Sida 1 av 1
Trimmad b230 varvar endast 5000rpm
Postat: lör jan 03, 2015 10:36 pm
av Robzter
Har en 240 där org b21 är utbytt mot en nyrenoverad och viktjusterad b230. Toppen är en portad och 3mm planad 530 med 46 och 37, 5 ventiler och tillsnyggade förbränningsrum. Sitter en fs296 kam extraktorgrenrör (folkraceshop) med 3" avgas.
Sitter en ny mek bränslepump blockfördelare från b21an med rätt aggregataxel.
Tänkt till motorn var dubbla solex addhe 45or men pga krångel med dessa har den gått med en enkel su.
Med enkel su samt org avgas och grenrör varvade den lätt över 7000. Men när jag bytte till extraktorgrenrör samt 3" avgas ville den inte varva över 5000. Antog att su, n var proppen då avgas fått friare andningsväg och bytte till dubbla su i brist på annat men varvar endast 5500. Har provat att backa kammen några grader men ej gett mer varv. Motorn gåg annars kanonfint och drar hårt redan från låga varv men mattas av redan innan 5000 varv.
Förstår inte riktigt detta fenomen är det dom små förgasarna (dubbla su hif 6) kaminställningen eller något annat som orsakar detta?
Re: Trimmad b230 varvar endast 5000rpm
Postat: sön jan 04, 2015 1:51 am
av Kirre
Står att den ska stå 4.2-4.5 före tdc
Re: Trimmad b230 varvar endast 5000rpm
Postat: sön jan 04, 2015 2:16 am
av Robzter
Vill minnas att det var 3, 7-4, 2 vid tds ställde den på 4, 2 och har backat den några grader därefter.
Re: Trimmad b230 varvar endast 5000rpm
Postat: mån jan 05, 2015 3:25 pm
av Jarmo Y
Har du provt köra choken påkopplat, kanske A/F går för lean.
Det är inget fel på original grenrör och avgas, behöver inte 3 tums rör för power men kanske för utseende
Original grenrör tillbaka och ha den 3 tums röret bara de sista 2 meter slutifrån..
Re: Trimmad b230 varvar endast 5000rpm
Postat: mån jan 05, 2015 3:48 pm
av ckarlsson
Hej ägt flera olika bilar med k-jetronik som haft samma symptom,för lite bränsle va problemet .Va som varvstopp även om man tom varvade.
Re: Trimmad b230 varvar endast 5000rpm
Postat: mån jan 05, 2015 7:28 pm
av Thunderbo1t
Gissar också på för lite bränsle, fel typ av nålar i förgasarna kanske?
Re: Trimmad b230 varvar endast 5000rpm
Postat: mån jan 05, 2015 10:59 pm
av Kirre
Kollat soppa trycket så att de inte sjunker?
Re: Trimmad b230 varvar endast 5000rpm
Postat: tis jan 06, 2015 2:39 am
av Robzter
Har provat med bredbandslambdan nu ikväll. Det verkar vara som ni säger, bränslet räcker inte till och den börjar gå magert strax efter 4000 rpm.
Hade en tanke om att förgasarna inte öppnade helt så provade utan förgasarolja men gav endast ryckig gång och sämre gassvar.
Bränsletrycket har jag ej kollat, blir nästa på listan.
Om bränsletrycket ligger bra så lutar det åt nya nålar nån som har nån rekommendation.?
Tack för hjälpen så långt

Re: Trimmad b230 varvar endast 5000rpm
Postat: tis jan 06, 2015 11:45 am
av Jarmo Y
Du kan fila nålar tunnare på spetsen. Mini 1000 cc racebilar har varit i bänken, de har en förgasare och passande nålar bara finns inte att köpa, de nålar är hårtunna..
Jag tunade en trimmad b20 turbo med en Su förgasare över 10 år sen, det var hemskt. Var tvungen att borra hålet till 3 mm från 2.5 mm och göra nålet tjockare där uppe, spetsen var hårtunn förstås och timmar gick på nålfilningen. Den funkade på alla möjliga situationen med turbo, klarade besiktning och funkade på 1 bar övertryck, IHI rhb5 turbo. Jävla dum ide att ha en Su med turbo och ingen extra bensintillskott men den funkade till slut. Turbo var så liten att det var hård att se under förgasaren och bilen var ganska snabb också, en sleeper.
Re: Trimmad b230 varvar endast 5000rpm
Postat: tis jan 06, 2015 7:05 pm
av Thunderbo1t
Det här säger kanske inte mycket, men för jättelänge sen bytte jag nålar i två SU som satt på en trimmad B20, de jag bytte till hette KD om jag inte minns fel och var nästan 1 cm kortare än de som satt där från början (som var i princip okörbara till trimmad motor) och det gav bra resultat.
Att slipa två nålar lika verkar svårt?
Re: Trimmad b230 varvar endast 5000rpm
Postat: tis jan 06, 2015 11:18 pm
av Robzter
Lyfte ur och kollade vad det var för nålar i. Hittade ingen märkning och dom såg "vanliga" ut så troligtvis org nålar. Blev lite sugen på prova att slipa om dom jag har nån som har nån aning hur (mått?) Kan man helt sonika kapa av dom en bit ?borde ju bli fullt flöde på soppan då!
Re: Trimmad b230 varvar endast 5000rpm
Postat: tis jan 06, 2015 11:59 pm
av vebotrimmarn
kapa den inte. då ställer sig nålen på munstycket när trotteln står i topp. slipa den lite längst ut i spetsen, 7-8 mm in på nålen, ta lite åt gången bara och prova dej fram.
Re: Trimmad b230 varvar endast 5000rpm
Postat: ons jan 07, 2015 12:53 am
av Steve
När allt är ihopskruvat kan du lyfta upp kolven i topp och markera på nålen vars munstycket börjar sen kan du kapa den lite. Men lämna marginal då den som sagt kan ställa sig på kanten om den blir för kort
Jarmos lösning med en tjockare nål och uppborrat munstycke lät inte som en dum idé
Re: Trimmad b230 varvar endast 5000rpm
Postat: ons jan 07, 2015 10:48 pm
av dsimila
Hissa bilen så bakhjulen är i luften. Gasen i botten och håll emot med bromsen på varvtalet där den går snålt och be en medhjälpare hålla fast trottlarna med tummen eller filma så ser du var på nålen du skall slipa.
Re: Trimmad b230 varvar endast 5000rpm
Postat: tis jan 13, 2015 10:54 am
av DruTTeN
Kan köpa solexarna av dig om dom är till salu