta och gå på tomgång ett par sekunder och dör om man rör gasen. Det verkar ju som att den dör när den blir varm.

Det sitter en eftermarknads-bränsletrycksregulator med mätare och den visar 3 bar på tomgång. Vad den visar när bilen dör är svårare att veta, men det känns som att den tappar soppatillförseln.

Sitter även dussintals fult dragna vakuumslangar och tryckrör åt alla håll som föregående ägare meckat dit. Kan en kraftig vakuumläcka göra att bilen beter sig såhär? Den bygger ju laddtryck när den är kall.

Någon som har nån idé? Finns det några standardfel på dessa bilar som kan arta sig på detta vis?

Re: Krånglig Lancia

Postat: lör dec 20, 2014 10:02 pm
av MotorKnyttet
Vilken modell har du?
Finns ju tyvärr ett gäng att välja mellan, du skrev "Lancia Delta Integrale 8v" men är det, 1300cc år.1980-89, rak 4 SOHC 8v, 1299 cm³ med 75 vilda hk :hihi: och Förgasare.
Eller, 1500cc år.1980-89, rak 4 SOHC 8v 1498 cm³ 85 vildare hk med Förgasare.

Eller, (knappast troligt) en GT mellan åren.1982-86, rak 4 DOHC 8v på 1585 cm³ och 105 hk med förgasare.

Eller, en HF Turbo år.1983-86. rak 4 DOHC 8v 1585 cm³ på vassa 130 hk också den med Förgasare men med turbo.

Eller, HF 4WD .år.1986-87. rak 4 DOHC 8v 1995 cm³ 165 hk Bränsleinsprutning och turbo.

Eller. GT i.e. år.1987-93. rak 4 DOHC 8v 1585 cm³ 109 hk Bränsleinsprutning.

Eller. HF i.e. Turbo.år 1987-93 rak 4 DOHC 8v 1585 cm³ 140 hk Bränsleinsprutning, turbo.

Eller. HF Integrale. år 1988-89 rak 4 DOHC 8v 1995 cm³ 185 hk Bränsleinsprutning, turbo.

Eller. 1300. år 1990-91 rak 4 SOHC 8v 1301 cm³ 76 hk Bränsleinsprutning Katalysator.

Eller. 1500. år 1990-93 rak 4 SOHC 8v 1498 cm³ 80 hk Bränsleinsprutning Katalysator.

Dieselmotorerna hoppade jag över (kanske jag inte skulle gjort :shock: )

Hur som, så börja med alla galna slangdragningar å fixa det, sedan kan du (om du nu har insprut) kolla reläet till soppa å tändsystemet, brukar fucka upp sig med knasiga varm å kall fenomen ibland, och om du har tändmodul på din (sitter iaf. på "vissa" 16v motorer) byt ut den. Och även om det kanske inte hjälper att få bort just detta problem så råder jag dig att byta stift till NGK.

Det du beskriver är ett ganska vanligt förekommande fenomen på dessa kärror, men nästan aldrig samma fel som orsakar symtomen tyvärr. Så det är bara och leta å felsöka och fråga om mera tips om man kör fast. :wink:

Lycka till! :thumbright:

Mvh// Tobbe P

Re: Krånglig Lancia

Postat: lör dec 20, 2014 10:22 pm
av MDSE
Det finns många Delta ja men när det gäller Integrale är det väl bara 8v och 16v. Detta är en HF Integrale 8v kat från 1991 med tvåliters turbomotor och 180hk.

Nån tändmodul har jag inte, däremot en tändspole. Såg att kablarna till kontaktstycket på den var lite torrspruckna och skalade. Antagligen inte det som är felet eftersom det inte kortsluts men går det att få tag i utbytes kabelhärvor?

Funderade även på svänghjulspositionsgivaren, om det kan vara en sprucken lödning eller något som tappar kontakten när den blir varm?

Re: Krånglig Lancia

Postat: sön dec 21, 2014 1:19 am
av loop
Kolla katten. Om den rasat så det är tätt så kan det vara sådär.

