Vitmotor Volvo 16v 2,0 Turbo rallycross/backe
Postat: fre feb 13, 2015 1:26 pm
Sitter och små läser reglementet till super nationell 2400.
tänker tillbaka på då tiger körde 3300cc kan man utmana motor mässigt med en 2050cc motor med turbo.
låt säga en volvo s40 2,0t eller saab 900 2,0t motorer.
hur hade ni gjort om ni ville köra turbo.
reglementet säger (SBF)
Nominell cylindervolym är begränsad till 2050 cc. Endast enkelturbo är tillåten.
Diametern på luftintaget till kompressorhuset (impellern) får vara max 38 millimeter,
vilket måste bibehållas minimum 3mm, det ska mätas nedströms i ett plan vinkelrätt till
rotoraxeln beläget maximalt 50 mm från ett plan uppströms, mätt på den mest uppströms belägna
delen av kompressorhjulets ytterkant. (Se RC-T SN FIA skiss 254-4.)
Den angivna diametern ska alltid bibehållas oavsett temperaturförändringar.
Den utvändiga diametern ska på restriktorns smalaste ställe vara mindre än 44 millimeter och
måste vara det på en längd av minst 5 millimeter på var sida.
Montering av restriktor på turbohuset måste vara utförd på ett sådant sätt att minst två bultar
måste helt tagas bort från kompressorhuset eller restriktorn för att restriktorn ska kunna
avlägsnas från kompressorhuset. Huvudena på dessa bultar måste ha hål så att de går att
plombera.
Fastsättning med nål eller klämskruvar är inte tillåtet.
tänker tillbaka på då tiger körde 3300cc kan man utmana motor mässigt med en 2050cc motor med turbo.
låt säga en volvo s40 2,0t eller saab 900 2,0t motorer.
hur hade ni gjort om ni ville köra turbo.
reglementet säger (SBF)
Nominell cylindervolym är begränsad till 2050 cc. Endast enkelturbo är tillåten.
Diametern på luftintaget till kompressorhuset (impellern) får vara max 38 millimeter,
vilket måste bibehållas minimum 3mm, det ska mätas nedströms i ett plan vinkelrätt till
rotoraxeln beläget maximalt 50 mm från ett plan uppströms, mätt på den mest uppströms belägna
delen av kompressorhjulets ytterkant. (Se RC-T SN FIA skiss 254-4.)
Den angivna diametern ska alltid bibehållas oavsett temperaturförändringar.
Den utvändiga diametern ska på restriktorns smalaste ställe vara mindre än 44 millimeter och
måste vara det på en längd av minst 5 millimeter på var sida.
Montering av restriktor på turbohuset måste vara utförd på ett sådant sätt att minst två bultar
måste helt tagas bort från kompressorhuset eller restriktorn för att restriktorn ska kunna
avlägsnas från kompressorhuset. Huvudena på dessa bultar måste ha hål så att de går att
plombera.
Fastsättning med nål eller klämskruvar är inte tillåtet.