Frågor och tips vid montering av seriös bottendel B230
Postat: fre feb 13, 2015 6:28 pm
Hallå!
För att göra en gammal tråkigt historia kort så iallfall: Jag byggde ihop en bottendel förra året som bestod av: Spms kolvar och stakar. Köpte även lager och ringar osv där ifrån. Körde med min orginal vevaxel. Denna bottendel gick sedan ner sig och jag fick ett stort glapp axiellt på vevaxeln, Vi snackar alltså 2mm glapp!! Motorn gick fortfarande men tog ner den börjat blå ryka bla. Tog ner den och somsagt, glapp på vevaxel och kolvar stakar samt alla lager+ vevaxel är skrot. Detta haveri skall nog till stor del berot på mycket e85 i oljan,dåligt oljetryck. Och en tung tryckplatta. (Låg på ca 1.2 kilo på 1500 rpm) nog snack om det gamla
Motorn är en b230FK 8v från 98.
Den lämnade 503 whp och 630wnm på 2,1 bar förra året.
Nu skall jag snart börja sätta ihop min nya bottendel och känner att jag skulle vilja få lite tips och va man noga ska tänka på när man monterar ihop och mäter upp. För att man noga skall veta att bottendelen e 100%
Jag har nu till iår köpt:
#Helt ny vevaxel
#Nya wiseco kolvar med borrmått 96:50
#Nya vevstakar 152mm
#Nya volvo orginal ram och vevlager.
Tänkte börja att undra lite ang:
Smörningen:
Jag här ännu inte köpt någon ny oljepump. Har kikat runt lite och sett att Klracing säljer nya Volvo original pumpar, men de säljer även en kopia. E kopian något man skall passa sig för eller duger den gott och väl? Eller skall man satsa på en orginal?
Bör jag täta något extra vid röret ut från oljepumpen för och förhindra ifall det tätar dåligt vid o-ringarna?
Har tittat över tråget och skall bygga ett skvalpskydd som jens pratat lite om i sin text här på sävarforumet där man kan läsa ang bottendelen.
Montering vevaxel:
Nu börjas montering:
Fick en bra beskrivning av en kompis när jag monterade min förra bottendel och då var lixom att:
Tvätta noga rent lagerbanorna med bräkelen och tvätta av (viktigt att ingen gammal olja eller smuts hamar mellan lager och lagerbana) Trycka dit lagerhalvorna. Sedan så lägger du på "redline assembly lube" sedan vidare till att tvätta av vevaxeln och lägg sedan i denna över lagren. Därefter tvätta rent överfallen och montera lagerhalvorna och sedan "redline assembly lube" och montera dit samtliga överfall och momentdra vevaxeln. Denna skall ju nu gå runt lätt (lixom som när du lägger spärrskaftet "kvart över" skall de mycket enkelt utan knappt någon kraft snurra med.
Något jag INTE gjorde förra året var att mäta axialspelet på veven. Hur gör jag detta enklast? Behövs det?
Läste i en tråd för ett tag sedan att man kan slå men en gummihammare i båda ändar för att centrera vevaxeln på något vis?. Skall man göra detta isåfall efter man dragit klart vevaxeln?
Är det något ja missat här ang vevaxelmonteringen eller något jag bör tänka på?
Kolv/vevstake montering
Jag tänkte vi börjar med montering av kolvar och stakar:
Dessa wiesco kolvar jag köpt verkar inte ha något speciellt håll de skall vara monterade på men till skillnad mot spms kolvar så får man med 8st shims brickor som skall monteras mellan kolv och stake.
Alltså : Fetta in kolvbulten montera på shimsen och trä igenom kolvbulten och montera låsningen? Detta är väll inte mer komplicerat? Något man bör tänka på?
Kolvringsgap
På min gamla bottendel körde jag 0,55 mm på övre ringen och 0.6 på undre ringen enligt rekommendation från SPM.
När jag köpte Wiseco kolvarna fick man med en röd lapp där de bland annat står om "Ring gap table instructions"
http://www.wiseco.com/PDFs/Manuals/RingEndGap.pdf
Alltså : 96,50mm delat med 25,4 vilket blir 3,799 inches. Alltså mitt bottmått är 3,799 tum.
Man tar sedan då 3,799 X 0,050(tabellen på wiescos hemsida)=0.18995inch
Sedan tar man ju 0.18995inch X 2,54 = 0,48mm?
Så alltså 0,50mm på övre ringen och 0,55mm på undre ringen borde bli lagom eller? Eller har jag räknat helt åt fanders(Har trotts allt bara läst matte A);)
Slipning och montering av kolvringarna i kolven är ju inga direkta svårigheter när man väll vet vilket mått man skall ha. Man fick även med hur wiseco rekommenderar en och lägga ringarnas öppningar iförhållade till kolven.
Montering av vevlager samt kolvar i blocket:
Tvätta av lager ytan på både vevaxel och vevstake samt överfall. Montera dit lagerhalvan och sedan redline fettet , Och montera verktyget för och pressa in kolvringarna och knacka ner kolvar inkl stake. Och sedan moment dra och dra runt motorn och känn. Stoppen på vevlagren skall peka åt insugsidan. (det missades förra året och var tvungen och öppna locket igen...)
Något viktigt jag missat här?
Har jag missat något som jag bör tänka på / göra innan jag påbörjar monteringen?
Är väldigt tacksam för alla tips jag kan få!