Re: Krånglig Lancia

Postat: sön dec 21, 2014 4:39 am
av MDSE
Men när katten blir igensatt brukar väl bilen bli seg och trött? Den här går som den ska, tills det börjar jävlas och då är det precis som att man vridit av tändningen, blir bara tvärdött. I intervaller först tills det ger upp helt. En sak jag ska tillägga är att om man då låter den stå i ett par timmar så den borde vara genomkall går den ej att starta. Men får den stå ännu längre, typ ett halvt dygn, startar den som vanligt.

Re: Krånglig Lancia

Postat: sön dec 21, 2014 6:35 pm
av MDSE
Nytt försök idag. Tog loss de två relän som sitter under huven och styr soppapump, tändning och spridare. Bytte även säkringen där och rengjorde alla kontakter med elektronikspray men de såg inte ärjade ut innan heller. Tog isär reläna och det såg mycket bra ut inuti. Mätte även på dem och hittade inga fel så de sattes tillbaka efter lite rengöring för säkerhets skull.

Sen startade bilen precis som vanligt, inga konstigheter. Lät den gå tio minuter på tomgång, sen dog den igen i vanlig ordning. Kollade nu och såg att jag fortfarande har 2,5 bar soppatryck efter att motorn stannat så det lär inte vara pumpen eller tryckregulatorn. Försöker man starta den igen så hackar den och baktänder igång, går jättelågt på tomgång och dör sen. Efter ett par försök går den inte att starta alls.

Tändning? Tjuvluft? Vette fan alltså...

Re: Krånglig Lancia

Postat: sön dec 21, 2014 7:22 pm
av Jens.k
MDSE skrev: Funderade även på svänghjulspositionsgivaren, om det kan vara en sprucken lödning eller något som tappar kontakten när den blir varm?
Vet inte om det är lika med den som det ser ut på bmw men på bmw så kan man mäta resistansen över givaren för att konstatera fel på den.

Har bytt två stycken på ett par bilar. Resistansen ska ligga på ungefär 800 - 1300 Ohm har jag för mig för att fungera som det är tänkt. De trasiga jag mätte på varierade hela tiden i mätvärde och hoppade mellan allt från rätt värde till flera tusen gånger det korrekta värdet. Har du en multimeter så är det bara prova, skadar ju inte iaf.

När de inte fungerade så betedde de sig som du beskriver på ett ungefär. Det kändes som att nån klippte tändningen. Kunde bli att den inte gick alls till att den ryckte för att det blev kontakt och avbrott om vartannat i givaren.

Re: Krånglig Lancia

Postat: mån dec 22, 2014 1:02 pm
av wallin
Weber marelli
Mappsensor styrt ?
Har haft liknade bekymmer på min coswort
En gång var det mapsensorn som fick spelet .
och en annan gång var det tändslutsteget .

Re: Krånglig Lancia

Postat: mån dec 22, 2014 4:01 pm
av Benny Steen
Jag har en Lancia Dedra turbo integrale 8v -93 med några kompisar. Det är i mycket samma bil. Väldigt roliga på vintervägar :-)
Bild

På termostathuset sitter det två elkontakter för jordning kolla så dom inte är lösa. Sedan är vattentempgivaren en känd felkälla. Den skal vissa 3kohm vid 25 grader och 300 ohm vid 90 grader.

kolla även boschkontakten till fördelaren, det är för hallgivaren inuti.
Vi har bara ägt bilen någon månad, men det vi hunnit fixa finns beskrivet på.

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=33121

Re: Krånglig Lancia

Postat: mån dec 22, 2014 11:43 pm
av MDSE
Jens.k skrev:
MDSE skrev: Funderade även på svänghjulspositionsgivaren, om det kan vara en sprucken lödning eller något som tappar kontakten när den blir varm?
Vet inte om det är lika med den som det ser ut på bmw men på bmw så kan man mäta resistansen över givaren för att konstatera fel på den.

