funderingar runt volvo 940 ltt -96a

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
EgonKarlsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: sön jan 04, 2015 2:02 am

funderingar runt volvo 940 ltt -96a

Inlägg av EgonKarlsson »

Tjenare! Jag är ny på forumet och ny inom 4-T prestanda. Jag har pysslat ett par år med 2-T prestanda, men nu vill jag lära mig lite 4-T.

Det som jag funderar över är turbo biten på min Ltt.
Som jag har förstått det är de en 13c turbo som sitter på min bil.
Jag håller på att installera en laddtrycksmätare till den och då har jag gjort som följande.
Jag har satt T- kors på slangen mellan "dump" och insug.
Visst borde det fungera?

Om vi leker med tanken att T- korset skulle gå sönder. Visst skulle turbon tappa laddtryck då?
När jag skruvade i turbon såg det ut som att det var återcirkulerande och ventilen som sköter det har ett mottryck från insuget (laddrtyckets egna tryck).
Så med andra ord borde den återcirkulera hela tiden som inte "Dumpen" har mottryck?

Syftet med bygget är att få dit en 531 topp med vx3 kam samt ställa upp laddtrycket.

Har läst att vx3 kammen har längre durationer än den kammen som jag använder nu och att 531 toppen har bättre flöde än 530 toppen.

Har ni några tips och råd så lämna mer än gärna en kommentar.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: funderingar runt volvo 940 ltt -96a

Inlägg av DreRacing@ »

om dumpen inte har mottryck från insuget så är det bara fjädertrycket som håller det tätt. ca 0.5 bar får man i ladd då.

första man ska göra är att få den originala T kammen i soporna, vx3 sitter fint. 531 större kanaler än 530
Robzter
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tor mar 12, 2009 9:51 pm
Ort: Stockholm

Re: funderingar runt volvo 940 ltt -96a

Inlägg av Robzter »

Chippa bränsle samt tändboxen (om den är chipbar, googla artnr.) Sätt ett t-kors på slangen till wastegateklockan som för övrikt bör vara från en ft så får du ca 0,8 bar. Tyvär kommer org kopplingen strax börja slira så byt till en 712 tryckplatta eller liknande innan du går vidare. Lycka till
EgonKarlsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: sön jan 04, 2015 2:02 am

Re: funderingar runt volvo 940 ltt -96a

Inlägg av EgonKarlsson »

Tack för svart. Roligt att ni är så hjälpsamma :)
Det där med wastegate trimmet. Visst använder man T - korset som blödarhål så den måste varv mer för att öppna wastegaten?
Det med tryckplatta var bra att veta. Få byta den samtidigt som jag byter låda.
Det med spridare, hur räknar man på det och vilka ska man välja? :)
Och tips på chip? :-)
EgonKarlsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: sön jan 04, 2015 2:02 am

Re: funderingar runt volvo 940 ltt -96a

Inlägg av EgonKarlsson »

Problem... när jag monterar laddtrycksmätare mellan återcirkulerings klockan och insuget visar mätaren negativt ( -0,5 ) men när jag gasa ökar han till laddtryck ( 0 ).
Allså får den övertryck och inte vaccum?
Men ändå visar den negativt?
mrjaybeeze
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
Ort: Bergen Norge

Re: funderingar runt volvo 940 ltt -96a

Inlägg av mrjaybeeze »

Hei

Hvis det er forskjell mellom ladetrykk i innsug og der du måler så er det hull i membranen i resirk ventilen...
Da kjøper du deg en ny på EBAY

mvh
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
EgonKarlsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: sön jan 04, 2015 2:02 am

Re: funderingar runt volvo 940 ltt -96a

Inlägg av EgonKarlsson »

Tack för svar mrjaybeeze :-)
Så jag har kopplat rätt? Det är mätaren som är dålig? :-)
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: funderingar runt volvo 940 ltt -96a

Inlägg av maxn51 »

En invändning om du kopplat ladd mätaren på slangen t wg så kommer den ladda betydligt mer då den aldrig bypasar då:) tattar trimm på ltt är ju en klämma på slangen till dump och wg dock inget att rekomendera;)
JohanAllden
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: tis aug 29, 2006 1:05 pm
Ort: Kiruna

Re: funderingar runt volvo 940 ltt -96a

Inlägg av JohanAllden »

EgonKarlsson skrev:Problem... när jag monterar laddtrycksmätare mellan återcirkulerings klockan och insuget visar mätaren negativt ( -0,5 ) men när jag gasa ökar han till laddtryck ( 0 ).
Allså får den övertryck och inte vaccum?
Men ändå visar den negativt?
Menar du visar (0) när du gasar i neutral eller ute och gasar på vägarna med växel i?
Du måste belasta maskineriet för att få laddtryck!
Volvo 240DL Turbo Projekt -1984
GMC Sierra 2500HD -2007
Användarvisningsbild
husky970
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: lör apr 12, 2014 2:00 pm

Re: funderingar runt volvo 940 ltt -96a

Inlägg av husky970 »

Där bör sitta en 531 topp på den "orginal" vill du så har jag en vx3 CAM , håller på med en 740 nu som ja bygger dug av, kommer ca lämna 300 hk och då kör ja med vx3 CAM men har en över så e du intresserad så har jag lite saker( grenrör med mera och till turbo)
Med vänlig hälsning, Robin


Skickas från min iPhone via Tapatalk
EgonKarlsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: sön jan 04, 2015 2:02 am

Re: funderingar runt volvo 940 ltt -96a

Inlägg av EgonKarlsson »

Tack för svar Johanallden och husky970. :-)
Angående laddtrycksmätareladdtrycksmätanegativtsar den negativt 0,5 på tomgång och körning. Ibland tvär hoppar han till +0,3?
Om mätaren visar -0,5 borde jag ha tryck från fel håll?
Men samtidigt så ökar mätaren åt rätt håll vid gaspådrag?

Angående val av topp och kam.
Jag har en b230 FB som jag kommer ta topp och kam ifrån.
Är det skillnad mellan vx och vx3 kam?
Hur räknar du ut vilken HP du kommer landa på?
Kommer de köra original turbo och chip? :-)
carlzonee
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tis jun 24, 2014 9:08 am

Re: funderingar runt volvo 940 ltt -96a

Inlägg av carlzonee »

VX3 är förskjuten 3 grader om jag inte minns fel :P
JohanAllden
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: tis aug 29, 2006 1:05 pm
Ort: Kiruna

Re: funderingar runt volvo 940 ltt -96a

Inlägg av JohanAllden »

Den borde eller rättare sagt ska visa minus (vakuum) på tomgång.
Då spjället mer eller mindre är stängt, så inga fel där!
Sen när du kör och motorn får arbeta så bygger den laddtryck och mätaren börjar visa på +.
Volvo 240DL Turbo Projekt -1984
GMC Sierra 2500HD -2007
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: funderingar runt volvo 940 ltt -96a

Inlägg av maxn51 »

Håller med men håller inte med din förra kommentar att man måste köra för att ladda en turbo bil laddar på varv oavsett neutral eller vxl!:)
Mvh
JohanAllden
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: tis aug 29, 2006 1:05 pm
Ort: Kiruna

Re: funderingar runt volvo 940 ltt -96a

Inlägg av JohanAllden »

Intressant :) håller inte med riktigt.
Eller iochförsig, med launch control så det blir lite eftertändning = mer värme = fart på turbon = laddtryck, så går det att få ladd i neutral.
Är ingen expert så rätta mig gärna om jag har fel

// Johan
Volvo 240DL Turbo Projekt -1984
GMC Sierra 2500HD -2007
Skriv svar