Sida 1 av 2

Valiant 225 slant six, mer krut?!

Postat: lör jan 10, 2015 2:01 pm
av Bergstrom
Tjabba. Har en valiant -73 med en 225 slant six, skulle vilja ha lite tips på vad för grejer man ska stoppa ner för att få lite mer pulver så att säga.
Vill inte öka bränsle förbrukningen allt för mycket heller då jag har den som lite brukis och kunna glida på cruising osv.
Bild
Slänger in en bild på kultbilen också!

Bergström.

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Postat: lör jan 10, 2015 7:57 pm
av kickassford
Släng på ett efi till att börja med, så får du garanterat bättre bränsleförbrukning iaf.
Är inte jeep 4.0an en upprätad och moderniserad variant av "slant six"en?

Edit: varför inte köra ett tbi-system? Finns väl trottelhus för både tvåport och fyrport? En hallgivarfördelare (stummad originalfördelare + ignitor?) och ett valfritt budgetsprut?

Annars har ja för mig att topparna flödar dåligt i dom där för att ta ut så mkt sugeffekt?

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Postat: lör jan 10, 2015 8:42 pm
av Dennis M
Varför inte byta till v8 och få det rätta ljudet med? :-)

Det borde väl kunna reggas med motor och låda från nån van med tbi så den går snålt, kanske inte jättemånga kusar fast fler iallafall.

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Postat: lör jan 10, 2015 11:20 pm
av Bergstrom
Dennis M skrev:Varför inte byta till v8 och få det rätta ljudet med? :-)

Det borde väl kunna reggas med motor och låda från nån van med tbi så den går snålt, kanske inte jättemånga kusar fast fler iallafall.
Nackdelen är att det står ca 100 hk i papprena och har inte nån jätte stor koll på hur mycke ja kan öka utan att behöva regga som ombyggt :/ Känns som de smidigaste är en 350 mä 262 nr på.. dock vill jag gärna åka 6a då jag kommit över motor å låda varav lådan ska renoveras/gås igenom så tänkte man kunde lika gärna pilla lite med motorn samtidigt

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Postat: lör jan 10, 2015 11:22 pm
av Bergstrom
kickassford skrev:Släng på ett efi till att börja med, så får du garanterat bättre bränsleförbrukning iaf.
Är inte jeep 4.0an en upprätad och moderniserad variant av "slant six"en?

Edit: varför inte köra ett tbi-system? Finns väl trottelhus för både tvåport och fyrport? En hallgivarfördelare (stummad originalfördelare + ignitor?) och ett valfritt budgetsprut?

Annars har ja för mig att topparna flödar dåligt i dom där för att ta ut så mkt sugeffekt?
Sprut osv har jag inte så stor koll på, vill ha nån bil med förknasare man förstår sig på, har ju redan äckligt sprut i 142an :roll:
Annars va de bra tips, kanske nå framtiden får utvisa hehe.
Toppen har jag inte en aning on direkt va gäller de.

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Postat: sön jan 11, 2015 1:26 am
av Dennis M
Kolla vad det är för komp och kam i från fabrik, det lär löna sig att plana ocj stoppa i en rätt snäll kam som ändå är klart vassare än std.

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Postat: sön jan 11, 2015 6:22 pm
av Falkenrejsing
Slant 6a utan överladdning är väl rätt meningslöst, de har låg komp, långt slag och överjävligt tung roterande massa enligt vad jag lärt mig till.
Plus ett ganska kasst insug med extremt olika längder på de olika kanalerna.
-73:a valianten finns med smallblock original, så det ska gå att regga om så vitt jag vet, rätt bromsar och torisionsstavar bara så ska det vara klart. Mycket mer ekonomiskt.

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Postat: sön jan 11, 2015 6:24 pm
av loop
AMC/Jeep 4.0 har inget med denna motor att göra.

Höj kompressionsförhållandet. Upp med det till över 10:1 så blir det bättre.

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Postat: mån jan 12, 2015 9:56 pm
av Bergstrom
Falkenrejsing skrev:Slant 6a utan överladdning är väl rätt meningslöst, de har låg komp, långt slag och överjävligt tung roterande massa enligt vad jag lärt mig till.
Plus ett ganska kasst insug med extremt olika längder på de olika kanalerna.
-73:a valianten finns med smallblock original, så det ska gå att regga om så vitt jag vet, rätt bromsar och torisionsstavar bara så ska det vara klart. Mycket mer ekonomiskt.
får se hur det blir, har haft lite små planer på att överladda, alternativt bygga nytt insug och köra med 3 förgasare, tänket med v8 har vart att isåfall lyckas regga med en 318 sen ner med en 340/360 om man skulle komma över en sån motor vilket inte är så enkelt...
loop skrev:AMC/Jeep 4.0 har inget med denna motor att göra.

Höj kompressionsförhållandet. Upp med det till över 10:1 så blir det bättre.
det är en tanke som kommer bli vid tillfälle!

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Postat: mån jan 12, 2015 11:50 pm
av Thunderbo1t
Som sagts tidigare, inga problem och besikta/regga med V8, jag tror inte ens de noterar att du bytt till V8. Nackdelen är att växellådan inte passar så en sån behövs också. Jag skulle satsat på en 5,9 Magnum motor från nån Cherokee, Van eller Pickup, ev. konverterad till förgasare då MPI insuget troligen inte får plats under huven.

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Postat: tis jan 13, 2015 8:12 am
av The
Äschdå, gå din egen väg istället för att bygga som alla andra.

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Postat: tis jan 13, 2015 8:18 am
av kickassford
Dennis M skrev:Varför inte byta till v8 och få det rätta ljudet med? :-)
För att få det rätta ljudet behövs såklart en direktinsprutad dieselsexa, men ja tror en cummins blir för tung i nosen :mrgreen:

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Postat: tis jan 13, 2015 12:34 pm
av Thunderbo1t
Diesel Slant Six!

http://www.slantsix.org/forum/viewtopic ... 4c07127e59

Det var ju någon i Uppsala(?) som konverterade en Bubbla boxermotor till diesel för länge sedan, så allt går.....

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Postat: tis jan 13, 2015 2:45 pm
av gammal gubbe
Har prövat köra turbo på en slantsix, ingen hitt precis, men tyckt att den uppförde sig lite konstigt. Hittade nån sida på nätet som jag följde,ombygd original förgasare osv., :roll: tror det blir bättre med sugtrim och fränare.
Högre komp och annan kam och förgasare då vaknar den nog

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Postat: tis jan 13, 2015 3:40 pm
av The
Varför skulle det gå sämre att turbokonvertera en sådan ön någon annan motor..