Trevlig kväll och helg på er!
Mvh David
För att göra en gammal tråkigt historia kort så iallfall: Jag byggde ihop en bottendel förra året som bestod av: Spms kolvar och stakar. Köpte även lager och ringar osv där ifrån. Körde med min orginal vevaxel. Denna bottendel gick sedan ner sig och jag fick ett stort glapp axiellt på vevaxeln, Vi snackar alltså 2mm glapp!! Motorn gick fortfarande men tog ner den börjat blå ryka bla. Tog ner den och somsagt, glapp på vevaxel och kolvar stakar samt alla lager+ vevaxel är skrot. Detta haveri skall nog till stor del berot på mycket e85 i oljan,dåligt oljetryck. Och en tung tryckplatta. (Låg på ca 1.2 kilo på 1500 rpm) nog snack om det gamla

Motorn är en b230FK 8v från 98.
Den lämnade 503 whp och 630wnm på 2,1 bar förra året.
Nu skall jag snart börja sätta ihop min nya bottendel och känner att jag skulle vilja få lite tips och va man noga ska tänka på när man monterar ihop och mäter upp. För att man noga skall veta att bottendelen e 100%
Jag har nu till iår köpt:
#Helt ny vevaxel
#Nya wiseco kolvar med borrmått 96:50
#Nya vevstakar 152mm
#Nya volvo orginal ram och vevlager.
Tänkte börja att undra lite ang:
Smörningen:
Jag här ännu inte köpt någon ny oljepump. Har kikat runt lite och sett att Klracing säljer nya Volvo original pumpar, men de säljer även en kopia. E kopian något man skall passa sig för eller duger den gott och väl? Eller skall man satsa på en orginal?
Bör jag täta något extra vid röret ut från oljepumpen för och förhindra ifall det tätar dåligt vid o-ringarna?
Har tittat över tråget och skall bygga ett skvalpskydd som jens pratat lite om i sin text här på sävarforumet där man kan läsa ang bottendelen.
Montering vevaxel:
Nu börjas montering:
Fick en bra beskrivning av en kompis när jag monterade min förra bottendel och då var lixom att:
Tvätta noga rent lagerbanorna med bräkelen och tvätta av (viktigt att ingen gammal olja eller smuts hamar mellan lager och lagerbana) Trycka dit lagerhalvorna. Sedan så lägger du på "redline assembly lube" sedan vidare till att tvätta av vevaxeln och lägg sedan i denna över lagren. Därefter tvätta rent överfallen och montera lagerhalvorna och sedan "redline assembly lube" och montera dit samtliga överfall och momentdra vevaxeln. Denna skall ju nu gå runt lätt (lixom som när du lägger spärrskaftet "kvart över" skall de mycket enkelt utan knappt någon kraft snurra med.
Något jag INTE gjorde förra året var att mäta axialspelet på veven. Hur gör jag detta enklast? Behövs det?
Läste i en tråd för ett tag sedan att man kan slå men en gummihammare i båda ändar för att centrera vevaxeln på något vis?. Skall man göra detta isåfall efter man dragit klart vevaxeln?
Är det något ja missat här ang vevaxelmonteringen eller något jag bör tänka på?
Kolv/vevstake montering
Jag tänkte vi börjar med montering av kolvar och stakar:
Dessa wiesco kolvar jag köpt verkar inte ha något speciellt håll de skall vara monterade på men till skillnad mot spms kolvar så får man med 8st shims brickor som skall monteras mellan kolv och stake.
Alltså : Fetta in kolvbulten montera på shimsen och trä igenom kolvbulten och montera låsningen? Detta är väll inte mer komplicerat? Något man bör tänka på?
Kolvringsgap
På min gamla bottendel körde jag 0,55 mm på övre ringen och 0.6 på undre ringen enligt rekommendation från SPM.
När jag köpte Wiseco kolvarna fick man med en röd lapp där de bland annat står om "Ring gap table instructions"
http://www.wiseco.com/PDFs/Manuals/RingEndGap.pdf
Alltså : 96,50mm delat med 25,4 vilket blir 3,799 inches. Alltså mitt bottmått är 3,799 tum.
Man tar sedan då 3,799 X 0,050(tabellen på wiescos hemsida)=0.18995inch
Sedan tar man ju 0.18995inch X 2,54 = 0,48mm?
Så alltså 0,50mm på övre ringen och 0,55mm på undre ringen borde bli lagom eller? Eller har jag räknat helt åt fanders(Har trotts allt bara läst matte A);)
Slipning och montering av kolvringarna i kolven är ju inga direkta svårigheter när man väll vet vilket mått man skall ha. Man fick även med hur wiseco rekommenderar en och lägga ringarnas öppningar iförhållade till kolven.
Montering av vevlager samt kolvar i blocket:
Tvätta av lager ytan på både vevaxel och vevstake samt överfall. Montera dit lagerhalvan och sedan redline fettet , Och montera verktyget för och pressa in kolvringarna och knacka ner kolvar inkl stake. Och sedan moment dra och dra runt motorn och känn. Stoppen på vevlagren skall peka åt insugsidan. (det missades förra året och var tvungen och öppna locket igen...)
Något viktigt jag missat här?
Har jag missat något som jag bör tänka på / göra innan jag påbörjar monteringen?
Är väldigt tacksam för alla tips jag kan få!
Trevlig kväll och helg på er!
Mvh David