Olika utväxling bak-fram, Navara D40 4wd?
Postat: sön mar 08, 2015 2:42 pm
Hej. Har en fundering ang Nissan Navaras fyrhjulsdrift årsm 2008.
Anledning: Original diff med elspärr har gjort sitt. vilket gav ett hemskt slag och missljud i drivlina. Så nu har jag demonterat drivaxlarna och diff för att konstaterat vart problemet satt. I diffen!
Jag har fått hem en nybegagnad diff utan elspärr, från en 2011 Navara för hälften av pengarna vad en komplett bakaxel hade kostat, som dessutom gått 25k mil till skillnad mot diffen jag köpte som gått 4k. Det eventuella problemet är att denna har utväxling 3,13. Original på min har 3,53! Alltså ingen jättestor skillnad men ändå 300motorvarvs skillnad för att få hjulen att snurra 1000 varv.
Nu till min fråga:
Hur är 4wd uppbyggd på dessa bilar? Man ska INTE åka med 4wd på fast underlag med dessa bilar, då tuggar det och finns risk för extra onödigt slitage, står i instruktionsboken b.la.
Troligtvis sitter det ingen mittdiff i dessa alltså? Är det det som orsakar detta eller är det den automatiska elektriska diffspärren som kopplas i när man lägger i fyrhjulsdrift?
Kan det då ha så stor betydelse och skada Transferlådan/Fördelningslådan när man ändå inte varken får eller ska åka med 4wd inkopplat på fast underlag?
Jag vet inte hur Fördelningslådan är uppbyggd och fungerar. Så jag har inte kunnat dragit någon egen slutsats på detta, om det gör skillnad på den olika utväxlingen, mellan fram och bakaxel även när 2wd är inkopplat.
På andra bilar som är känsliga för olika däckdimensioner osv pga slitage i 4wd, så är ju 4wd inkopplat hela tiden. På Navaran så åker man ju sällan med 4wd i och då funderar ju jag om det verkligen kan göra skada med den lilla skillnaden i utväxlingen när man endå bara kopplar i 4wd vid terrängkörning eller ishalka/vinterkörning stadstrafik.
Vill gärna inte ha några spekulationer, det har jag fullt med av i mitt eget huvud. Utan någon gärna som vet hur det är uppbyggt på dessa bilar som kan ge mig ett vettigt svar, tack på förhand.
OBS, är medveten om att den nya diffen skall justeras in vid montering.
Anledning: Original diff med elspärr har gjort sitt. vilket gav ett hemskt slag och missljud i drivlina. Så nu har jag demonterat drivaxlarna och diff för att konstaterat vart problemet satt. I diffen!
Jag har fått hem en nybegagnad diff utan elspärr, från en 2011 Navara för hälften av pengarna vad en komplett bakaxel hade kostat, som dessutom gått 25k mil till skillnad mot diffen jag köpte som gått 4k. Det eventuella problemet är att denna har utväxling 3,13. Original på min har 3,53! Alltså ingen jättestor skillnad men ändå 300motorvarvs skillnad för att få hjulen att snurra 1000 varv.
Nu till min fråga:
Hur är 4wd uppbyggd på dessa bilar? Man ska INTE åka med 4wd på fast underlag med dessa bilar, då tuggar det och finns risk för extra onödigt slitage, står i instruktionsboken b.la.
Troligtvis sitter det ingen mittdiff i dessa alltså? Är det det som orsakar detta eller är det den automatiska elektriska diffspärren som kopplas i när man lägger i fyrhjulsdrift?
Kan det då ha så stor betydelse och skada Transferlådan/Fördelningslådan när man ändå inte varken får eller ska åka med 4wd inkopplat på fast underlag?
Jag vet inte hur Fördelningslådan är uppbyggd och fungerar. Så jag har inte kunnat dragit någon egen slutsats på detta, om det gör skillnad på den olika utväxlingen, mellan fram och bakaxel även när 2wd är inkopplat.
På andra bilar som är känsliga för olika däckdimensioner osv pga slitage i 4wd, så är ju 4wd inkopplat hela tiden. På Navaran så åker man ju sällan med 4wd i och då funderar ju jag om det verkligen kan göra skada med den lilla skillnaden i utväxlingen när man endå bara kopplar i 4wd vid terrängkörning eller ishalka/vinterkörning stadstrafik.
Vill gärna inte ha några spekulationer, det har jag fullt med av i mitt eget huvud. Utan någon gärna som vet hur det är uppbyggt på dessa bilar som kan ge mig ett vettigt svar, tack på förhand.
OBS, är medveten om att den nya diffen skall justeras in vid montering.