Sida 1 av 1
Kapa rambalkar?
Postat: ons jan 21, 2015 3:26 pm
av Stefan Lindh
Tror ni man få lov att kappa rambalken framför framvagnsbalken och ha den bultbar med ett bultförband samt ett instick?
Detta för att lättare åtkomst osv
Resterande rambalkar är redan inboxade i 2 mm plåt
Se röda fina strecken

Re: Kapa rambalkar?
Postat: ons jan 21, 2015 10:19 pm
av Johan_P
En liten fundering. Varför vill du kapa den så långt bak? På min Manta A så är front plåten bara punktat i rambalken och sen punktat i innerskärmen. borrar man bort det så får man bort hela fronten enkelt.
Re: Kapa rambalkar?
Postat: tor jan 22, 2015 8:11 am
av therealpinto
Jag antar att du menar om man "får" i samband med att bilen regbesiktas (som ombyggt fordon?)?
Generellt sett så fungerar ett bultförband som du beskriver det utmärkt, det gäller mest att se till att skruvarna kan ta kraften och att delarna styr ihop tillräckligt bra. Ofta är det smart att låta skruvarna dra genom en rörhylsa så de inte blir väldigt korta. För korta skruvar får man mindre förspänning i så förbandet blir lite klenare då.
Gustaf
Re: Kapa rambalkar?
Postat: tor jan 22, 2015 2:04 pm
av Stefan Lindh
Tacka så mkt för svaren
Ja frågan var kanske lite luddig men det var om man får lov att göra o va för nackdelar de kan finnas mest så man inte gör en tankevurpa
Men då kommer kapen fram igen Ikväll
Tänker göra ett bultförband inkl stift sen låta den styra in på rör
3mm plat borde väl räcka mer än väl?
Re: Kapa rambalkar?
Postat: tor jan 22, 2015 2:14 pm
av Jens.k
Jag råkade se i en youtube video för inte så länge sen där de skarvade rambalkar. Kanske kan ge några ideér.
https://www.youtube.com/watch?v=r0wMIF6 ... page#t=624
Re: Kapa rambalkar?
Postat: tor jan 22, 2015 7:55 pm
av Stefan Lindh
kanon ju var nått liknande jag tänkte fast jag vill ha nån styrning oxå
Re: Kapa rambalkar?
Postat: fre jan 23, 2015 12:49 pm
av StefanM
bättre åtkomst för vad? Ibland skenar man iväg för snabbt och implementerar ideer som senare blir helt odugliga.......i teorin kanske det tycks som att det är lätt att skruva isär sen och lossa hela fronten men när motorrummet är fyllt med alltsköns bråte kanske det inte är lika enkelt längre?