Beslutsångest ang kam-val och/el byte turbinhj. pga mottryck
Postat: tor feb 26, 2015 12:39 pm
Hej,
Mitt första inlägg efter att ha varit en flitig läsare på detta kompetenta forum i flera år..
Jag har själv 20 år som bil-mekaniker/elektriker i ryggen, men jag behöver eran hjälp och erfarenhet..
Förutsättningar:
Kämpar med en Volvo 940 B230fk, MaxxEcu, fullt sekvensiell, bränsle o tändning (VAG-spolar), 850cc Siemens-lågohm, Walbro GST 450 in-tank, stor rail och rejäla slangar, nuke BTR, E85
laddtryckstyrning i sprutet, MAC-ventil..
...skall mappas i vår.
KL-R intercooler..
3" fullfödes hela vägen efter turbon..ingen kat..
Målet är 400hk innan 7000rpm, med riktig bra bottendrag och respons. Gatbil med lite drag-potensial
Nu till problemen,
Helt original grenrör och en volvo original (ny) TD04HL-19T-7ans vinklade, jaja jag vet , mottryck och begränsningar, men det är den vägen jag vill gå... Originallooken är ganska viktig.
Frågeställningar som följer:
Hur ska jag hantera mottrycket?
Beredd att ladda upp till 1,7bar på högre varv el så långt som turbon inte bara pumpar varmluft.
-Det finns andra turbinhjul till TD04 att montera, med 11 el 9 blad istället för original 12.
Dessa eftermarknadsgrejer har en annan geometri på bladen, öppnare design och lägre vikt.
Någon som provat? Funkar det i teorin? Skall tom spola bättre enl tex http://shopping.kinugawaturbo.com/mitsu ... aster.aspx
Byta eller inte??
Värt att komplettera med eftermarknads kompressorhjul också?? Sämre spool??
http://www.ardideas.com/Billet-Aluminum ... p_104.html
-Skall man porta grenröret mot turbon el inte?? Verkar råda delade meningar om det..
-Sedan har vi det här med överlap och nockvinklar..
Jag har provat A-kam, var ett lyft faktiskt, då jag körde LH 2.4, byte sedan till SAM-1, (248 dur, 11,4 mm lyft, 111 nockv-tror att den är ganska lik en V-kam??) som jag upplever som en massiv momentförstärkare från 3000rpm, håller längre men mattas också vid högre varv, kanske mera pga trång topp?? (530 ngt ned tagen innerradie, KG's dubbla fjädrar mjukaste varianten, borde klara bortåt 7500 utan släpp även med högt laddtryck på ventiltallriken...uträtat förbränningsrum vid stiften.?
-bör jag byta kam el har jag inte mer att hämta där??
Bör jag istället bygga om turbon??
Eller båda??
Jag vill ha en kam som har riktigt bra lågvarvsegenskaper och bör ta hänsyn till mottrycket.
Stor nockvinkel är nog bra...
Vilka skulle Ni vilja förorda då?
Hur är AXT 275 på botten??, skall räcka till 400hk, finns med nockvinkel på 114.
Vilka AGAP, ENEM, STS mfl rekomenderar Ni med tanke på förutsättningar och önskemål om bra botten?
Vad ger bäst botten, mer lyft el mer dur? Kan inte sånt här alltså.. Tar gärna en utläggning
Tacksam för hjälp!!
Vänligen
Tobias
Mitt första inlägg efter att ha varit en flitig läsare på detta kompetenta forum i flera år..
Jag har själv 20 år som bil-mekaniker/elektriker i ryggen, men jag behöver eran hjälp och erfarenhet..
Förutsättningar:
Kämpar med en Volvo 940 B230fk, MaxxEcu, fullt sekvensiell, bränsle o tändning (VAG-spolar), 850cc Siemens-lågohm, Walbro GST 450 in-tank, stor rail och rejäla slangar, nuke BTR, E85
laddtryckstyrning i sprutet, MAC-ventil..
...skall mappas i vår.
KL-R intercooler..
3" fullfödes hela vägen efter turbon..ingen kat..
Målet är 400hk innan 7000rpm, med riktig bra bottendrag och respons. Gatbil med lite drag-potensial
Nu till problemen,
Helt original grenrör och en volvo original (ny) TD04HL-19T-7ans vinklade, jaja jag vet , mottryck och begränsningar, men det är den vägen jag vill gå... Originallooken är ganska viktig.
Frågeställningar som följer:
Hur ska jag hantera mottrycket?
Beredd att ladda upp till 1,7bar på högre varv el så långt som turbon inte bara pumpar varmluft.
-Det finns andra turbinhjul till TD04 att montera, med 11 el 9 blad istället för original 12.
Dessa eftermarknadsgrejer har en annan geometri på bladen, öppnare design och lägre vikt.
Någon som provat? Funkar det i teorin? Skall tom spola bättre enl tex http://shopping.kinugawaturbo.com/mitsu ... aster.aspx
Byta eller inte??
Värt att komplettera med eftermarknads kompressorhjul också?? Sämre spool??
http://www.ardideas.com/Billet-Aluminum ... p_104.html
-Skall man porta grenröret mot turbon el inte?? Verkar råda delade meningar om det..
-Sedan har vi det här med överlap och nockvinklar..
Jag har provat A-kam, var ett lyft faktiskt, då jag körde LH 2.4, byte sedan till SAM-1, (248 dur, 11,4 mm lyft, 111 nockv-tror att den är ganska lik en V-kam??) som jag upplever som en massiv momentförstärkare från 3000rpm, håller längre men mattas också vid högre varv, kanske mera pga trång topp?? (530 ngt ned tagen innerradie, KG's dubbla fjädrar mjukaste varianten, borde klara bortåt 7500 utan släpp även med högt laddtryck på ventiltallriken...uträtat förbränningsrum vid stiften.?
-bör jag byta kam el har jag inte mer att hämta där??
Bör jag istället bygga om turbon??
Eller båda??
Jag vill ha en kam som har riktigt bra lågvarvsegenskaper och bör ta hänsyn till mottrycket.
Stor nockvinkel är nog bra...
Vilka skulle Ni vilja förorda då?
Hur är AXT 275 på botten??, skall räcka till 400hk, finns med nockvinkel på 114.
Vilka AGAP, ENEM, STS mfl rekomenderar Ni med tanke på förutsättningar och önskemål om bra botten?
Vad ger bäst botten, mer lyft el mer dur? Kan inte sånt här alltså.. Tar gärna en utläggning
Tacksam för hjälp!!
Vänligen
Tobias