Lätta vevaxel, bra eller dåligt?

Diskussioner för erfaret folk
504
För mycket laddtryck

Lätta vevaxel, bra eller dåligt?

Inlägg av 504 »

Jag funderar på att lätta min vevaxel den är till en fyrcylindrig motor och väger 25kg, det är en sugmotor med webrar m.m.
Jag tycker att den är rätt tung, tänkte att jag får en lättare motor om jag lättar veven.
Vinner jag nått på att lätta veven? Finns det nackdelar?
F-Son
För mycket laddtryck

Re: Lätta vevaxel, bra eller dåligt?

Inlägg av F-Son »

Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

504 skrev:Vinner jag nått på att lätta veven?
Det är ju roterande massa, så precis som svänghjulslättning ger det en motor som är rappare och ändrar varvtal snabbare.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

504 skrev:Jag funderar på att lätta min vevaxel den är till en fyrcylindrig motor och väger 25kg, det är en sugmotor med webrar m.m.
Jag tycker att den är rätt tung, tänkte att jag får en lättare motor om jag lättar veven.
Vinner jag nått på att lätta veven? Finns det nackdelar?

det fins fördelar som att den accelererande effekten ökar (effekten ökar speciellt på de lägre växlarna) men du ska börja med att lätta svänghjulet max då det är enklare.

om det är en volvo b23 vi snacklar om så har den redan som det är en för liten balans faktor så du ska inte lätta motvikterna snarare på andra sidan (tappen) ska du lätta sen lättare stakar och kolvar. man kan gå ned till 48mm tappar då får man lättare stakar på köpet också.
man kan hålborra tapparna också men det fins gränser vevaxeln blir svagare och du får tillslut probelm speciellt på högre varv.

ett modärnt exepmel på en lätt vev va mitsubisi EVO wrc rally bilen från 90 talet den va så lågvarvig (restriktor) och de ville få bort tyngd fram på bilen för bättre viktfördelning så de tog bort alla motorvikter så vevaxeln såg ut som en fjäll björk :lol: tror inte det är att rekomendera men det är ett extrem exempel på hur man kan göra i vissa fall. skulle tro att de jagade respons i motorn också för den delen.

svåra grejor detta som jag inte fullt ut förstår mig på men en intressant diskution :thumbright:

givetvis så måste man balancera om vevaxeln då man är och modifierar vevaxeln bara så det är sagt :)

på den här vevaxeln försökte jag förbättra balans faktorn med tyngre motvikter och det vart bättre tror jag?( kändes väldigt mjuk på högre rpm) men den vev jag kör i dag så gick jag ned på tapp istället och fick mycket lättare stakar på köpet också.
Bild

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Mina erfarenheter av att svarva i vevaxlar är mycket dålig om det ska bli nå livslängd i dem.
Det kan bli väldigt konstiga svängningar även om balansen är korrekt.

Mvh
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

då du svarvar så lättar du ju på "fel sida"? vist menar du att du tar bort motvikter då? har du provat att lätta på andra sidan? det tycker jag fungerar bra men innom rimliga nivåer såklart.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Nej...
Jag pratar om vad som händer då skalet försvinner på ägget.
Nog mycket centrifugalkraft så deformerar den sig.
För en sak kan du aldrig balansera bort hur du än gör.
Förbränningens påverkan dynamiskt av balansfaktorn.
///AMG
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Jag har svarvat ner flera vevaxlar till yxklingor på motvikterna och jag har mig veterligen inte haft några problem. Naturligtvis kan det ha fått effekter som tar flera tusentals mil att visa sig....så länge har jag inte samlat in erfarenheter på de motorerna. Ofta tävlingsmotorer som går en säsong i stöten.
En B23-vev lättade jag så motvikterna var verkligen vassa som yxklingor. Tog ner M-stakarna nästan 100 gram styck i svarv och slip. Viktade in allt såklart efteråt. Veven hade slagit sig lite av för hård matning på svarven så den fick riktas samt balanseras om. Skelettsvänghjul med liten koppling på det.
Den motorn hade jag i min gatbil sen, en 240 Turbo, och den rappa gasresponsen i den motorn fick Erland att missta bilen för att vara en motorcykel vid nåt tillfälle. :hihi:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jag mins att timos motor ofta lättade motvikterna och sen varvade han hårt enligt de tidnigar jag läst från -70 talet. men om det va 100% rätt vet jag ej :)

mvh jens
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende

Inlägg av lyyski »

Det ger en riktigt trevlig gång med yxad vev och lätt svänghjul, Har vart sugen länge nu efter att vi (läs Jonas ) varvade skiten ut motorn på burn rutan vid elmia!

Men vilken rapp gång! Ett jäkla svar på gasen!
T Landholm
Forumsberoende

Inlägg av T Landholm »

Yxade vevar på volvo (rödblock) är ju inget nytt somsagt.. Har faktiskt inte hört någon som haft problem som kan härledas just till det.. Har en vev som fått smaka svarv hemma i garaget och den motorn snurrar fortfarande... Visserligen folkrace men ändå :)
Senast redigerad av T Landholm den tis dec 23, 2014 7:17 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Tommy Landholm
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Tror Janne Lundin påtalat bekymret nån gång.
Det var iaf pressgjuten vev (opel) som jag gav mig på.
///AMG
504
För mycket laddtryck

Inlägg av 504 »

Min vevaxel är gjuten och är till Peugeot väger 25kg det är väll tungt...., ska montera andra kolvar (venolia) som är lite lättare tror jag.
Kan tyvärr inte lägga in bilder på detta forum, har inte lärt mig.
56,2mm vevtappar är det
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck

Inlägg av MotorKnyttet »

Kadett4wd skrev:Tror Janne Lundin påtalat bekymret nån gång.
Det var iaf pressgjuten vev (opel) som jag gav mig på.
Mm.. Vill också minnas att Janne Lundin surrat om just det.

Har träffat på några som yxat BMW M20 81mm dieselveven och det gick åt pipsvängen, med vibrationer trots balansering och i något fall gick veven till och med av :shock: . Om det beror på att det blir knepigare med yxad vev till en rak 6a, eller skit bakom yxningen, eller om det beror på att dieselveven är smidd vet jag inte. Men jag funderar på att göra det på min M20 vev som är till 2.liters sexan den har bara 66mm i slag och skall varvas. Får väl börja med att lämna den till någon som vet vad han gör. Ska lyssna med Nille å Tomas på Ultra och höra vad dom säger, eller Micke Svens. Jag kan åter komma med deras synpunkter om någon annan är intresserad.

MVH// Tobbe P
vinkelkapen
För mycket laddtryck

Inlägg av vinkelkapen »

Jag är intresserad av att veta (gärna pris), ska lägga i en b20 vev i ett m20b25 block :)
e34 m20b25 turbo @1bar
Skriv svar