Sida 1 av 2
ritning b230 vevaxel?
Postat: fre jan 02, 2015 11:41 pm
av wuffee
är de någon som har en dfx eller kanske en pdf ritning över en b230 vev? hade gärna tagit del av den i så fall..
/uffe
Re: ritning b230 vevaxel?
Postat: lör jan 03, 2015 10:00 am
av Jens Gustavsson
ska du fräsa själv?
vad ska du ha för slag?
max varvtal?
överladdning eller sug?
material valet är viktigt sen hur den ska härdas och efter bearbetas och härdas
mvh jens
Re: ritning b230 vevaxel?
Postat: lör jan 03, 2015 1:59 pm
av wuffee
ok.. då vet jag..
men frågan kvarstår.. någon ritning??

Re: ritning b230 vevaxel?
Postat: lör jan 03, 2015 2:20 pm
av Jens Gustavsson
det jag menade är att man bör anpassa vevaxeln mot vad man ska ha den till och bara för att du hittar en ritning så blir det inte rätt mest troligt du bör nog tänka på vad du ska ha den till också och slaglängden på värkar utformningen en hel del
mvh jens
Re: ritning b230 vevaxel?
Postat: ons jan 07, 2015 8:56 am
av wuffee
den ska bli på 86mm slag å gjord i 4340 mtrl.. ska gå som sugmotor.. tänkte köra org b230 spec fast med 86mm slag..
Re: ritning b230 vevaxel?
Postat: ons jan 07, 2015 12:28 pm
av Jens Gustavsson
är det inte enklare och billigast att off set slipa en b23 vev för det slaget?
mvh jens
Re: ritning b230 vevaxel?
Postat: ons jan 07, 2015 1:48 pm
av wuffee
jo de är de ju absolut.. smidigast måste ju vara å köpa en färdig 86mm vev från typ sten parner.. men inte de ja vill

Re: ritning b230 vevaxel?
Postat: ons jan 07, 2015 5:40 pm
av Erland Cox
Passa då på att designa motvikterna så att veven blir aerodynamisk och har litet luftmotstånd i tråget.
Det finns få vevar som ser rätt ut.
Erland
Re: ritning b230 vevaxel?
Postat: ons jan 07, 2015 7:55 pm
av Kadett4wd
Kan man kanske designa den delen av veven som man inte kan ta väck(vevtapps-sidan) lite som en spoiler att vinkla undan luft från motvikterna?
Sen kanske ha bultbara vikter i tungmetall för att minska dess areal som träffar luften?
Re: ritning b230 vevaxel?
Postat: ons jan 07, 2015 9:27 pm
av wuffee
erland: yxade slänger menar du?
kadett: nu blev de wedit avancerat känner jag

Re: ritning b230 vevaxel?
Postat: ons jan 07, 2015 10:59 pm
av Erland Cox
Yxat är bra för luftmotståndet men tar bort mycket vikt längst ut.
Om man rundar motvikten på sidan som går mot luften och kör tvärt 90 graders avslut på baksidan så blir det bra och enkelt.
Sen ska ju inte balanseraren sabba allt, det har hänt mer än en gång.
Erland
Re: ritning b230 vevaxel?
Postat: ons jan 07, 2015 11:05 pm
av Kadett4wd
wuffee skrev:
kadett: nu blev de wedit avancerat känner jag

Ja men det är bra att ha sånt i bakhuvudet ifall man vill flaxa iväg =)
Re: ritning b230 vevaxel?
Postat: tor jan 08, 2015 1:20 pm
av Jens Gustavsson
wuffee va nog inte så intresserad av vevaxel design han ville mer bara höra om hade en ritning till en stroker vev utan direkta specifikationer.
mvh jens
Re: ritning b230 vevaxel?
Postat: tor jan 08, 2015 10:14 pm
av wuffee
jens. man kan vara intresserad av designen till en bra fungerande vev utan att ALLTID dra det till sin spets.. jag är inte på jakt å bryta ny revolutionerande mark i vevaxel design.. utan jag vill i grund å botten ha, som mitt första inlägg antyder, en org b230 ritning.. sen uppskattas ideer.. små detaljer som erlands är ju klart genomförbara..
Re: ritning b230 vevaxel?
Postat: tor jan 08, 2015 10:22 pm
av DreRacing@
hur mycket luftmotstånd blir det värkligen?