Har bytt två stycken på ett par bilar. Resistansen ska ligga på ungefär 800 - 1300 Ohm har jag för mig för att fungera som det är tänkt. De trasiga jag mätte på varierade hela tiden i mätvärde och hoppade mellan allt från rätt värde till flera tusen gånger det korrekta värdet. Har du en multimeter så är det bara prova, skadar ju inte iaf.

När de inte fungerade så betedde de sig som du beskriver på ett ungefär. Det kändes som att nån klippte tändningen. Kunde bli att den inte gick alls till att den ryckte för att det blev kontakt och avbrott om vartannat i givaren.
Tackar, ska plocka fram multimetern och kolla lite. Måste sensorn vara inkopplad och motorn vara igång för att man ska kunna mäta?
wallin skrev:Weber marelli
Mappsensor styrt ?
Har haft liknade bekymmer på min coswort
En gång var det mapsensorn som fick spelet .
och en annan gång var det tändslutsteget .
Visst är det Weber Marelli och ja det är mapsensor. Finns det något sätt att mäta upp eller kontrollera dessa komponenter?
Benny Steen skrev:På termostathuset sitter det två elkontakter för jordning kolla så dom inte är lösa. Sedan är vattentempgivaren en känd felkälla. Den skal vissa 3kohm vid 25 grader och 300 ohm vid 90 grader.

kolla även boschkontakten till fördelaren, det är för hallgivaren inuti.
Vi har bara ägt bilen någon månad, men det vi hunnit fixa finns beskrivet på.

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=33121
Tackar för den, skall definitivt kollas upp! Ska väl ge mig på att plocka isär alla kontakter och spruta i elektronikrengöring också ifall det har ärgat eller krypit in fukt någonstans.

De gånger jag varit med om en defekt vattentemperaturgivare har det mest blivit så att bilen gått fetare och fetare, blöddrat och luktat bensin för att till sist sura ner sig. Den här bara stendör. :? Men det kan ju hända att symptomen blir olika på olika motorer.

Re: Krånglig Lancia

Postat: mån dec 22, 2014 11:58 pm
av Jens.k
När du mäter på svänghjulspositionsgivaren så behöver bilen inte vara igång eller så. Det räcker att rycka ur kontakten och mäta direkt på stiften.
På bmw så är det iaf 3 stift och mellan två av dem ska du få fram ett värde, de andra kombinationerna ska inte ge utslag alls om jag inte minns fel.

Re: Krånglig Lancia

Postat: tis dec 23, 2014 12:48 pm
av MDSE
Benny Steen skrev:På termostathuset sitter det två elkontakter för jordning kolla så dom inte är lösa.
Visst fan var dom lösa, helt och hållet. :doh: Ska kolla närmare på det imorgon men det här känns som att det kan vara felet. Skruven genom kabelskorna är utskruvad typ en centimeter.

Re: Krånglig Lancia

Postat: ons dec 24, 2014 12:40 am
av MotorKnyttet
Där har du säkert ringat in problemet. :thumbright:
Återkom gärna när du fixat anslutningarna till givarna, alltid kul å få höra när någon äntligen hittat felet och bilen funkar igen. :)

God Hjul! :santa_smile:

Re: Krånglig Lancia

Postat: ons dec 24, 2014 2:36 am
av MDSE
Skruven var inte ens igängad, var bara att dra ut den. Tyvärr verkar det vara lite gängpaj längst ut och skruven är för kort. Går att skruva i den men utan kabelskor. Får leta upp en längre skruv eller dra ny jordkabel. :)

Re: Krånglig Lancia

Postat: ons dec 31, 2014 3:36 pm
av MDSE
Funkade inte att dra en extra jord till termostathuset...

Mätte upp tempgivaren och den visar runt 2800 ohm vid rumstemperatur och runt 500 när den är nedsänkt i vatten som varit i vattenkokaren, typ 80-90 grader alltså. Inte exakt vad det ska vara men känns som det är i rätt kommun iallafall. Det är en Biltema multimeter så man kanske inte ska hänga upp sig på exakta värden...