Jens G B20 142. 10.62/198km/t 2023

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!

Inlägg av Jens Gustavsson »

fins inget som kan vända en dålig dag som en galen eddie mudusa kasset! fins mycket på youtube men jag har flera kopierade kasseter än sen man liten på 80 talet. lika bra idag haha!
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!

Inlägg av Martin H »

Jäklar vad du jobbar på med volvon Jens, kul! Det börjar bli några år sen nu du var på motornord och bromsade och live-rapporterade😃
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jag har en plan!
Bilagor
20220104_175204.jpg
20220104_175204.jpg (180.44 KiB) Visad 2786 gånger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!

Inlägg av Jens Gustavsson »

Det kanske inte va så lätt att se men man kan nog säga att det ryms mer än vad man tror i ett street!

jag gillar enkelt också så inget onödigt !

ska be mattias ta en närmare titt på detta sen så jag inte tänkt helt fel men värkar bli bra.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har fått i de nya H stakarna från kl racing nu och då vart avståndet från blocket till kolvens centrum 1.55mm nu.

de vägde 616g på min våg och det är ca 250 gram lättare än M staken :thumbright:

jag och verner ska jobba lite med resten i morgon.
Theis
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: lör nov 03, 2007 7:58 pm
Ort: Helsingborg, Skåne

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!

Inlägg av Theis »

Jens Gustavsson skrev: fre jan 07, 2022 5:35 pm jag har fått i de nya H stakarna från kl racing nu och då vart avståndet från blocket till kolvens centrum 1.55mm nu.

de vägde 616g på min våg och det är ca 250 gram lättare än M staken :thumbright:

jag och verner ska jobba lite med resten i morgon.

250gram lättare per stake? :shock:
Theis Christiansen

Helsingborg


142 turbo

5.39s 211km/h @201m
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!

Inlägg av Jens Gustavsson »

Nu sitter nya 142 motorn i b20 dynostativet
Bilagor
20220108_174929.jpg
20220108_174929.jpg (183.29 KiB) Visad 2456 gånger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!

Inlägg av Jens Gustavsson »

har börjat skruva ur den gammla motorn och vägde lite grejor.

avgasystem (ej downpipe) 22 kg

downpipe 6kg

laddluftkylare 12kg

(vatten laddkylare tom) 5kg

Grenrör, s81 och hemmabyggd wg 25kg

PG tom på olja och utan converter 45 kg

ZF med adapter men utan koppling och svänghjul 33kg

sprängskydd manuell låda 12kg
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!

Inlägg av Jens Gustavsson »

i dag har jag hunnit jobba med bilen en timme och jag har rivit ut hestec systemet och jäklar vad kablar det va! för tiden runt slutet av 90 talet bland de värsta systemen man kunde ha. tror mitt nya Max ecu street blir mycket mindre kablar och grejor men ändå mycket mer funktioner och mer lättjobbad programvara. va dock ganska försiktig så hestec är helt komplett om nån är sugen? :) väldigt enkelt system som styr bränsle och tändning bra och väldigt billigt.

har börjat kolla på nya elhärvan lite också.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!

Inlägg av Jens Gustavsson »

Gamla motorn och lådan ute. Har också fått tipps om ecu härvan av Mattias så ska snart börja klippa lite kablar där-

gamla kopplingen som fungera rätt fint till slut är en vw 200mm kenedy med ca 1500kg lammel tryck och en vanlig sinter. rätt tungt svänghjul som SMT i umeå byggde efter min ritning på slutet av -90talet. va dock lätt att avväga en hygglig start på olika underlag bara med msd two step rpm.

gick nån 1.49 60 fot men oftast kring 1.55-1.6 vad jag mins på banan
Bilagor
20220131_155450.jpg
20220131_155450.jpg (195.87 KiB) Visad 1656 gånger
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!

Inlägg av JoBy »

Jens Gustavsson skrev: tis jan 04, 2022 5:54 pm Jag har en plan!
Lite svårt att se, men tror jag lyckades tyda det mesta.

Vad är det för MSD till tändningen? Min 6AL (Ej digital) klarade ej att trigga på IGN out som är 5V logisk signal. Jag kopplade på en GPO istället men även en oanvänd spridarutgång funkar. Bäst är att testa på bordet först. Det finns ju funktion att testa utgångar så att man ser att det funkar innan man kopplar färdigt i bilen.

Längst ner till höger "Från MSD" verkar konstigt. Det är en utgång som är tänkt till varvräknare. Har du tänkt den som trigg till gnistan så funkar det också.

Ingångar uppe till vänster.
Spjäll, luft-temp och vatten-temp är ok.

Extra temp 1 till växellådan är ok.

Extra temp 2 till mellanaxel? Där skulle jag välja Digital in 1 eller 2 istället. Där finns "Driveshaft RPM" i listan.

Du kan koppla både transbrake och bump till "Extra Temp 2" som en multiswitch så sparar du en ingång. Ett motstånd i serie till transbrake och bump direkt mot jord. Du använder ju bara bump om transbrake redan är aktiv.

Sedan ser jag en extra tryckgivare på analog in.

Och något mer jag inte kan tyda. ( ? ? 6 mätare )
Jonas Bylund
Bild
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!

Inlägg av JoBy »

Så här kan man konfigurera båda knapparna på Temp 2-ingången.
Bilagor
jens.png
jens.png (67.69 KiB) Visad 1603 gånger
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej jag har en uppdaterad ritning nu som mattias hjälpt mig med och han påpekade ungefär samma saker !
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!

Inlägg av Jens Gustavsson »

har uppdatera toppen lite med en planing på 1.5mm så nu ligger den kring 85.5 som en E topp men under 8.0:1 i kompa tyvärr men vill inte plana mer då toppackningen ska tåla lite cylindertyck och det är viktigare.

lite fin puts i inner radien på avgas och liiite höjd på insug närmast styrningen.

nya modärnare ventilfjädrar som är 10 gram lättare och som är närmare coilbinde så fjädern dämpar sig själv. 10 gram lättare retaners också ca35.5mm ins höjd och ca 63kg säte och 105 öppen på 13mm.

monterad med elring skäring och dragen 40-80-90 och 103nm med mina toppbultar och under brickor.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!

Inlägg av Jens Gustavsson »

har haft mindre än minimal tid till 142 men har provkört soppa systemet i dynon och konstaterat att soppatrycket ligger kring 3.7bar i standard bosch regulatorn så jag har svetsat dit an 8 anslutningar+ PTFE slangar i motorutrymmet och en Bosch motorsport soppafilter och börjat montera en portad malpassi efi regulator istället för stabilare soppatryck nu när det blir E85.

werner säger starta den starta den ivrigt medans han efterdrar motorfästet (eller lättar på det :hihi: )
Bilagor
273205912_5038845356136616_442110310940679447_n.jpg
273205912_5038845356136616_442110310940679447_n.jpg (77.08 KiB) Visad 1078 gånger
Skriv svar